Gjest Skrevet 7. desember 2010 #1 Del Skrevet 7. desember 2010 Vi venter vårt tredje barn. Merker at barnet som er tre år er i sitt beste trass alder humør. Alt skal trasses på, håper bare det er en periode og ikke blir sånn når den lille kommer:-) merker at jeg blir mer og mer sliten av alt som skal trasses på. kan være alt fra å gå ut av bilen til å skifte bleie. Vi gjør avtaler med han, slik at noen ting får han " Bestemme" Men alt kan han ikke få bestemme, noen ting må jeg bestemme for han... for eks ta på sele i bilen, der er det ingen diskusjon, men han kan få åpne døra... Er det flere som har det slik???? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
♡ Jersey ♡ Skrevet 7. desember 2010 #2 Del Skrevet 7. desember 2010 Absolutt!!! Og er våken flere ganger hver natt for å si til han at det ikke er morgen ennå , at drømmer ikke er farlige etc... Puh! Bare å stålsette seg :-) Hold ut!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142651291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flypapir Skrevet 7. desember 2010 #3 Del Skrevet 7. desember 2010 Jada, minstemann som blir to i januar har denne høsten funnet ut at han har egne meninger. Og får han ikke gjennomslag for dem er det full krise... Han er dessuten veldig sjalu på storesøster sin på snart 5år. ...må si det blir spennende med en baby oppi dette her..:S Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142651323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 7. desember 2010 #4 Del Skrevet 7. desember 2010 Å ja, her kjenner jeg meg godt igjen! Alt skal trasses om. Klær som skal på, tenner som skal pusses, pålegg på skiva, hvilke matboks, hårpynt. Og dette før vi har kommet oss ut døra Hun får mange valg og "bestemmer" selv, men noen ting må jeg, som dere sier, bestemme. Det er ikke noe valg om man skal ha med matpakke i bhg eller ikke - det skal man! Men HVA den skal inneholde kan hun få delta i. Ja, dere skjønner tegninga. Men alikvel så er det utrolig frustrerende, denne perioden.. I tillegg har hun begynt med mye surving. Og det takler jeg ekstremt dårlig!! Surver fordi hun liksom ikke klarer å få armen ut av jakka selv, når hele jakka bare henger igjen i 3 cm over håndbaken!! Og dette blir det helt krise av, og da mener jeg at hun skal gjøre det.. Er jeg for streng da...? Det er jo bare tull, hadde hun veivet med hånden så hadde den falt av. Og dette er ting hun gjør hver eneste dag, og selvfølgelig klarer hun det jo. Ellers hadde jeg ikke bedt henne om det. Så der kan vi stå da, mens hun surver, trasser og griner i 10 minutter fordi jeg ikke hjelper henne. Samme om vi er hjemme eller i bhg, det bryr hun seg fint lite om. Mens jeg blir litt svett Også har hun også begynt å stå opp på natta, komme inn til oss, for så å ,åtte bli fulgt tilbake til sin egen seng - hver natt! Og gjerne flere ganger om natta. Pappaen sover så tungt og hardt at det stort sett er jeg som må følge henne. Jeg bruker mer tid og energi hvis jeg skal vekke han. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun gjør dette, hun har aldri gjort det før. Og hun sover bare i senga vår når hun er syk. Dette har pågått hver natt (med bare ett par-tre unntak) i minst 1 mnd. Rart det ikke gir seg?! Hun vet jo at hun bare blir fulgt tilbake.. Jenta mi blir forresten 3 år om noen uker, og har trasset en god stund allerede. Men det har tatt seg opp de siste par månedene! Phu, dette ble langt.. Men jeg fikk ut litt frustrasjon - og JA, jeg har barn i trassalderen! Håper det roer seg litt før lillesøster kommer.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142651863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ღhælgelainnღ Skrevet 8. desember 2010 #5 Del Skrevet 8. desember 2010 Kjenner meg veldig godt i noen av innleggene her. Vi har 2 barn (venter det 3.) og minste jenta på 4 1/2 år er så absolutt i trass alderen og har vært det en stund. Men samtidig kan hun være verdens flinkeste og skjønneste jente som klarer det hun vil og som gjerne vil hjelpe til med alt. Men hun har et heftig temperament og storebror på 7 år elsker å erte henne. Så vi sliter mest med krangling og knuffing dem i mellom for tida. Hun kan få en fiks idè om noe småtteri og det kan blåse seg opp til dimensjoner hvor hun kan surve og hyle i 10 minutter. Vi prøver å bare ignorere henne, helt til hun skjønner at nå var hun veldig tøysete så da roer hun seg. Hun er sjelden slik i barnehagen og der er hun som regel veldig snill og medgjørlig. Storebror har sin egen form for trass og tester oss ut på sin måte. Men vi bruker ofte timeout i trappa, samt at vi stadig repeterer våre husregler og spør dem om hvordan de var igjen. Da begynner de å tenke seg om og da roer de seg ganske fort. Så løsningen for oss er å kunne telle til 10 (ca. 100 ganger pr. dag) og prøve å ikke hisse oss opp, men snakke rolig og bestemt til dem og ikke diskutere noe som helst med barna. Hvis det er noe vi voksne må bestemme, så er det ferdig med den saken. Men vi lar dem også bestemme noen ganger og velge ting selv, men ikke gi dem hele hånda, for da har man det gående hele dagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142652469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tina 79:) Skrevet 8. desember 2010 #6 Del Skrevet 8. desember 2010 Så deilig å høre at det er flere med emosjonellt ustabile 3åringer her. Snuppa vår er I utgangspunktet en veldig snill jente, men har sine områder der hun er grusom. Det er et slit å få på klær, både inne og ute, og måltidene er alltid preget av mas og sutring, og det er veldig vanskelig å få henne med på å "gjøre noe nytt", sånn som å gå på butikken, eller dra på besøk til noen. Da vil hun bare være hjemme, og hvis vi er ute, vil hun ikke hjem. Skikkelig prinsesse vilikke. Sliter med å være tålmodig kjenner jeg. Det hjelper ikke akkurat å være full av hormoner heller. Men det er godt å vite at vi er flere:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142652613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freba - jente08+termin 04/11 Skrevet 8. desember 2010 #7 Del Skrevet 8. desember 2010 Majaharsnartto - det er nesten som jeg kunne skrevet ditt innlegg selv. Min datter er tre i april og i sånn en trass og surveperiode at jeg blir helt sprø. I morges har hun vært kastet på rommet sitt 4 ganger før vi kom ut av døren og på vei til barnehagen (vi har dessverre ingen trapp hun kan sitte på) fordi hun gjør ting hun vet hun ikke har lov til (f.eks. kaste ting på kattene våre, kaste mat på gulvet, grise og IKKE høre på mamma). At jeg er litt mer irritert som følge av hormoer i graviditeten er ikke en god miks....... Jeg ser at hun gjør dette kun for å framprovosere en reaksjon. Jesper Juul sier at det ikke finnes noen trassalder. Han skulle kommet hjem til oss en morgen for å se selv.......... Hun begynte med dette for ca 2 mnd siden, og jeg håper at det er over snart. Jeg biiiiiter tennene sammen og er konsekvent på at jeg ikke finner meg i noe tull. Håper at dette er en invistering på sikt, og at dette er over før ny baby kommer i april. Men GODT å se at andre har det sånn :-) Felles skjebne - felles trøst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142652769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperMoM <3 Skrevet 8. desember 2010 #8 Del Skrevet 8. desember 2010 Sønnen min på 4år og 3mnd (akkurat i dag ) er i grunnen litt trass. Hjelper derimot mye på å snakke rolig til ham,i stedet for å bli sinna. Dattera mi er 2 1/2 år og hun er litt i trassalderen. Hjelper også å snakke til henne og prate henne bort fra trassinga. Det ordner seg bare man snakker med dem (Sneik meg inn fra 1.tri,men kommer inn hit om en uke ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142653875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 8. desember 2010 #9 Del Skrevet 8. desember 2010 hehe..jahh kan vel melde mine to små trollunger inn her! Gutten min på 4 1/2 er helt ekstrem for tiden, og veldig sjalu på lillesøster (som vi kaller lille frøken misfornøyd) på 2 1/2. Han kan plutselig ikke kle på seg selv, eller ta på skoene, blir helt potetsekk. Begynt å suttre på alt av svar han får. Pga lillesøster ikke klarer dette, og får hjelp. Kjenner at tålmodigheten min ikke alltid er like lang lenger. Men forstår jo at det er oppmerksomhet han vil ha. Så prøver å bruke mye tid på han og inkludere begge sammen. Prøver å vinkle det positivt, at han er så stor og flink som kan kle på seg og spør om han kan vise lillesøster åssen det gjøres. Funker som oftest. Men kjenner at når alt bare blir forhandling og diskusjon at lunta mi blir noe kort. Sliter med bekkenløsning og sover dårlig om nettene. Så er ikke like lett å være forståelsesfull for alt. Så når jeg må ned på kne og kle på gutten yterklær og sko osv, å han står som en potetsekk og ikke hjelper til, da blir mor noe sur... Lillesøster har det med å være "døv" for tiden. Hun vet at det er enkelte ting hun ikke har lov til, å når hun er igang og jeg roper, kan stå rett bak henne, så later hun som hun ikke hører. Tar jeg hånden hennes vekk, er det 2 sek så er hun på an igjen. Gir seg ikke. Var så ille at jeg faktisk trodde hun hørte dårlig, så tok henne på kontroll hos lege! Men er ingenting i veien med den frøkna nei, hun er bare veldig sta!! Men er spesielt morgenstell og påkledning før vi skal ut døra som er stress. Da vil ikke han kle på seg og hun løper rundt å peller på alt hun ikke har lov til. Jeg må jage henne,pga hun nekter å sitte stille på trappen og han sitter og sutrer for han ikke "klarer" å ta på dressen osv... Så er sikkert fordi at jeg bruker så mye tid på henne at han blir "umulig", blir sjalu. så ser den jo,men er jammen ikke lett å ta tak i når vi er oppi situasjonen! Men det lyse er jo at når nr 3 kommer så blir sikkert alt bedre! Ingen søskensjalusi eller noe... hehe.. har nok en litt hard vei foran meg gitt! Men må bare fokusere på å innkludere alle sammen å holde hode kaldt! å samboer snakker om 4.mann.... gleder meg til 10 uker med pappapermisjon! Good luck!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142653932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøvsjura Skrevet 8. desember 2010 #10 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg har to barn - en gutt på 4,5 år ca og ei jente som fyller 2 år i begynnelsen/midten av januar. Herlig kombinasjon. Gutten har vært i trassalderen fra han fylte 3 og har faktisk blitt VERRE etter 4-årsdagen(!) mens jenta vår sånn smått har begynt å trasse, SALIG blanding altså! Hehe.. Disse to er gode venner et øyeblikk og krangler så bustene fyker det neste øyeblikket. Aldri ro å få i huset. Venter nr.3 i midten av april, da er jenta vår nesten 2,5 år og jeg må si jeg "gleder" meg til trassingen hennes begynner for fullt. Håper i det lengste at trassingen til eldstemann, som da nesten er 5 år, har gått over. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142653936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. desember 2010 #11 Del Skrevet 8. desember 2010 Godt å se at det ikke bare e vår søte tre åring som har fått egen vilje. Me og snakke rolig til han på tre , men han trasser like godt for det. så ka hjelpe da??? Me seie at han får sitte i gangen å trasse seg ferdig, så kan han komme ut eller der hvor me e. ( viss det var i gangen vi var akkurat når han fant ut at han måtte trasse litt) men sover også dårlig om natta, og har bekkenløsning. så min tålmodighet = 0 fortiden. da må jeg bare gå vekk og i barnehagen tar eg han under armen. 5 åringen vår trasse han også , på sitt vis. Men han snakker vi bare til og det ordner seg med han, mens den lille, blir helt tussete av og til:-) Vi får bare holde ut damer:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142650945-flere-barn-som-er-i-trass-aldren/#findComment-142654662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå