Gå til innhold

Vanskelig valg (dette ble langt, men takk om du orker å lese)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kanskje det er for tidlig å poste innlegg her. Men det kan være godt med noen innspill for å klarne tankene også.

Jeg ble alvorlig syk med hjertesvikt da datteren min ble født for snart 3 år siden. Diagnosen var svangerskapsrelatert hjertesvikt. Sånt kan visstnok skje. Jeg ble den gang veldig syk og holdt på dø. Jeg kan imidlertid ikke la være å tenke at dersom jeg hadde fått riktig behandling på sykehus tidligere (sykehuset skjønte ikke bæret av hva som skjedde) så hadde jeg ikke blitt så syk. Jeg er nå erklært frisk og har sluttet på medisiner. I Norge er man restriktive med å anbefale nye svangerskap. Sånn som jeg har skjønt det, er policyen Better safe than sorry. Og det skjønner jeg. Det er selvfølgelig en mulighet for at jeg kan oppleve dette også i neste svangerskap. Og utfallet er jo selvfølgelig i så fall ikke gitt.

Men jeg føler sterkt for å få et barn til. Jeg har alltid ønsket meg 2 barn og når jenta mi nå nærmer seg 3 år og jeg i tillegg har blitt frisk så kommer tankene sterkere på 1 barn til. Jeg vet at saken ikke kan avgjøres nå. Jeg har diskutert dette med legen min på Rikshospitalet som sier at det er for tidlig å avgjøre. Hun sier også at de ikke anbefaler flere svangerskap i Norge, men at hun skal følge meg opp dersom jeg blir gravid. Videre sier hun at vi kan ta dette opp igjen neste høst og eventuelt ta tester for å sjekke om situasjonen i det minste er optimal på alle områder.

Jeg har ikke tenkt å ta noen uforholdsmessig stor risiko i forhold til at jeg allerede har et barn. Det som gjør at jeg ikke klarer å slippe tanken, er at de har en annen holdning bl.a. i USA. Jeg er med i et nettsamfunn (amerikansk) hvor mange får flere barn. Blant de som kan og forsker mest på dette i USA er de kommet frem til at dersom man fyller noen kriterier så er sjangsen mindre enn 10 % for tilbakefall. Av disse igjen er det liten sjange for dødlig utfall, men den er selvfølgelig der.

Jeg er så usikker på om vi skal tørre å gå for et nytt svangerskap dersom jeg fyller kriteriene (noe jeg forhåpentligvis gjør). Jeg ser at mange i USA har fått flere barn og ikke fått tilbakefall. Jeg tenker også at denne gangen er vi jo klar over at det kan skje og at dersom jeg skulle få tilbakefall så ville det jo bli oppdaget raskt og behandling starte opp. Men det er jo ingen garantier. Og det blir tøffe 9 måneder med usikkerhet. Det ser også ut som det er hensiktsmessig med forløsning ved keisersnitt 3 uker før termin da dette også reduserer risikoen noe fordi hjertesvikten ofte kommer rundt termin eller kort tid etter.

Dette her ble veldig langt og veldig mange tanker. Og det er kanskje dumt å tenke på dette allerede nå, men på en måte er det viktig for meg å finne ut om jeg kan tenke meg dette, selv om det ligger noe frem i tid. Ellers trenger jeg jo ikke bruke krefter på det. Da vil jeg heller bearbeide følelsene rundt å ikke få et barn til, som jeg veldig gjerne ønsker meg. Jeg ser også at datteren vår hadde hatt godt av søsken. Dessuten begynner savnet etter et barn til å komme sterkere siden flere rundt meg nå er i gang med nummer 2 og 3. Jeg har selvfølgelig også drøftet dette med mannen min, men han synes også dette er veldig vanskelig. Vi har blitt enige om å legge dette på "is" til neste høst, men det kverner nå litt inni hodet mitt allikevel..

Noen tanker og perspektiv hadde vært flott!

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei,

Jeg fikk også svangerskapsrelatert hjertesvikt da jeg fikk min datter for 4,5 år siden. Jeg var ikke døden nær, men var heldig som ble diagnostisert tidlig. Jeg har også begynt å tenke på flere barn og håper jeg snart får "lov"... men legene diskuterer så mye frem og tilbake. Jeg har fått beskjed om at det er mitt valg, og det er nå jeg glad for.

Jeg er frisk og oppfyller alle kravene som stilles før en kan risikere å bli gravid igjen, gjør man ikke det er sjansen stor for tilbakefall.

Jeg tenker som deg og har et stort ønske om flere barn, men jeg må si du er heldig som har en lege som har sagt seg villig til å følge deg igjennom et svangerskap... da vet du at du vil bli tatt godt vare på igjennom hele svangerskapet. Det er mange av våre "heart sisters" som sitter på mye informasjon om hvordan klare seg igjennom et svangerskap til... bruk de, spør og grav om alt du måtte lure på.... Det er en her i Norge som har fått et barn etter ppcm og med henne gikk det kjempebra.... kom på facebook, så kan du bli kjent med oss der :-)

http://www.facebook.com/group.php?gid=7085438828&ref=ts

Om noen lurer på hva svangerskapsrelatert hjertesvikt er så kan dere lese her...

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/kardiomyopati-svangerskapsrelatert-20411.html

og flere grupper fins på facebook...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...