Gå til innhold

Dere som har tatt keisersnitt før - noen små spørsmål!

Anbefalte innlegg

Når ca begynte dere å gå uten bandasje?

Når forsvant den mørke graviditetsstripen, og når ble magen normal størrelse?

Kjenner legen på livmorkanten på 6.ukerskontroll, og er det normalt å "grue" for dette pga ømhet i området? Jeg er fortsatt øm og litt hoven over såret, og liker slett ikke tanken på at noen skal ta der ;-)

Fortsetter under...

Jeg fjernet stiftene på dag 6, og kuttet vel ut bandasjen dagen etter dette, om jeg ikke husker feil.

Jeg hadde ingen mørk graviditetsstripe, så det vet jeg ikke. Uansett har vel forløsningmetoden ikke noe å si i forhold til når denne blekner? Når magen ble normal størrelse - aldri??? Hehehehehe... Men det er nok litt min egen skyld, jeg kunne nok godt ha trimmet litt mer, og spist litt mindre. Jeg fikk et lite "heng" over arret, det er det mange som får, og det er vel ikke så mye å gjøre med det. Men det er ikke spesielt plagsomt eller sjenerende, og kunne sikkert fått det mindre (men ikke helt bort, tror jeg) med litt intensiv slanking. Det er jo mange som har en litt mykere/rundere mage etter et svangerskap, uansett om man har født vaginalt eller tatt ks.

Husker ikke om noen kjente livmorkanten på seksukerskontrollen...

Jeg var øm i området over arret ganske lenge, særlig ved dyp palpasjon. Det tok nærmere ett år før det ikke var noe ubehag ved dyp palpasjon over der jeg var sydd innvendig (altså ikke over selve arret i huden, men litt lenger opp, der jeg var sydd i underliggende lag). Jeg må presisere at det ikke var smertefullt sånn i det daglige, da, bare hvis jeg gikk inn for å kjenne etter arrvevet.

Jeg får ikke sånn brun stripe, så det kan jeg desverre ikke svare deg på.

Jeg fjernet agraffene på dag 5 (da jeg reiste hjem), og brukte ikke bandasje etter det.

Magen min fikk tilbake sin normale størrelse/form etter ca 4 uker, og har ikke noe "heng" over arret. Ikke er jeg spesielt tynn heller, så det er vel helt individuelt om man får "heng" eller ikke (ingen av mine keisersnitt venninner har fått noe "heng" over arret).

Legen sjekka ikke livmora mi på 6-ukerskontrollen, siden alt føltes helt bra. Eneste jeg gjorde der var å få resept på prevensjon;0)

Jeg brukte bandasje i ca 1,5 -2 uker etterpå, men da mest fordi det var for å ikke ha noe bukselinning rett på såret.

Den brune strken tok laaang tid før den gikk vekk på meg, og jeg hadde ikke så veldig sterk til å begynne med. Men et par mnd tenker jeg.

Man normal igjen... Hemmm skal det skje.. hehe. Jeg fikk det overhenget ja, men fikk stramma opp masse etter en del zumba trening =)

Ja legen skal kjenne på livmora og at den har trukket seg fint tilbake. Men legen er jo gjerne forsiktig, og da ivertfall om du sier ifra =)

Lykke til.

Den bandasjen som kirurgen tapet på fjernet jordmor dagen etter operasjonen (på SUS stifter de ikke, de syr med oppløselig tråd). Jeg fortsatte å gå med en stoffbit over sårkanten den første uken for å unngå at bukselinningen skulle slite på sårkanten.

Jeg fikk aldri den mørke stripen, men den har ingenting med ks å gjøre så der er det nok veldig individuelt når den forsvinner.

Jm skal sjekke om livmoren trekker seg bra sammen allerede på sykehuset. Fastlegen/jm sjekker igjen på 6 ukers kontrollen. Dersom du er veldig øm enda bør du absolutt informere om dette. Da kan det hende de er er litt mer forsiktig og evt gjør andre undersøkelser.

Når ble magen normal størrelse? Vel, her gikk det veldig tregt og kom vel ikke tilbake til normalen før jeg ble gravid igjen :-(

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg fikk nr 5 i 2009,med planlagt keisersnitt,Alt har gått så fint.fjerna bandasjen 2 dagen.Stingene ble sydd invendig,hade heller ikke sånn mørk stripe.jeg var veldig sprek ,så dro hjem 3 dagen.Legen kjente ikke innvendin på meg på 6 ukers kontroll.Har ikke hatt noe vondt,bare ømt første ukene.jeg tror jeg var veldig heldig,og jeg var 47 ,da jeg fikk ham på naturlig vis...men heng har jeg,da jeg er litt kraftig;-),men gjør meg ingenting;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...