Gå til innhold

Hvor stor baby?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Kommer fra jordmorsamtale nå, og etter målinger mente hun at lillebebisen lå på 3 kg nå (35+6 i dag). Syntes det hørtes mye ut jeg, og hun mente han ville bli en god plugg på vel 4 kg til fødsel. Hjelpes...

Hvor store er det vanlig at de blir egentlig? Hvor store er deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 kg er egentlig ikke så mye. Jenta mi var 3910 gram men kjempelang.

Syns disse pluggene er så gode :) Babyen min blir nok 4 kg iallfall. Gjorde hun den vurderingen utifra symfysemålet? For i så fall skulle nok jenta mi vært nærmere 5 kg. hehe

Skrevet

Ingen har så langt estimert størrelse på han. De har i alle fall ikke sakt noe til meg. Men ser på helsekortet, på den der symfysestreken, at det hele tiden blir krysset av helt i overkant av det jeg tolker til å være normalen. Jeg har blitt spurt et par ganger om hva jeg var da jeg ble født, og hva barnefar var, og da har vi fått beskjed om at gutten vår nok sikkert blir noe av det samme. Vi var begge godt over 4kg og over 50cm, så da får vi en stor gutt, tror jeg. Jeg er egentlig mest spent på hodet jeg, siden det er det som visstnok avgjør smerten og revningen, men kommer ikke til å spørre om det før fødselen. Tar det som det kommer og håper på det beste. hehe :)

Skrevet

V var på ultralyd forrige tirsdag da var det 28 dager til termin og han regna med at hun veide ca 2800 da,og at hun ved fødselen ville være ca 3600-3700 :-)

Skrevet

-tror ikke du merker noe forskjell på fødsel uansett hvor stor ungen er jeg, den er jo alt for stor i forhold til hva den skal ut av uansett :P blir vel stor forskjell på 2 og 4 kg selvfølgelig, men vanlig fødselsvekt ligger vel gjennomsnittlig på 3600 g (står det i mor/far boka tror jeg) :)

Skrevet

Har ikke fått målt han enda, men jeg ligger 1-2 cm under den røde streken på helsekortet gjennom hele svangerskapet.

Skrevet

jeg ligger helt øverst på den øverste streken på den målingen på helsekortet.. det gjorde jeg også med den første babyen min, å han var 4320 g da han ble førdt... fødselen gikk bra, å jeg revnet ikke eller noe!

mens ei jeg kjenner fikk ei på 3200 som revnet hele veien...

så jeg trur ikke det har noe å si med størrelsen altså... kommer vel litt ann på hvor elastisk en er, å hvor fort det går å alt det der....

Skrevet

Heia Mentha:)))

Alle mine har vært over 4 kg, ho yngste veide nesten 5 kg. Har hatt helt normale fødsler. Deilig når det er litt fett på disse små kroppene:) Regner med at tutta i magen ikke kommer til å veie noe mindre. Hvor mange cm var SF-målet i dag?

Ha en fin kveld:)

Klem:)

Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Godt å høre at det er flere som har store babyer :) Det ble litt overgang etter å ha lest på sidene til BIM at han skulle veie rundt 2250 gram, og så få beskjed om at han sannsynligvis hadde passert 3 kg :P

Men ja, det var utfra symfysemålene hun baserte estimeringen, men det er relativt lett å kjenne formen på lillegutt gjennom magen så vi kan følge hele kroppen rundt :) Ja, det er godt å vite at de vokser, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser! Målene ligger helt i overkant av det grønne feltet, vet ikke cm da jeg har glemt hele mappa ute i bilen ;) Ingen skal si jeg har blitt distré på mine gravide dager, hehe...

Skrevet

Jordmor jeg går til sier at symfysemålene ikke har noe med hvor stor babyen er... De forteller bare om generell vekst, om barnet følger en gitt vekstkurve. Det var i hvert fall slik jeg forstod det. Det kan også stemme, for jeg har ligget midt på den røde streken hele tiden (uke 37 nå). I uke 32 var jeg på 3D ul, og da estimerte hun knotten til ca 1800 gram - gj.sn. er 1600 g på den tiden. Hun mente at babyen vår ville ligge på ca 4 kg dersom han fortsatte i samme hastighet. (Det stemmer også godt med min og barnefars fødselsvekt, som var ca 4,1 kg på begge to). Så... Ville ikke lagt for stor vekt på symfysemål ift fødselsvekt. Den kan bli høyere, og den kan bli mindre...:)

Skrevet

Jeg tror heller ikke symfysemålene er så lette å tolke mtp babyen størrelse. Det er jo stor feilmargin t.o.m. når man tar vekstestimering vha UL!

Min forrige veide 3540g da han ble født, 12 dager før termin. Kort tid før hadde jeg vært hos jordmor. Jeg hadde hele graviditeten et sinnssykt høyt SF-mål, laaaangt over det grønne, skraverte feltet. Hun målte også like høyt som tidligere, men mente han ikke var så stor likevel - hun sa han var ca 3,5kg. Jammen hadde hun ikke rett i det. ;) SF-målet påvirkes av mange faktorer, bl.a. mengde fostervann, fosterets leie - og ikke minst den som måler. Der er det STORE individuelle forskjeller (også selvopplevd). SF-mål er svært unøyaktige. Ville tatt antakelsen om 4 kg med en svært stor klype salt.

Skrevet

... og hvis han nå skulle veie 4kg, er ikke det kjempestort, heller. Vil ikke tro det i praksis er sååå stor forskjell på 4kg og 3,6 kg, som vel er ca gjennomsnittsvekt?

Skrevet

Det er ikke vekt på babyen, men hodestørrelsen, som er avgjørende for hvor vanskelig han er å føde.

Forøvrig er SF-mål svært usikkert når det gjelder å estimere fostervekt, det er også derfor vi med risikosvangerskap får ekstra UL (selv om det også har en viss feilmargin).

SIst lå jeg akkurat på den røde streken på SF-mål hele svangerskapet, men fikk likevel en gutt på 4,1 kg og 52 cm. Det var en tøff fødsel, men det var nok mest fordi han hadde 38 cm i HO og ble tatt med tang.

Jeg er bare 27 uker så langt, og han er foreløpig estimert til ca 3,8 til termin, men det kan jo forandre seg etterhvert. Jeg ville ikke vært bekymret hvis jeg var deg. Mye kan skje på de 4--6 ukene du har igjen og som sagt er ikke jordmors målinger særlig nøyaktige i forhold til vektestimering.

Skrevet

Er vel igrunnen str på hodet og skuldre som har noe å si..Sønnen min var 3550 g,med et normalt stort hodet,men revna en del alikevell jeg da...Tar det som det kommer og tenker at dette må vi gjennom men får en nydelig baby når vi bare er ferdig..hehe

Skrevet

ehem, mine SF mål er GODT over streken. Jeg har en kjempemage. Det hadde jeg også i mitt forrige svangerskap. Jeg får tett oppfølging, både av j.m og med UL. I mitt forrige svangerskap var der diskusjoner om å forløse tidlig, ( uke ca 35 ) pga stort barn. ( vekstestimering ved UL og SF mål, de estimerte da jenta mi til å nærme seg 4,5 kg, i uke 35 )

Jeg gikk svangerskapet ut, jenta kom og var 3600 g.

Det er store feilmarginer, både ved UL og iallefall ved SF mål.

SF målene kommer jo an på hvordan man bærer barnet, hvor mye fostervann der er osv..

Når det gjelder hvor store bebissene blir; alt fra 2500-4500g er helt normalt. Tror jeg.

Mine to har vært 3600 g, og jeg tipper sistemann blir det også. Men jeg tror ikke det er hverken lettere eller tyngre å føde et lite barn i forhold til et stort.

Skrevet

Ja, og omvendt - jeg har en venninne som fikk et barn på ca 2,4kg. Alle sa til henne: "Åååå, så heldig du var som fikk et så lite barn!" Men - hodeomkretsen var jo 35cm, og det er den som teller. Den var ikke under gjennomsnitt, slik som vekta på barnet.

Skrevet

jeg er 32 uker i dag..

var på ul og målte han på mandag.. da sa de han veide ca 2 kg.

jeg syntes det hørtes mye ut jeg?!?!

Skrevet

Hvis du ser på Babyverdens side, ligger fostervekten der på ca 1800g i uke 32, så 2kg er ikke sååå mye. :) Jeg er også i uke 32 - husk at babyen faktisk begynner å bli ganske stor nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...