Gå til innhold

Noen spørsmål om "hvorfor skal man ikke...:"

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

*Løfte tungt?

*Ta røntgen?

*Spise sitrusfrukter?

*Falle? (skli på isen, snuble etc.)

Hva skjer om dette gjøres?

Mulig dette er dumme spørsmål, men jeg vet faktisk ikke svaret, det er derfor jeg spør.

Er gravid, kanskje greit å vite hvorfor jeg spør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fall, og tunge løft kan føre til spontanabort eller igangsetting av fødsel.

Røntgenstråling kan skade fosteret.

Aldri hørt at det er problemer med sitrusfrukt jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Du kan godt løfte så tungt som du er vant til. Det anbefales ikke at man plutselig begynner vekttrening om man aldri har gjort det før.

-Røntgenstrålene kan potensielt sett være skadelige for embryo/foster (men sannsynligheten for skade ved et enkelt røntgen er virkelig minimal, det er mest en føre var-greie).

-Spise sitrusfrukter? Kan du vel.

-Fall er litt dumt dersom det medfører støt mot magen. Særlig et stykke ute i svangerskapet kan det i aller verste fall medføre hel eller delvis løsning av morkaken, hvilket er farlig. Stort sett vil det jo gå aldeles fint også om du går på trynet i uke 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så absolutt spise så mange sitrusfrukter du bare orker. Det er kun om du har halsebrann at du sikkert selv velger å kutte ned på det. Vi er mange gravide som har tatt helt av på juleklementinene allerede i år. Jordmora mio lo godt da hun hørte jeg spiser et kilo på to-tre dager. :)

En ting du bør huske på om du faller er at selv om du føler du ikke har skadet magen/babyen, er det lurt med en sjekk fordi morkaka kan løsne og det er i såfall farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Nå ble jeg litt bekymret et øyeblikk, for har akkurat trykt innpå 3 klementiner!:)

Men når det gjelder de sitrusfruktene, er det nok som noen over her sier, det setter i gang halsbrann. Ikke noe kjekt, men klarer bare ikke holde meg unna de der klementinene likevel!!! :S E så goooodt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAre å knaske tre-fire lovehearts etter endt sitrus-frotsing, og så holder magesyra seg nede. hehe Til natten er det greit å ha et par gaviscon halsebranntabletter tilgjengelig, og kanskje ta en eller to før leggetid, men ellers er det jo ikke noe galt i å spise så mye surt man bare vil. Man får ikke mer syre av å gå gravid, men man blir slappere i den muskelen som lukker det nede i halsen, så det lettere kommer opp. Dette hjelper lovehearts og gaviscon på, fordi det dannet et slags skum-lokk mellom hals og magesyre. Hilsen hun som gomler et kilo på null komma nix. hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...