Virreli Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Vi har slitt med brystvegring i varierende grad en god stund. Det har gått fra at hun napper i brystet, kaver og veiver med armer og bein, hylskriker, og nå er situasjonen stort sett slik at hun spiser en stund, så vil hun ikke ha mer (det er ikke tomt). På natten spiser hun greie måltider. Hun har ikke tilstrekkelig tissebleier så jeg vet at hun ikke får i seg nok mat, samtidig kjenner jeg jo at hun ikke spiser nok. Etter måltidet kan hun spise litt fra flaske, så det er tydelig at hun ønsker mer, bare ikke fra brystet. Jeg har prøvd å bare legge henne til når hun viser tegn til å være sulten, det hjelper ikke. Jeg har prøvd å legge henne til hele tiden, uten at hun får i seg nok. Jeg har prøvd å rape henne midt i måltidet, da hun av og til svelger en del luft når hun spiser. Det skjer når utdrivningsrefleksen er stor. Det hjelper ikke. Vi ligger på soverommet, mørkt, svalt og stille. Uten hjelp. Prøvd å kle av begge så vi har hudkontakt. Nei. Det ene brystet, Pupp Grusom, har jeg nesten gitt opp. Det ville hun ikke se snurten av en stund. Der har det alltid vært lite melk, sannsynligvis pga tidligere piercing. Men det andre har god produksjon. Jeg mistet jo en del når hun ikke spiste fullt måltid, men jeg har hatt økedøgn og pumpet i ett sett så nå har jeg nok til ett måltid. Det eneste jeg sitter igjen med av svar nå er at hun ikke orker å suge når spruten ikke er så sterk, altså litt ut i måltidet. Men det er jo ikke svaret på hvorfor hun av og til nekter brystet, selv om hun viser tegn på at hun er sulten. Og det føles som det er "dagens svar" da det synes å forandre seg hele tiden. Jeg begynner å bli utslitt av uroen over at hun ikke spiser nok, pumpinga, tette melkeganger og feberen som kommrer som følge av at hun ikke tømmer brystet skikkelig, osv. Men jeg ønsker virkelig ikke å gå over til erstatning, jeg ser absolutt ingen fordeler med flaske (bortsett fra at amminga nå er et såre strev da..). Er det noen med erfaring som kan gi meg noen råd?? (Jeg har allerede vært på ammehjelpen.no)
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 Hei:) Jeg har desverre ikke noe godt svar å gi, annet enn at jeg har vært/er i samme situasjon. Jenta mi begynte p tulle slik ca. ved 3 mnd alder. Nå er hun 6 mnd. Jeg har heldigvis vært heldig og sluppet brystbetennelse da, men bekymringen om at hun får for lite i seg har jeg hele tiden! Du kan lese min historie i en tråd fra igår, ang. hvor mye vøske babyene drikker i tillegg til fast føde.. Jeg føler også at jeg har prøvd alt! Løsningen for meg ble å begynne med grøt ganske mye tidligere enn jeg hadde tenkt, da hun var rett over 4 mnd. Nå er hun ihvertfall mett, men hun får i seg alt for lite væske ettersom hun drikker svært kort, og hun tar ikke flaske eller kopp. Hvor gammel er jenta di? Kanskje du kan begynne med litt fast føde? Noen babyer kan det virke som rett og slett blir lei av melk litt for tidlig... dersom hun er over 4 mnd, anbefaler helsestasjonen faktisk fast føde som tillegg istedet for mme. Lykke til! Jeg føler med deg....
Virreli Skrevet 7. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2010 Godt å høre at man ikke er alene! Hun er 10 uker. Brystbetennelse ja, det er selvfølgelig det jeg har. Det er der feberen kommer fra, har hatt det i flere dager (trodde jeg hadde tette melkeganger da jeg har kjent klumper i Pupp Grusom, men det er Pupp Av-og-til-Grusom som har betennelse). Samtidig med hovent bryst (trodde jeg hadde fått mer melk av den hyppige amminga) og rødt område (trodde i utgangspunktet at det var en kvise men i dag har det blitt et sår uten at kvisa kom). Haff! Vi har hatt ammetrøbbel jevnt og trutt fra første dag, men vi har aldri gitt opp og kommet oss gjennom alt. Bortsett fra denne her. Kjenner det tar litt luften ut av meg. Det blir ekstra slitsomt når man går med feber hele tiden. Hvor lenge holdt du på før du oppsøkte hjelp eller bare gjorde noe med det juli10?
Virreli Skrevet 7. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. desember 2010 Jeg fant linken fra i går. Det er ihvertfall godt å høre at vi er flere i samme situasjon! Jeg skal til helsesøster i morgen og får høre hva hun sier. Jeg ser for meg at jeg må gi vesla tillegg etter hvert måltid. Slitsomt, men da får hun ihvertfall i seg endel mm. Og jeg synes det er veldig okey om jeg kan amme på natt og å ha melk når vi er på farten. Det er uaktuelt å pumpe til hvert måltid, det vil ta for mye livskvalitet. Trodde det skulle gå over dette her, men jeg er ikke veldig håpefull nå!
2010 Mammaen Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Har slitt med noe av det samme som dere av og på vi også, men har nå helt sluttet å amme. Sluttet for noen dager siden med siste nattmåltidet også, så anser meg nå som helt ferdig med amming. Har noen råd, men ingen vidunderkur desverre. Ellers har du jo prøvd det meste, og da det er bare å prøve igjen og igjen.. - Prøve å holde tutten i munnen til baby hvis hun er urolig ved brystet, og la henne sutte en stund for så å dytte puppen i munnen (funket noen ganger her at han sugde videre på puppen da). - Legg babyen til brystet med en gang den våkner og fremdeles er groggy (funket veldig bra til tider). Hos oss gikk det seg til etter noen dager på denne måten da han var så liten som din. Ble imidlertid enda verre da han ble større og spesielt da det kom tenner... Det var begynnelsen på slutten her i gården... .
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 Først må jeg bare igjen få si at jeg føler skikkelig med deg... det er slitsomt å hele tida bekymre seg for de små, samtidig som vi på en måte "sitter med ansvaret" når det er vi som har maten.. Da ammeproblemene startet, var det ikke så verst, så fra hun var 3-4 mnd fant jeg meg bare i denne tullete måten å drikke på, og håpet det skulle bli bedre. Men da hun ble 4 mnd, begynte jeg å synes dette var skikkelig stress, og jeg følte aldri hun ble skikkelig mett, selv om hun ikke ville ha mer pupp. Hun var til tider ganske sutrete! Det var da jeg begynte så smått med grøt/velling. Jeg har ei svigermor som er helsesøster, og som hele tiden har beroliget meg... så det har hjulpet da. Men det er noe med det når du tilbringer 24 timer i døgnet med barnet ditt, og du føler noe er galt hele tiden.. da hjelper det liksom ikke hva andre sier.. Jenta mi drakk som regel greit på natta, da var hun nok for trett til å protestere.. men det resulterte jo i hyppige nattmåltider og en mindre sulten baby om dagen. Men "dum som jeg var", ammet jeg henne på natta ved første anledning, ettersom jeg var livredd hun fikk for lite i seg. Nå har jeg klart å redusere dette til 1 natt-måltid, hvis du kan kalle det det... hun drikker kanskje i 2, maks 3 min... Etter at jeg introduserte fast føde, har humøret til vesla blitt gradvis bedre, og nå vet jeg iallefall at hun får nok næring. Problemet nå er at hun nok får alt for lite væske i seg.. men jeg håper jo dette skal gå seg til etterhvert når hun (forhåpentligvis og sannsynligvis) lærer seg å drikke av kopp. Legger jenta di greit på seg? Og har hun våte bleier? Det er jo en indikasjon på væskeinntaket... Håper virkelig det ordner seg.. Og så må jeg bare si (og det sa sivgermor også), at det er ikke noe nederlag å gi opp ammingen når det bare er styr! Da skal vi være fornøyde med det vi har greid så langt:) Mi jente NEKTER å ta flaske, så jeg vil faktisk råde deg til ihvertfall gi litt flaske nå mens hu ennå er så liten og sannsynligvis vil ta flaske.. mi jente var for gammel (5mnd) da jeg prøvde meg, og det var ikke populært. Da risikerer du ihvertfall ikke at hun ikke får i seg væske når hun blir litt eldre. MM er jo best, men MME er jo bedre enn ingenting;) Mye bedre! Synes du er flink jeg:) Og så må du nok ta deg en tur til legen med den brystbetennelsen før det blir verre! God bedring og lykke til:)
enits40 Skrevet 7. desember 2010 #7 Skrevet 7. desember 2010 Huff, jeg har ingen råd å gi, vil bare si at det høres utrolig slitsomt ut! Jeg sliter også med ammingen. Min lille sovner ved puppen og får tydeligvis ikke til å spise effektivt, og hele uka har jeg nå strevd med å få i ham nok. Massering, pumping, vekking - og i morgen skal vi på helsestasjonen og veie. Jeg gruer meg (forrige gang hadde han lagt på seg altfor lite). Vi sliter også med at han ikke liker den ene puppen - dvs. han tøyser og kaver og presser og liksom drar i brystet, enda melka spruter. Tror det er når han har luft i magen, men det føles bare så frustrerende.. Jeg er også sliten nå. Faktisk så sliten at jeg har bestemt meg for at om det ikke går bra i morgen (dvs. om han ikke har lagt på seg som han skal), så begynner jeg med mme som tillegg om kvelden. Akkurat nå begynner det virker det som en herlig løsning.
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Snuppa mi har holdt på sånn en stund, den siste uken har det blitt mye verre, hun suger maks 2 minutter og så begynner hun å kave med armer og bein og dra i puppen (det er VONDT). Jeg trodde jeg holdt på å miste melken siden hun styrte sånn, men kanskje hun bare er en tulleberte som ikke orker å suge så mye for å få mat? Hmm... Hun nekter også brystet noen ganger. Jeg har iallefall kommet dit at jeg ammer først og gir henne flaske mme etterpå, da blir hun iallefall mett. Har egentlig ikke noe råd å komme med, skal på helsestasjonen senere i dag og hvis jeg får et tips fra helsesøster så skal jeg skrive det her:)
Nat27 Skrevet 8. desember 2010 #9 Skrevet 8. desember 2010 Har bare ett tips; http://ammehjelpen.no/ De er proff og kan nok komme med et råd eller to ekstra, for det virker jo som om det meste av "de vanlige" rådene er prøvd. Ellers vil jeg bare si at jeg ikke er av dem som mener man MÅ amme uansett - noen ganger blir det rett og slett for slitsomt for mor (OG baby), og det må tas hensyn til. Ammingen skal ikke bare være for næring, men også en kosestund og en tid der mor og baby kan slappe av og ta en time-out sammen. Det er nok av stress resten av døgnet om ikke måltidene skal bli et kav og et ork også. Da kan det være best og gi flaske, og heller ta en deilig liten kos med herlig hudkontakt ETTER mat. Mener selvfølgelig at man skal prøve så godt man kan, men ikke for enhver pris.. Man er en like god mor om man velger flasken, ammingen er bare en liten del av å være mamma! Masse lykke til til dere som sliter, håper dere finner ut av det og kommer frem til en løsning som er den beste for både mamma og bebbis
Virreli Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 8. desember 2010 Vi veide henne i dag og hun har gått opp kun 235 g på 2 uker. Og da har jeg gitt henne mm og mme på flaske innimellom, for å være sikker på at hun får i seg et ordentlig måltid. Vi var hos helsesøster i dag men hun var ikke til mye hjelp. Hun foreslo å ha økedøgn for hun mente at vesla ikke gidder å suge når utdrivningen ikke er så sterk og at jeg da må få opp produksjonen slik at melka renner sterkt i lengre tid. Men dette har jeg jo prøvd før så jeg ser ikke helt vitsen. juli10: Hun har ikke tilstrekkelig med tissebleier, kun på natt/morgen. Hun spiser jo greit om natten, men ikke nok til å ta igjen det tapte på dagen tror jeg. Det har bare vært noen netter hvor hun våkner hver 2. t for å spise. Ellers er det hver 3. t bortsett fra en økt på 6 t fra hun sovner på kvelden. Hun tar flaske så det er ikke noe stress! Jeg er i gang med pumping hver andre time for å bli kvitt brystbetennelsen, håper jeg slipper legebesøk. Det er jo et sosialt nederlag å gi opp ammingen, selv hva alle sier.. Men det er ikke derfor jeg ikke vil gi slipp på den, det er jo så lettvint! Jeg ser ingen fordeler med flaske, om jeg skal ut på noe så tar vesla flaske uansett så jeg er ikke bundet der. Og på natta er det jo veldig lettvint å bare legge henne til. Men jeg kjenner jo mine begrensninger, jeg er inneforstått med at jeg må gi opp hvis det går på helsa løs. Enits40: Hvordan gikk det i dag? Snakket du med helsesøster også? Bamali: fikk du noen gode tips fra helsesøster? Situasjonen vår er veldig lik! Tar vesla di alltid brystet? Her varierer det, selv om melka renner. Jeg har også bestemt meg for å gi mme etter hver amming, så jeg vet hun får i seg nok. Men vi har hatt litt trøbbel tidligere med å få i henne mme etter amming, da kjenner hun jo den vonde smaken bedre. For hun spiser mme om hun ikke har fått mm først.
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 8. desember 2010 #11 Skrevet 8. desember 2010 Da har jeg vært på helsestasjonen med snuppa mi, hun har bare lagt på seg i underkant av 400gram på 4 uker så det er tydelig at jeg ikke har nok melk.Satser på at det går seg til nå når hun får mme også. Helsesøster hadde fint lite å komme med. Det eneste var at jeg måtte pumpe for å få opp produksjonen. Jeg har allerede pumpet/ammet hver time i tre døgn uten at det er blitt noe bedre. Snuppa tar ikke alltid brystet, det er spesielt på kveldene hun kan finne på å nekte totalt. Kjipe greier.. Jeg er enig med deg i at det er lite fordeler med flaske. Den der puppen er jo så lettvint. Og så er jo mm best for disse små. Jeg er ganske bestemt på at jeg skal ikke gi opp enda, så lenge hun tar brystet så skal jeg fortsette. Om hun nekter brystet helt kommer jeg nok til å pumpe det jeg kan og gi henne det på flaske, litt er bedre enn ingenting;)) Jeg kommer iallefall til å holde på så lenge jeg har ork og energi.
Virreli Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #12 Skrevet 8. desember 2010 Det blir godt for deg å gi henne mme så du vet at hun får i seg nok mat! Det er så vondt når man blir usikker på det. Da er det rett og slett ikke noe svar på hvorfor de har puppestreik da, det er normalt som så mye annet.. Jeg blir litt oppgitt av at over all trøbbel vi har hatt med amming så er det dette som skulle stoppe oss.. Hun skjønte vel at mamma ikke ville gi opp da, så hun måtte ta affære selv. Jaja, jeg har ihvertfall gitt det alt jeg har. Så får jeg se hvordan det utvikler seg de neste dagene. Hun er på toppen av det hele blitt syk (tror jeg) og nekter dermed flaske også. Vi har fått i henne noen små måltider disse to dagene, og hun spiser greit om natta. Men jeg er spent på hvordan det går etter at hun blir bedre i formen, kanskje hun vil ha puppen igjen. For kanskje, bare KANSKJE, kan Pupp Grusom 1 og 2 bli Pupp Digg igjen. Lykke til!
Arie Skrevet 8. desember 2010 #13 Skrevet 8. desember 2010 Hei! Jeg har opplevd noe av det samme. Jenta mi begynte å sprelle etter to-tre min og dro hode bakover. Jeg forsto etterhvert at hun hadde luft i magen og at en rap"satt fast". Så jeg kaller dette "tulle-spising" og tar en rape-pause og så fortsetter vi etter den har kommet. Noen ganger må vi rape to tre ganger på en pupp. Andre ganger bæsjer hun imens hun spiser. Er jo ikke rart det er slitsomt. tror suginga setter i gang magen deres. Vel, lykke til!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 8. desember 2010 #14 Skrevet 8. desember 2010 Dette minner veldig om min ammekamp med førstejenta, Virreli- hun måtte tvinges til å spise, og det var hyl og tenners gnissel hver gang på slutten. I tillegg gikk hun, som din, lite opp i vekt, og hadde få tissebleier iløpet av dagen. Da hun ble 2 mnd gammel orket jeg ikke mer, og selv om det var mer lettvint med puppen, så var det en utrolig lettelse for meg å gå over til flaske på fulltid, for da visste jeg ihvertfall at hun fikk nok melk, hvis hun ville ha. Men 235 g på 2 uker er da ikke så verst, Virreli! Husk at ikke alle babyer kan være like store, noen bare ER små, og de sier jo at sålenge de holder seg over 100 g i uka så er det OK. Det var sjelden mer enn 100-150 g i uka her med førstejenta husker jeg, men det rare er; det ble ikke noe bedre vektoppgang da vi gikk over til flaske istedet, hun fortsatte sin trege vekst, og holdt seg pent på den nederste kurven. Og der har hun faktisk forblitt, helt til nå i det siste, hvor hun har hoppet et lite hakk opp (2 år nå). Det var en kamp med flaska, hun ville jo helst ikke ha noe særlig mer enn 50- 60 ml per måltid (selv da hun var "stor" baby på 4-5 mnd), så jeg måtte lure og synge og danse inn noen ekstra ml her og der, og det var ikke stort lettere å få i henne grøten heller. Så hun er nok rett og slett bare litt småspist av seg, med liten apetitt og derfor ikke den mest imponerende vekten, kanskje du har en slik liten frøken du også?
Virreli Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #15 Skrevet 8. desember 2010 Jeg kan allerede kjenne lettelsen av å gå over på flaske, for nå er det tøffe tider med denne amminga.. Jeg håper bare at det virker håpløst nå fordi jeg har brystbetennelse, hun der syk og vi er slitne begge to. Men sånn det er nå kan vi ikke holde på, og om det ikke bedrer seg innen kort tid så må vi enten delamme eller bare gå over på flaske. Det skaper mye uro for meg å ikke vite om hun får nok mat. Neida, 235g er ikke så verst, og hun har en fin vektkurve! Men hun har gått opp mye mer hele veien, inntil nå de siste ukene da brystvegringen kom. Og hun har spist større måltider tidligere, så jeg tenker at det ikke er naturlig at hun plutselig trenger mindre mat nå. Enig?? Når jeg tenker meg om, er det etter at vi avvente brystskjoldene at hun ikke får i seg nok mat. Hun nappet ved brystet og kastet på hodet når vi brukte skjold, men hun spiste da ferdig. Jeg bør vel ikke begynne med skjold igjen? Hmm, nå må jeg i tenkeboksen. Men det var et såre strev med skjoldene også, og det er jo heller ikke holdbart. Jeg har blitt litt motløs av å høre hvor vanlig dette er. Og amming som skal være det mest naturlige i hele verden? Yeah, right!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå