Gå til innhold

Pinnekjøtt for dummies ;-) noen som kan hjelpe meg?

Gjest Ziva

Anbefalte innlegg

Gjest irismor

Samboeren og jeg kunne tenke oss å prøve pinnekjøtt en dag.

Men som den østlandsjenta jeg er så trenger jeg litt (MYE) hjelp.

Trenger fremgangsmåte fra start til slutt og hva dere serverer til :-)

Tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pinnekjøttet trenger å vannes ut først,dersom du ikke kjøper det ferdig utvannet (gryteklart). Legg det i vann ca et døgn før du skal spise,bytt vann et par ganger (jeg pleier å bytte en gang før jeg legger meg og wn gang på morgenen). Ha frem en stor gryte med tett lokk,legg en metallrist eller bjørkepinner i bunnen. Hell oppi vann til det når undersiden av risten/pinnene. Legg i pinnekjøttet litt på kryss og tvers, og kok opp. Skru ned varmen og la det dampe (du ser at det kondenserer på innsiden av lokket). Sjekk av og til at det ikke koker tørt,hell i så tilfelle litt mer vann i gryta.

Dampes ca tre timer til kjøttet faller fra beina. Vi pleier å ha det i en langpanne og sette det litt under grillen i steikeovnen for å brune det litt,men det er en smakssak. Smaker også nydelig rett fra gryta :-)

Vi pleier å ha kokte poteter og kålrabistappe til. Og som saus enten smeltet smør eller skyen (altså det som er i bunnen av pinnekjøttgryta når du er ferdig:-) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange måter å lage det på, men se etter om det kjøttet du kjøper er gryteklart eller ei (står på pakken). Gryteklart er allerede utvannet. Kjøtt som ikke er utvannet må vannes ut, men jeg synes det holder med en 15-16 timer og evt bare bytte halvparten av vannet en gang. Liker kjøttet mitt litt salt jeg da ;-) Så jeg legger det i vann kvelden før jeg damper det.

Så gjør vi likt som hun over. Rist eller bjørkepinner i bunnen og pinnene lagvis over. Vann opp til litt under kanten på bjørkepinnene/risten. Og evt etterfylle vann en gang, men det har jeg faktisk aldri hatt behov for å gjøre. Damper det i ca 2,5-3 timer (da altså med lokk på, men det skjønte du nok selv ;-)). Å brne i ovnen på slutten gjør kjøttet litt fastere, begge deler smaker like godt synes jeg, er kun konsitensen som blir en annen.

Vi serverer med poteter, kålrotstappe og fettet fra pinnekjøttet (heller av og siler det som er i bunnen av pannen). Kålriotstappen kan lages på mange måter. Jeg lager den sik at jeg beregner to mellomstore poteter pr stor kålrot, kutter alt i biter, koker mørt, og stapper sammen med en god klatt smør og fett fra pinnekjøttet og så smaker til med pepper og salt (og bitte litt revet muskat). Du kan også lage en tykk hvit saus av helmelk og så tilsette most kålrab oppi denne og smake til med muskat, salt og pepper. Noen har også i gulrøtter. Synes stort sett det smaker godt uanett, men min favoritt er jo den jeg har vokst opp med og forklarte først ;-)

Kos deg med maten! Og husk å drikke masse vann til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og liker best at pinnekjøttet er litt salt,heller litt for salt enn at det er helt utvannet liksom. Men skal være ærlig å si at jeg bare har lagd pinnekjøtt én gang selv,alle andre ganger har jeg bare sett på, og da ble det perfekt da jeg vannet det ut som jeg skrev. Men jeg traff kanskje på noe spesielt salt kjøtt? Så hør heller på de med litt mer "utvanningserfaring" enn meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Supert =o)

Nå skal pinnekjøtt endelig prøves ut.

Liker litt salt men samboeren er ikke så glad i salt mat. Men jeg prøver å legge det i vann ca et døgn før damping.

Men når dere bruner det i stekeovnen setter dere på grillelementet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør ikke det, tar bare på overvarme. Bør ikke stå lange stunden uansett, ellers blir det tørt.

Om han ikke liker så slat kjøtt (pinnekjøtt er salt uansett omtrent ;-)), så ville jeg vannet ut 1 døgn ja og byttet alt vannet en gang. Blir ikke smaksløst fordi om altså, men jeg personlig liker det best når det er salt også på oppe på bena og ikke bare i klumpen nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...