Gå til innhold

utradisjonell julebakst:-D

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva skal dere bake til jul?

Jeg skal bake:

- Mexicanske pepperkaker

- cognac pepperkaker

- Honning kjeks/kaker

- "Delfiakake" med div snax (bla. kirsebær på sprit) skal bruke små muffinsformer i silikon, istedet for den tradisjonelle brødforma.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akurat som vanelige hveteboller, du bare bytter ut vannet med nedkjølt gløgg :) lagde de for første gang i fjord, og de ble en stor hit her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er høygravid og kan ikke bake noe som helst. Fikk søstera mi til å komme for å bake pepperkaker til meg. Skulle være nok til hele jula det, tenkte jeg. Men den gang ei.... jeg er høygravid og glupsk, så det varte i to dager. hehe Det får bli kjøpekaker her i år da.

Bakte honninghjerter sist jul, men fikk det ikke til. De ble bare knallharde og endte opp som vinduspynt i stedet for mat. Hvordan gjør du det HI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. gløggbollene;

spiller ingen rolle om du baker med eller uten alkohol, bollene stekes på rundt 200g og da blir alkoholen borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så fan av alle de vanlige julekakene egentlig. Synes mye smaker det samme eller ligner hverandre.

Det jeg lagde i fjor var to gode julefruktkaker, chocolate chip cookies, marsipan og kakao småkaker, hjemmelagd marsipan og papperkaker da.

Jo det ble visst noen serinakaker også.

I år fant jeg ut at ICA sin egne pepperkakedeig er sinnsykt god! Vet ikke om man får kjöpt den i Norge? Den jeg kjöpte på ICA Maxi her tror jeg var lagd i selve butikken. Og den smakte masse krydder og det ble så gode kaker av den. Må kjöpe en til, for alle pepperkakene er allerede spist opp... hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor pleier å smøre de med vin/sprit (alt etter anledningen) rett etter at de er tatt ut av ovnen, så det trekker seg inn mens de står på rist og avkjøles, ikke super mye alkohol, men noen boller, så merker du efekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honningkaker!

250 g honning

1 dl melk

250 g sukker

1 kg hvetemel

1/2 ts ingefær

1/2 ts natron

250 g smør

Varm opp melk og honning. Bland de tørre ingrediensene, og smuldre smøret i det. Arbeid inn melken og honning til en fin deig, og la den hvile i kjøleskap natta over.

Kjevles ut til ca 1/2 cm tjukk. Stikk ut runde kaker på ca 4-5 cm i diameter. Sett de på brett med bakepapir, og stek de på 225 grader i ca 5 min.

(uprøvd oppskrift, tente å tilsette litt ekstra, kanskje pomeransskall?)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...