ToAvHvertSlag:) Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Jormora såg på siste ultralyd at babyen sitter godt i seteleie.. Men at den kunne godt snu seg igjen, og da kom jeg til å kjenne det. Men 4 uker etter nå kjenner jeg godt at den fortsatt sitter. Skal til lege på torsdag og da skal vi finne ut om jeg skal inn til jordmor for å prøve å snu ungen. Håper det går!! Har hørt så mange skrekkhistorier om setefødsler, og jeg tør virkelig ikke å føde da! Kjenner jeg nesten får angst av tanken...' Er det noen som har født med seteleie? Hvordan gikk det? Vil høre alt!! Også om det er vanskelig å få keisersnitt...
Ladybug~N&E Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 ta en titt på seteleiedebatten;) der er det masse flotte historier!! du må selvsagt velge det som er tryggest for deg. det du kan være ganske så sikker på, er at du blir ikke tvunget til å føde vaginalt dersom babyen er i seteleie. jeg hadde født vaginalt- har aldri gjort det før men forteller deg gjerne grunnene;) for det første: det er helt trygt å føde barn i seteleie i norge. komplikasjonsfaren er noe forhøyet i forhold til hodefødsel men det veies opp ved at terskelen for å avbryte fødselen og ta ks er veldig mye lavere. de komplikasjonene som ofte oppstår er gjerne de samme komplikasjonene som oppstår når barnet kommer med hodet først. de tar ingen sjanser og det er godt å vite;) når hodet er det siste som kommer ut så er det viktig at alt blir gjort rett. jeg føler meg trygg på at det er trygt å føde vaginalt, selv når barnet ligger i seteleie. jeg vil helst prøve. klarer jeg det så får jeg alle fordelene en vaginal fødsel fører med seg. klarer jeg det ikke så er det også helt greit fordi det er det beste for barnet. men jeg er altså ikke redd for den statistikken som sier at de fleste setefødsler ender i ks. om du absolutt ikke føler deg trygg eller komfortabel med usikkerheten rundt kanskje/kanskje ikke ks/fødsel så så kan ks være et fint alternativ. det er rett som de sier, at setefødsler oftere ender i hastesnitt. når barnet ligger med hodet ned er det lettere lå prøve ut div. for å få barnet ut, det gjør man ikke når barnet ligger i sete. derfor ender det ofte alikevel med ks. velg det som føles tryggest for deg og det du føler er det tryggeste for babyen. babyen vil mest sannsynlig klare å komme ut "rette" veien uten problemer, men om det er usikkerhet rundt evnt komplikasjoner og et hastesnitt som uroer deg så er det kanskje bedre for deg med et planlagt ks. men sett deg inn i begge deler og vurder for og imot. ks trenger heller ikke være en dans på roser, men blir det komplikasjoner så vil da dette ramme deg og da helst etter barnet er forløst. uansett er det ingen som tvinger deg til å føde vaginalt;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå