Gå til innhold

Trenger tips til første mat til baby på 4 måneder:) (Ikke grøt..)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er veldig nyskjerrig på om det er mange der ute som ikke gav grøt som første mat til babyene deres da de var 4 måneder. Vil ha tips til hva vi kan gi, er ikke så hypp på denne grøten, det får vente til babyen er 6 måneder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjorde et mislykket førsteforsøk med grøt, men det fungerte dårlig... Du kan i stedet for forsøke å gi feks gulrot blandet med morsmelk (eller erstatning). Potet og søtpotet er også greit å gi blandet med melk. Avokado kan du gi enten "naturell" eller blandet det også med melk. Fordelen med å blande med den melka du vanligvis gir, er at da er det litt kjent smak på maten og dermed lettere å få dem til å like det. Etterhvert kan du også begynne å blande flere ting, men i begynnelsen er det lurest å bare gi en og en ting for å se om babyen reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte jeg med gulrot første uken. Så tok jeg potet/søtpotet neste uke.. Likte å ta en og en ting i tilfelle reaksjon, og etterhvert slo jeg det sammen og tilsatte brokkoli. Nå skal jeg ta kylling i tenkte jeg fordi nå er hun 6,5 mnd ;)

Les her om hva de kan spise de ulike aldr.

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article240309.ece

Avokado skal visstnok være veldig bra, de skal sove godt på natten av det (en artikkel på klikk for en tid siden, kanskje du finner den hvis du googler litt). Her falt det ikke i smak, men da jeg tok litt banan i tillegg slo det ann! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kokte opp like mengder gulrøtter, poteter og kålrot i minimalt med vann, og moste det med mosern.

Næringsrikt, og jenta likte det veldig godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar damer:) Da prøver jeg å gå gulrot en ukes tid nå, og så gå over på søtpotet. Hvor mye skal jeg gi første gangene???

Jeg vil ikke gi grøt fordi jeg tror ikke de små magene har godt av det. Å gi grøt er et skandinavisk fenomen, resten i verden bruker de frukt og grønnsaker som første mat:) Det har jeg også tenkt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med banan og avokadomos. Anbefales!

Deretter grønnsaker. Så kjøtt og fisk

Til slutt grøt. Grøt ble forresten aldri spesielt populært, så vi byttet det raskt ut med skive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...