Gjest Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Mini har en del symptomer på dette og vi skal til fysioterapaut neste uke. Noen som har erfaringer med dette som kan fortelle meg hva jeg kan vente meg? Blir de helt fine igjen med behandling? Setter stor pris på svar!!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Hei, Gutten min hadde KISS. Han var stiv og hadde mye vondt. Det ble ikke oppdaget før han var 4 mnd. Han var hos manuellterapeut tre ganger. Nå er han 8mnd og helt fin i nakken sin:) Heldigvis! MEN han er litt treg i utviklingen... Altså, han er vel der en 6mnd gammel baby forventes å være. Men jeg stresser ikke med det. Hovedmotorikken KAN bli påvirket av Kiss/Kidd, men ikke nødvendigvis. Du kan lese litt her: http://www.kiss-kidd.no/hva-er-kiss-kidd.htm http://www.kiss-kidd.no/symptomer.htm Behandling hos manuellterapeut er noe jeg anbefaler VELDIG. Fysioterapeuter er ikke like flinke på dette(min erfaring). Stå på ditt, ikke la de fortelle deg at ingenting er galt! DU vet best! Men får de rette behandlingen blir de friskmeldt ja, men som sagt kan de risikere å bli litt "tregere" enn andre, men dette retter seg etterhvert:) masse lykke til!
Gjest Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Tusen takk for svar! Vi har fått time til fysioterapaut neste uke, har og mailet med en manuellterapaut, så drar nok dit uansett etter fysiotimen! Han har ikke vondt virker det som. Det virker heller ikke som om det plager han, men vi ser jo at han ikke klarer/vil snu hodet til den ene siden.. Krysser fingrene for at det kan fikses kjapt!
Lykkeliten *På overtid* Skrevet 9. desember 2010 #4 Skrevet 9. desember 2010 Hei! Dattra mi hadde KISS når hun var liten. Hun er i dag 2 og ett halvt år. Vi merket godt at hun ikke kunne snu hodet til ene siden. Når vi forsiktig prøvde og snu hodet den andre veien så fulgte liksom hele kroppen med. Hun gråt mye og vi trudde dette skyldtes kolikk. Vi reiste til barnelegen på sykehuset her for jeg syntes det var så vondt å se henne slik. Det var så ille at når jeg skulle amme henne på den ene puppen så måtte jeg amme henne i tvillingstilling for hun klarte ikke snu på hodet sitt. Det skal sies at hun ble tatt med vakum under fødselen og det var en smule dramatisk så det er kanskje derfor hun hadde såpass ekstremt. Da vi var hos barnelegen fikk vi beskjed om at dette kom hun til å vokse av seg. Og jeg fortalte at jeg hadde lest og undersøkt om KISS og at hun hadde alle tegn på dette. Da bare lo han av meg og sa at det var bare tull! Uff.. Men jeg ga meg ikke. Jeg søkte meg fram til en manuellterapaut som hadde med dette og gjøre. Vi reiste til han, og etter to behandlinger var hun helt frisk i nakken sin. Allerede etter første behandling var det stor forskjell! Etter de to behandlingene kunne hun snu på hodet og hadde full bevegelighet. Ikke nok med det, men så gikk gråtingen over også. Det var som å få en helt y baby! Hun var i mye bedre hunmør og det var deilig å se henne slik. Dattra mi ble født tre uker for tidlig og hun hadde KISS men hun har alltid ligget foran alle andre i utvikling. Ikke la leger eller andre fortelle deg at dette bare er tull. Dette er ganske ny forskning slik at de eldste legene trur ikke alltid på det. Men jeg merket så utrolig stor forskjell på dattra mi at ingen kan komme å fortelle meg at det bare var tull
Gjest Skrevet 9. desember 2010 #5 Skrevet 9. desember 2010 Tusen takk for fint svar! Han ble og tatt med vakum, og hadde en lang og hard fødsel..Så det kan altså ha noe med det å gjøre ja?! Manuellterapauten jeg har vært i kontakt med har spesialisert seg på behandling av barn, så jeg skal bestille en time hos henne uansett bare for å dobbelsjekke at noe ikke har blitt oversett etter fysiotimen (har hørt at fysioterapauter ikke er like flinke på det området...) Jeg skal nok stå på til jeg ser at han fungerer like godt på begge sider!!
Anja83 Skrevet 9. desember 2010 #6 Skrevet 9. desember 2010 Hei! Min gutt som nå er 9 mnd fikk påvist KISS da han var omtrent 1 mnd gammel. Vi har gått til behandling hos en kiropraktor som er spesialist på spedbarn, og vi er såååå fornøyde. Mini gikk til behandling mange ganger i noen måneder (var vel ferdig behandlet rundt 6 mnd), men det viste seg også at han hadde en ganske alvorlig grad av KISS. Dette kom (mener kiropraktor) som en direkte følge av fødselen, da han ble født som en "stjernekikker", og barn som kommer med nesa opp får OFTE problemer med nakken (kiropraktoren min mener alle barn som blir født slik eller har hatt en trang og tøff fødsel, bør sjekkes for KISS). Mini her hadde både KISS type 1 og 2. Hvis det er slik at gutten din har problemer med å snu hodet den ene veien, høres det ut som en type 1. Dette er forsåvidt "bra" da det er lettere å behandle enn type 2. Type 2 vil si at barnet har vanskeligheter med å vende hodet bakover, ikke sideveis. Denne er ofte mer alvorlig, og er viktig at man behandler tidlig. Men heldigvis er min lille gutt helt frisk og fin i dag, og ligger faktisk et godt stykke foran når det kommer til motorisk utvikling. Så han tok igjen det tapte veldig fort når kroppen fungerte bedre. Lykke til med behandling, håper han blir fin fort! Og jeg kan altså anbefale kiropraktor. Og skulle du tilfeldigvis bo i Vestfold, kan jeg anbefale han jeg har gått til. Superflink!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå