Gå til innhold

Noen som har erfaring med svangerskapsdiabetes? Vær så snill å se hit

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært til rutinemessig vektestimering i dag (uke 32) og der fikk jeg beskjed om at babyen er unormalt stor og at jeg har mye fostervann.

Legen henviste meg til sykehuset for glukosetest (?), og dit skal jeg i mogen tidlig. Han sa at det at babyen var stor og at jeg hadde mye fostervann kunne tyde på diabetes, og at det derfor skulle sjekkes opp. Men han sa også at det ikke nødvendigvis betyr diabetes...

Sitter igjen her med noen spørsmål jeg da...

Noen som har opplevd dette og kan fortelle meg litt om hva jeg kan forvente i morgen?

Når jeg leser om svangeskapsdiabetes står det alle steder at det blir oppdagert ved urinprøve. Det er bare litt over en uke siden jeg var hos legen sist, og da var urinen helt fint. Kan man ha diabetes uten at det slår ut på urinprøve?

Har vært unormalt trett og sliten dette svangerskapet (sykemeldt pga null overskudd) uten at legen har funnet ut hva det kan skyldes... Merker jeg blir litt engstelig nå..

Noen som har erfaring og ønsker å dele med meg? Da blir jeg veldig glad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, man kan ha diabetes uten at det viser på urinprøve. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes to ganger, første gang ble det oppdaget tilfeldigvis i uke 30 på urinprøve. Andre gangen viste det ikke på urinprøve, men jeg var sliten og tørst uten å finne en forklaring på hvorfor så jeg krevde å få ta en glukosebelastning i uke 12 og den var positiv.

Første gang droppet jeg å ta insulin etter eget ønske siden det var så kort igjen, og endte opp med å få diabetisk ketose rett før termin. Det er en veldig alvorlig tilstand som kommer av langvarig høyt blodsukker, så husk å passe godt på blodsukker! Insulinsprøytene er ikke vonde.

Andre gangen tok jeg insulin hele veien og ble i veldig god form selv om starten av svangerskapet ikke var godt.

Første baby var forresten stor, mens andre var helt normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Hmm, så man kan altså ha det selv om det ikke slår ut på urin.. Kjenner jeg blir litt bekymret nå. Skal bli godt å få et svar, da!

Kan jeg spørre deg om en ting til? Får man svar på den glukosebelastningstesten samme dag, eller må man vente lenge? Jeg skal møte fastende i morgen tidlig og fikk beskjed om at det ville ta ca to timer..

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite hva blodsukkeret lå på etter to timer, men det var opp til legen å tolke resultatet. Han ringte meg og fortalte det etter noen dager, samtidig som han sa i fra at jeg måtte ha hyppigere kontroller og ultralyd oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen :)

Blir en spennende dag i morgen. Krysser fingrene for at det ikke er svangerskapsdiabetes, at h*n bare har det litt godt der inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...