Gå til innhold

Kjøp av barnevogn fra Sverige - fortolling mm

Anbefalte innlegg

Skal hente Emmaljunga vogn som jeg har bestilt i Strømstad til uken. Leser nå at beløpsgrensen for tollfri import/innførsel er norske kroner 6000,-. Hva har andre gjort i forhold til dette? Hvordan går jeg frem? Barnevognen jeg kjøper med div utstyr koster SEK 8400.

Håper på svar fra noen med erfaring.

Fortsetter under...

to vnninner og jeg var i sverige forrige Januar for å kjøpe vogn til hun ene. da sa hun som jobbet i butikken at man hadde lov til å ha med seg varer for 8000 (tror det var den summen)

Par måneder senere var jeg og min samboer på storhandel i Sverige.

vogn, seng, stellebord osv. Vi også bare lempet alt inn i bilen og kjørte over grensen. Sparte masse penger :)

Det stemmer at beløpsgrensa er 6000 kr om du har vært over grensa i mer enn 24 timer, 3000 kr ellers, og å ta med mer over grensa er faktisk ulovlig, og om du skulle bli stoppa blir det dyrt. Men det er ingen grunn til å gjøre dette ulovlig. Det er nemlig ikke toll på barnevogner, det du må betale er norsk moms, men når du betaler norsk moms, vil du få igjen den svenske momsen som er akkurat like stor. Det er altså bare å kjøre på rødt, så skal dette ordnes, men vær obs på å snakke med de i butikken du kjøper vogna i for å få de rette papirene slik at du kan få igjen den svenske momsen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...