Gå til innhold

Noen karamelleksperter her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laget karameller, i går og i dag. I går ble det brent smak på, men perfekt konsistens. I dag ble smaken god, men de ble for harde.

Oppskriften er;

500 gram sukker - smeltes

2 dl fløte og frø fra 1 vaniljestang - kokes opp og røres inn i det smeltede sukkeret

200 gram smør - røres inn. Blandingen kokes opp, og koker i 5 min.

50 gram kokosfett - røres inn til slutt.

Hva har jeg gjort feil? Eller skal de bli harde?

Har noen en god og enkel oppskrift å dele? :)

Fortsetter under...

Skrevet

Hei! Lenge siden jeg har laget karameller nå, men har tidligere laget noen etter oppskrift jeg fant på tine.no (tror jeg - limekaramellene var spesielt fantastiske ;-)

Hvor harde karamellene blir kommer an på hvor lenge massen kokes. Det kan være vanskelig å vite helt når det er på tide å avslutte, derfor finnes et smart triks: Drypp noen dråper masse i et glass med kaldt vann, når dråpene har passelig konsistens etter avkjøling i glasset er det på tide å gi seg. Det krever litt prøving og feiling å få perfekt karamellkonsistens =)

Lykke til!

Skrevet

Ok, takk takk, da får jeg gjøre et forsøk til da, og ikke koke den så lenge kanskje.

• 4 uker senere...
Skrevet

vet at dette kommer alt for seint, men men. Jeg laget denne oppskriften som mykt karamellfyll til konfekt før jul, og den er suuuuuper og vanvittig lett ålage

1 dl lys sirup, 2 dl sukker og 3 dl fløte, 1 god spiseskje meierismør. bitte litt salt.

Bland alt i en gryte, det skal småputre, ikke koke, i 15 min for karamellsaus til dessert, 30 min for myk/flytende karamell til kakefyll/sjokolader og 60 min for myke karameller. bruk dråpetest i vann for å se at de blir harde nok hvis du skal ha dem faste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...