Gå til innhold

Hvor godt husker egentlig små barn og hvor mye forstår de? Gutten min har fått legeskrekk :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er mest sannsynlig allergisk for noe han spiser, så vi var til lege med han for ca 2 måneder siden. Legen (som var en barnelege) var ikke noe flink med barn. Klemte hardt på magen for å undersøke selv om gutten skrek, men legen holdt på. Etterpå måtte han ta blodprøve og da skrek han enda mer. Det var pappaen som var med han på denne undersøkelsen, men etter hva jeg har fått høre virket det ikke som de ansatt tok veldig mye hensyn til guttens frykt/smerter. Det viktigste var å bli fort ferdig.

Over en måned senere skulle vi på ettårskontroll hos legen på helsestasjonen. Den ble helt umulig å gjennomføre. Gutten var livredd og begynte å skrike med en gang legen nærmet seg.

Vi har ikke funnet ut hva han reagerer på enda, og forsøkte med ny legetime igjen nå nylig, snart 2 måneder etter første besøk (men hos en annen lege). Helt umulig å gjennomføre igjen.

Selv om det ikke er samme legen forstår han tydeligvis at de representerer det samme og husker den første opplevelsen som noe traumatisk. Det er veldig trist å se at han har fått en sånn reaksjon. Han er vanligvis ikke spesielt skeptisk til fremmede.

Noen som vet noe om når det går over eller har opplevd noe liknende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, er helt sikker på at han husker dette! Kjenner en gutt på tre som husker han fikk siste vaksinesprøyte, og kjente igjen huset han fikk den i...

Og husker bl.a. at vi tidlig så at minien vår kjente seg igjen på steder det var ganske lenge siden har var sist. Så iflg. min oppfatning av hva så småbarn husker; Et rungende JA på spørsmålet ditt:))

Dere må vel prøve å gi han positive opplevelser der da-og med legen. Går utfra at lege/ helsestasjon kan hjelpe dere med dette:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...