Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #1 Del Skrevet 7. desember 2010 Hei! Dette er kun et spørsmål, dette er ikke noe jeg har gjort altså, men; Hva kan skje om jeg tar bilder av digitalfoto vi har fått fra en proffesjonell fotograf? Altså om jeg tar bilder av bildene som vi har fått tilsendt digitalt for så å fremkalle noen av de, (les: julekortbilder). Kan for eks fotoknudsen ol sjekke dette og evt anmelde oss/ kontakte den profesjonelle fotografen? web adr til fotografen står jo printet over bildene, men det er ikke så skjemmende..... Det er så innmari fine bilder, men vi har ikke råd til å kjøpe julebildene.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #2 Del Skrevet 7. desember 2010 Det er ikke lovlig og er med på å undegrave levebrødet til fotografen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #3 Del Skrevet 7. desember 2010 Hehe dette er det MANGE som gjør. Jeg hadde gjort det:) hvordan skulle de kunne funnet ut det uansett..jeg har mange ganger tatt bilde av fotografbilder f eks med mobilen osv,..å maaaange får jo bildene på cd og printer dem ut selv...noe som er myyye billigere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #4 Del Skrevet 7. desember 2010 Har gjort det i ti år. Selskapene bryr seg ikke, selv om det står de ikke har lov. MEN du kan - skanne bildet selv på høyeste oppløsning, bruk paint.net(last ned gratis og sett deg inn i programmet) og ta vekk fotograflogoen. Så kan du sette det inn på julekort på nett;) Da vet uansett ikke selskapene hvem som er fotografen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #5 Del Skrevet 7. desember 2010 Man har faktisk betalt også for disse bildene, så værsågod, kjør i vei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #6 Del Skrevet 7. desember 2010 Det synes jeg er styggt gjort og det er stjeling. Ikke noen større forskjell enn å stjele mat i matbutikken. Det ødelegger så mye for alle. Fotografene ønsker å kunne for eks sende bilder på web istedenfor at de må komme inom på visning, men da der det jo fare for at folk gjør som deg. Når fotografene skjønner at man ikke kan ha tillit fra kunder så klager andre kunder. Fotografer tjener så dårlig i utgansgpunktet at det hadde jeg aldrig hatt samvittighet til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #7 Del Skrevet 7. desember 2010 Go ahead! Hadde gjort det jeg også om jeg hadde tenkt meg litt om. Greit nok å betale i dyre dommer for at fotografen tar bilder, men når de skal ha 2.500 for et bilde (som jeg egetnlig har betalt for allerede) som er 20x30 størrelse, da synes jeg de er jævlig grådige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #8 Del Skrevet 7. desember 2010 En kamerat er fotograf og han personlig mener at de som kopierer selv eller scanner egentlig er greit...selv om han selvfølgelig ut mot kundene sier at det ikke er greit for å få dem til å kjøpe hos han. Poenget hans er at de som gjør dette hadde aldri brukt penger på å kjøpe julekortene hos han uansett så det er ikke penger tapt for han, det blir egentlig god reklame hvis logoen fortsatt er på bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #9 Del Skrevet 7. desember 2010 Du har ikke betalt for bildene nei !! Du har betalt for fotografens arbeid; tid, utstyr, lys, studio og redigeringsarbeid !! Deretter bestiller du bilder !! Forøvrig har de fleste fotografer copyright på bildene de tar, det betyr at fotografen eier bildene som en del av sin portefolio. Noen fotografer selger copyright'en sin til modellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå