silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Er kjempe nysgjerrig på hva som er vondest av å gå på do med hemoroider eller selve prosessen med å presse babyen ut. Jeg fikk ikke oppleve pressinga sist ettersom min lille prins hadde navlesnoren i klem sammen med hodet nedi bekkenet så det ble katastrofe snitt. Men jeg fikk plagsomme hemoroider etter pressrier som jeg ikke fikk presse på og et vanvittig nedpress fra når babyen ble presset nedover av riene men ikke kom seg ut. Det var ganske vondt men kan den typen smerte sammenlignes med når babyen kroner dvs hodet kommer ut? Jeg gleder meg veldig til fødselen og er ikke redd for riene de var ok sist selv med drypp. Har litt angst for pressingen og alt den medfører av rift, annet som kan komme ut og veldig spent på hvor vondt.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 Det var mye vondere å presse hodet ut under fødselen , men samtidig syns jeg det var verre å ha hemoroider likevel. For det første er det smerter uten mening, og det plagene varte i ukesvis. Pressriene var overstått på et blunk hos meg. Jeg hadde ingen pauser mellom riene, derfor ble det også veldig veldig vondt og vanskelig å beholde kontrollen. Dessuten så er det vanskeligere å drite med hemoroider fordi man må presse selv, også tør man ikke ta helt i fordi det gjør så vondt. Når man føder så gjør riene store deler av jobben, og du kan nesten ikke holde igjen.. man må bare presse enten man vil eller ikke. Så min konklusjon: Prosessen med å presse ut et hodet med alt det medfører av smerte fra riene var vondere enn hemoroidene. Uten tvil. Men selve det å ha hemoroider etter fødsel og alt det styret med å gå på do, var verre og en mer negativ opplevelse. Jeg gruer meg mer til underlivs og doplager etter fødselen, enn det å presse ut ungen min Dette er min opplevelse, ikke sikkert andre mener det samme da vi alle opplever fødsler og smerter forskjellig
**synne** Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Hemmororider er værre enn fødsel! Som hun beskriver over her.. Meningsløse smerter og du gruer deg til hver gang du må på do... Fødselen og riene har jo en mening! Og er over på null komma niks i forhold til hemoroidene som varer tilnærmet evig... Føles iallefall sånn...
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 7. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. desember 2010 Virker som om jeg har tenkt litt rett da. Riene jobber mye på egenhånd så det er nok en del lettere når man får presse med dem enn når man i ettertid skal på do. DEt var en grusomhet jeg ikke var forberedt på i det heletatt og med ks arret som verket som et helvete var det mye verre en rier, pressrier som skulle holdes igjen og ks arret til sammen. Men det er sikkert grusomt å gjøre nr2 etter fødsel uansett siden man er sår nedentil og hvis man da har hemoroider itillegg lurere man vel på hva i helvete man har gjort for å fortjene slike grusomheter.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Jeg fikk ikke hemoroidene umiddelbart etter fødsel (hadde hemoroider en stund før fødsel, men de forsvant mot slutten når avføringen ble løsere). Men noen dager etter fødsel ble avføringen steinhard igjen og da kom hemoroidene som perler på en snor. Tror jeg hadde 2-3 utvendige, har ikke peiling på innvendige Men de dagene rett etter fødsel, uten hemoroider, syns jeg faktisk ikke det var vondt å gå på do med nr. 2. Og det var heller ikke SÅ forferdelig å tisse, men siden jeg ble vanvittig stiv og støl i området der nede, var hormonell og sliten pågrunn av lite søvn, så husker jeg at jeg syns hele underlivet mitt plaget meg noe voldsomt. Følte det sikkert verre enn det egentlig var, fordi humøret mitt så svingende. hehe:) Kan legge til at jeg sydde en liten innvendig rift.
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 7. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. desember 2010 Litt ironisk at det flere av de flergangs gruer seg mer til etterdønningene etter fødsel som er knyttet til fordøyelsen enn til selve fødselen. Jeg gruer meg veldig til evt hemoroider eller større rifter/rupturer ellers gleder jeg meg til fødselen fordi det er positiv smerte som gir noe så fantastisk. Tusen takk for ærlige svar om noe av det som er veldig tabubelagt rundt fødsel. Det er noe jm på kontroller faktisk burde informere om eller ihvertfall jm under fødsel. For min del var det bare innvendige hemoroider som i følge fag litteraturen kom av forstoppelsen som kan komme rett før fødselen. Det er ikke alle som får løs mage i forkant hos noen stopper fordøyelsen helt opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå