Gjest Mentha♥Høygravid♥ Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Har sokker, lue og votter i ull til babyen. Hjemmestrikket, men kjøpt på marked. Bør det vaskes før bruk, eller holder det å fryse det i noen dager? Ser liksom for meg at mye av ulla ødelegges om jeg hiver det i vaskemaskinen, men vil jo heller ikke risikere noe for den lille. Tenkte å ha det til hjemturen fra sykehuset.
nr2erpåveg Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 Ull skal jo være mer selvrensende en bomull, men jeg ville vasket det. Er det håndstrikket er det jo holdt i ganske lenge av noen hender som du ikke vet hvor rene er.. Kryss det forsiktig i en balje med bittelitt milo. Det tar det ikke skade av.
swing Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Jeg har kjøpt noen sånn fleece/ull votter og sokker på Babyshop. Disse vet jeg kan forandre veldig fasong i vask, så jeg har enda ikke vasket det. Men når jeg leste ditt forslag om å fryse det, slengte jeg de rett i en brødpose og i fryseren! God ide! De skal jo uansett ikke være rett på huden! Men litt enig med hun over her om at man ikke vet hvilke fingre som har strikket..
AO3 Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 Jeg ville absolutt vasket det - men for *hånd*, ikke i maskin! Med mindre det er merket med maskinvask, men det er neppe merket hvis det er hjemmestrikket? Det er vanskelig å si hva slags garn det er strikket med. Ikke alt garn kan vaskes i maskin!!! Det er bare ubehandlet ull (ala Nøstebarn) som er selvrensende, pga lanolininnholdet. Plagg strikket i ubehandlet ull kan heller ikke vaskes i maskin, da tover de og krymper. Men jeg vasker også Nøstebarn-klær før bruk, selv om de sier det ikke er nødvendig...
AO3 Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Forresten, hvis ullklær er merket med at de kan vaskes i maskin, er ulla behandlet, og da er den ikke "selvrensende" lenger.
Gjest Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 Jeg vasker alt av ull uansett hvor det kommer fra.. i vaskemaskina på ullvask med Milo eller nøstebarn-vask.
Sannali Skrevet 7. desember 2010 #7 Skrevet 7. desember 2010 Mitt motto er: vask alt alltid:) Tåler ikke klærne til barna mine maskinvask kan de heller ikke brukes spør du meg. (Ok, så vasker jeg Johadressen for hånd, men det er det eneste) Vasker strikket ull på 30grader med Milo, og er nøye når jeg henger det til tørk. Ellers har det hendt at Janussokker klart å snike seg med i 60vask med påfølgende tørketrommel og de er like fine, så det er i allefall et merke jeg liker godt:)
Gjest Mentha♥Høygravid♥ Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 Tusen takk damer Da tenker jeg jeg hiver det i en balje med litt såpe fra Nøstebarn, og så får de seg en tur i frysen etter de har tørket, bare sånn for sikkerhets skyld Aner ikke hva slags ull som er brukt, så hvorvidt det er vaskbart i maskin er umulig å vite. Det blir nok prøvd etterhvert, men akkurat nå er det viktigst at minsten ikke fryser på vei hjem fra sykehuset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå