Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha spist sjokolade hver eneste dag, har jeg nå bestemt meg for et sunnere og bedre liv. Men... har en liten tass med luftsmerter hver dag (vet ikke om det er kolikk, men ligner), så jeg tør ikke ta noen sjanser på å spise mat som ikke baby tåler. Det betyr at jeg unngår f.eks. løk, hvitløk, brokkoli og andre kålsorter, jordbær osv. Men da går jeg jo glipp av masse sunt også (og er ikke helt sikker på at han egentlig reagerer på dette)!

Hvilke erfaringer har dere med matsorter som er luftfremkallende, og hva unngår dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en baby som ikke reagerer på noe av det jeg spiser. Jeg har ikke oversikt over hvilke matvarer babyen kan reagere på, men jeg hiver innpå av løk og hvitløk i hvertfall. Og sjokolade. He he :)

Dette var vel ikke egentlig til så mye hjelp, men...

Skrevet

Jeg unngår det du nevner+ sterk mat.

Spise sjokolade gjør jeg å + brus (desverre!!....)

Men.. men men..

Poden min plages m luftsmerter, var hos ei sonetetapaut OG hu sa ( logisk igrunn)

Att sjokolade,brus fast food (you name it..)er avfallsstoffer som kommer i morsmelka som da kan gi uftplager..

så jeg ble tipset om å kutte ut brus, alt med kullsyre , sjokolade osv ogdet vil gjøre att poden blir bedre i magen=)

så fra og med helgen/mandag får jeg gjøre det.

Gjør ikke noe igrunn kanskej jeg holder meg i skinnet/gikk opp en del i graviditet ^^

Skrevet

Ja, det var jo det jeg egentlig hadde tenkt å si! At kullsyre ofte er det første de ber deg om å kutte ut når babyen har luft i magen.

Surrer fælt her nå.

:)

Skrevet

Bortsett fra rå løk spiser jeg alt :-) Drikker sjelden mer enn ett glass brus da. Vesla plages ikke med luftsmerter.

Skrevet

Anbefaler deg å lese denne- det er mange myter ute og går om dette;

Ammende kan spise stort sett hva man vil. Drikke er imidlertid en annen skål.

Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken.

- Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing.

Overdreven allergiredsel

Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost.

– Bør man styre unna disse matvarene når man ammer?

– Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming.

– Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett?

– Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing.

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/amming/article276098.ece

Her spiser jeg alt det jeg vanligvis spiser (og drikker brus, farris osv)- og lilleloppa reagerer ikke på noe=)

Skrevet

Sjokolade kan gi luftsmerter, gjorde det hos begge mine - dessverre :-)

Har lest artikkelen på klikk.no tidligere og kan si at det IKKE stemmer hos meg. Her har det vært som en av/på knapp ift hva jeg spiser og luftsmerter. Og har de små først en sensitiv mage, er det ikke store mengder som skal til.

Lykke til med din uansett, HI :-)

Skrevet

Min lille snuppe skrek konstant (føltes det som iallefall) fra hun var fire uker til hun var ni uker. Jeg kuttet ut melk og fikk en helt annen unge, blid og fornøyd og sover som en stein:))

Legen min sa at det kan ta ca to uker fra man kutter ut melken til man ser virkningen.

Skrevet

Gutten min hadde ofte mageknip, frem til ca 8 uker. Han har fortsatt mye luft i magen, men nå får han til å prompe, så lufta kommer lettere ut. Promper som en voksen mann :P

Men jeg kutta ut brus, sjokolade, alle kål sorter og løk. Det hjalp litt..

Men nå har jeg begynt å spise litt sjokolade igjen, det går fint så lenge jeg ikke stapper i meg alt for mye. Men brus holder jeg meg unna.

Tror jeg fikk i meg min del av både brus og sjokolade under graviditeten :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...