Gå til innhold

ang krabbing/åling(eller ingen krabbing/åling)

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min på 9.mnd verken åler seg fremmover eller krabber. og ingen tegn på at han prøver heller. er dette veldig unormalt eller ?

og kan jeg gjøre noe for å stimulere han ? styrke han ? føler han generellt er veldig svak i musklene, armer, bein og rygg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har gått til fysio fra jenta her var 5-6mnd å nå er hun 10 1/2mnd å har lært å krabbe denne uka. Ingen forvarsel før hun krabbet avsted. hun har også vært generelt slapp men begynner å komme seg nå. hun har heller ikke kunnet rulle eller noe så det hoppet hun like godt over å gikk rett på krabbing fra sittende stilling. du kan stimulere han å når hu holder han i f.eks stående stilling så hold rundt hoftene slik at han jobber med muskelene i overkroppen dette styrker barnet bra og det er med på å trene balansen. vi har trent 2 x 20 min daglig i tillegg til fysio 1 gang i uka. Hardt men det har absolutt gitt resultater. (Hun har ingen diagnose enda, men er hun finner liksom ikke ut av tingene selv.)

Skrevet

Tror ikke det er unormalt. Jenta mi begynte å åle seg fremover dagen før hun ble 9mnd. Veldig varierede dette. Jeg la ting på gulvet som hun var nysgjerrig på: nøkler, fjernkontroll, tlf osv.

I tillegg krabbet jeg mye på gulvet rundt henne for at hun skulle ta etter.

Skrevet

akkurat det samme her. Gutten min er 8 mnd. Han har hatt KISS så er generelt litt treg med ting. Vet ikke når han kommer til å begynne,han prøver men er svak i musklene

Skrevet

Be om en sjekk hos barnefysioterapeut for å se om han bare er litt "treg"(men alle barn utvikler seg ulikt, så liker egentlig ikke si treg) eller om det er noe som hindrer han å utvikle grovmotorikken riktig. Kan være en feilstilling i nakke eller låsninger ellers i ryggsøyla og hofter som hindrer han.

Når det er sagt. Et vennepar's barn bare satt på rumpa til hun var 15 måneder, krabba ikke eller noe, hun var ganske rund og bedagelig, så tror bare ikke hun gadd, hun var fornøyd med tingenes tilstand der hun satt. Plutselig reiste hun seg opp en dag og gikk(kort fortalt) Hun er ei helt funksjonsfrisk og sunn jente, hun var bare litt seint ute.

Skrevet

Hvis de ikke ruller når de er 9mnd, blir de henvist til fysioterapeut, sånn er det hvertfall her har jeg hørt fra en som fikk henvist nr1 og nå venter på at nr2 kommer til å få henvisning pga det samme. Hos dem er det ikke noe galt i det hele tatt, de er bare tregere enn helsestasjonens norm sier.

For å stimulere bør du la han ligge mest mulig på magen og legge leker rundt han, ikke rett foran han, men litt unna så han må jobbe litt for å få tak i dem. Ikke sett han opp, for da har han jo mye bedre oversikt enn om han ligger på gulvet, så det blir mer spennende å sitte enn å ligge og skulle komme seg fremover. Styrken kommer av seg selv etterhvert som han øver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...