Traveltobarnsmor! Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Hei Det svir/verker i brystknoppene hele tiden, gruer meg for å legge baby til, men det er verst i begynnelsen. De ser helt tygd ut og det kommer gul skorpe mellom måltidene. Vil det hjelpe å pumpe og gi på kopp innimellom? Hun har fått smukk nå, slik at jeg ikke blir kosesugd på.... Smører med ungumentum, men kanskje noe annet er bedre? Dypt takknemlig for gode råd!
mamma-9 oktober-2010 Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 http://ammehjelpen.no/artikkel/139/Sare-brystvorter-vedvarende Hei, Har akkurat slitt med dette selv siden fødsel i oktober selv. Du kan få mange gode råd og tips på ammehjelpen.no. Det er også mulig å ringe dem om råd. Men aller først ville jeg fått legetime med en gang og ta en bakterieprøve av sårene. Høres ut som de kan være infiserte. Jeg hadde selv ingen infeksjon og det som hjalp meg var ammeinnleggene man kan kjøpe på nettbutikken til Ammehjelpen. Det er som små kopper med åpent "gitter" som gjør at brystknoppen ikke gnisser inntil noe mellom ammingene. Du kan også ringe helsestasjon for hjelp. Jeg vet det er helt forferdelig vondt så ta tak i det med en gang!! Lykke til!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Hei! Jeg var plaget med dette da jeg kom hjem fra sykehuset.. Det ble bare værre og værre og til slutt grein jeg hver gang jeg skulle amme, for det gjorde så innmari vondt. Vet ikke om jeg hadde akkurat det samme som deg, men jeg fikk etterhvert en slags rift akkurat i kanten der selve brystvorten begynner. Så hver gang jeg ammet kjentes det ut som om hun drev å reiv den av.. og jeg blødde. Tok opp dette med helsestasjonen etter et par uker med pinsel.. og hun foreslo at jeg skulle pumpe den såre forsiktig noen ganger i døgnet og kun amme på den andre så lenge. om det ikke holdt med melk, skulle jeg gi det jeg fikk pumpet ut av den andre.. evt litt tillegg.. Etter mye smøring litt pumping ets.. tror det tok ca 4 dager så begynte jeg så smått å kunne amme på den vonde puppen. Etter enda noen dager var jeg helt fin. Og nå fins jeg ikke sår på noen av dem. Er nok endelig blitt herdet Lykke til
-trollemor- Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 Imellomtiden mens du venter til du skal til legen etc kan du kjøpe ammeinnlegg av ull. Jeg venter snart en baby til og har kjøpt meg dette, og damen på apoteket sa ammeinnlegg av ull er gull verdt. Hun hadde 2 vinterbarn og hadde ikke brystebetennelse. Med mitt første barn hadde jeg brystbetennelse, det gikk over til slutt. Men det er forferdelig når det såtr på. Jeg har desverre ikke noe bedre tips utover dette. Men mener det selges salver på apoteket. Lykke til :-)
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 Jeg brukte noen slags "kopper" fra Avent som jeg brukte med ull-ammeinnlegg utenpå inni bh-en. Kjøpte det på apotek. De var herlige å ha på, fordi de forhindret at brystknoppene gnisset mot ammeinnlegg og bh-stoff, og de fikk dermed ro til å leges mellom ammingene. I tillegg prøvde jeg å bruke skjold på det ene brystet som var værst, det lindret litt. Tok det ofte av når vesla hadde fått i seg litt, for sugingen var sterkest og hun var ivrigst helt i starten. Brukte også lanolinsalve. Lykke til, håper du får orden på det for detta der er helt jævlig!
Snupi27 Skrevet 9. desember 2010 #6 Skrevet 9. desember 2010 jeg brukte og de "koppene" fra avent kjøpt på apoteket. det gjorde så ingenting var i nærheten av brystvortene når jeg ikke ammet og det hjalp ganske bra. jeg tokd et opp med helsesøster da jeg var der og fikk beskjed om å slutte å smøre på noe som helst, fordi jeg hadde sopp. om man smører på så det blir vått og fuktig når man har sopp gjør det vondt verre. jeg ville sjekket om det faktisk er sopp. jeg fikk store åpne sår/rifter
nure Skrevet 9. desember 2010 #7 Skrevet 9. desember 2010 Hei. Jeg hadde det likt som du beskriver med nr to. Jeg brukte da skold som jeg kjøpte på apoteket når jeg ammet. Det gjorde at jeg klarte å amme, men det var fortsatt vondt... Måtte være alene når jeg ammet fordi det gjorde så vondt..Vet det er kjipt å lese dette, men det er nok feil sugeteknikk som gjør at du blir sår. Og de skjoldene lærer ikke barnet riktig sugeteknikk Jeg var veldig bevisst på dette når jeg fikk nr tre og mente selv at jeg gjorde alt rett, men jammen ble jeg sår igjen.. Fikk tips om noen avlastningsgreier fra avent. De ser ut som litt av ei brystpumpe, men bare den delen som er på brystet (vanskelig å forklare..). De gjør at litt melk tømmes når du har melkespreng. Melka blir samlet opp i en liten beholder Da er det mye letere å legge ungen til, fordi brystet ikke er så hardt. Jeg brukte de når jeg kjente melka kom hvis ungen sov, og på det brystet jeg ikke gav ham først. Dette hjalp meg veldig. Brukte de en ca uke og så var jeg mye bedre Håper det kan hjelpe, og du blir kvitt skorpene.
tine0810 Skrevet 9. desember 2010 #8 Skrevet 9. desember 2010 Jeg sliter med det samme, skrev innlegg her for en uke eller to siden:-) Fikk mange gode råd. jeg hadde brystbetennelse i tillegg til såre brystknopper og det var skrekkelig vondt. Det som hjalp meg var å ta ammepause på den værste puppen. Pumpet og ga flaske i stedenfor i 2 dager slik at såret nesten fikk gro. Fikk masse hjelp på ammehjelpen.no. Smørte masse med simplex øyesalve (apoteket) og medela purelan. Husk også å ha riktig ammestilling. Mine sår er mye bedre nå, men er fortsatt litt vondt. Mini her nærmer seg 3 uker nå, og de siste dagene har alt blitt mye bedre selv om jeg fortsatt er sår. Bit tenna sammen, det blir bedre. Husk å lufttørke og skifte papirinnlegg ved hver amming. slik at det er tørt og rent. anbefaler medela innlegg som er pakket inn en og en... Håper det går fort over. Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå