Gå til innhold

Når og hvordan slutte på albyl-e og crinone?

MinSkatt2011

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om å bruke crinone og albyl-e fram til 12 uker. Så bare 2 uker igjen nå. Dere som har brukt dette, hvordan sluttet dere? Hadde dere nedtrapping eller slutter dere på dagen? Har også inntrykk av at mange bruker albyl-e mye lenger enn 12 uker, hva er i såfall indikasjonen for dette? Gynekologen sa at det er ingen fare med å slutte med medisinene når jeg er 12 uker, men føles litt skummelt likevel. Og lurer på hvorfor andre bruker albyl-e mye lenger? Med førstemann brukte jeg ingen medisiner og hadde et helt ukomplisert svangerskap og fødsel. Men så siste året har jeg hatt 1 sa og 2 ma, alle gangene sluttet utviklingen mellom uke 5 og 6. Nå er jeg 10+2 på vei og alt ser helt fint ut. Vet jo ikke om det er medisinene som har hjulpet eller om det er tilfeldig. Men føles trygt å ta medisinene, så gruer meg litt til å slutte..

Fortsetter under...

Hei du!

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i usikkerheten din rundt medisineringen. Crinone har jeg gått på de to siste svangerskapene og kjøpt inn de 3 rundene det er på respepten og sluttet da jeg var tom, dvs i uke 11+5 tror jeg. En dose crinone kan jo vare et per dager og rundt uke 12 tar vel kroppen over produksjon av disse hormonene (eller noe sånt!?)

Sist svangerskap sluttet jeg med albyl-E etter 12 uker som foreskrevet fra Ullevål. Alt så fint ut da, men desverre mistet jeg i uke 15 uten at jeg vet grunnen til den MA`en. Denne gangen har jeg fortsatt på Albyl-E av egen vilje bare for å vite at jeg gjøre noe anderledes enn de andre gangene. I og med at jeg har tabletter igjen fra sist samt ny resept har jeg ikke trengt "tillatelse" til å fortsette. "Problemet" nå er at jeg ikke vet når jeg bør slutte. Er sluppet fri av gynekologen min etter at alt så fint ut i uke 15. Skal på den ordinære UL på AHus 20/12 og tenkte diskutere med de da.

Sorry for at dette ble litt langt...

Huff så fryktelig å miste i uke 15 etter at alt har sett fint ut. Det er jo bare helt grusomt! Hvor langt på vei var du de andre gangene du mistet? Jeg har nok albyl-e tabletter til at jeg kan bruke det hver dag til jeg er rundt 18 uker, er litt fristet til å fortsette selv om legen sier det ikke er nødvendig. Er så usikker. Skal på en til ul før jul så tenkte at jeg kan spørre han en gang til angående dette. Har ihvertfall en god følelse når det gjelder svangerskapet. Det blir baby på oss denne gangen skal du se :-)

Hei

Gratulerer med graviditeten:)

Jeg har aldri gått på Crione, men fikk Pregnyl, vet ikke om det er det samme. Pregnyl inneholder HCG. Det tok jeg til og med uke 12.

Abyl-E fikk jeg beskjed av gynekolog om å ta til uke 20. Tok det opp med fastlegen min og han sa at det ikke er farlig om jeg fortsetter. Jeg spurte siden jeg har sett at mange skal gå på det til uke 36 her inne. Har fått 2 resepter av 100 tabletter hver. Hvis jeg trengte mer skulle jeg få mer. Men han sa at det sikkert ikke var farlig om jeg sluttet i uke 34. Jeg spiser opp den pakken jeg har i hvertfall, så får jeg se hva jeg gjør videre.

Lykke til videre:)

Ja, jeg håper så inderlig i at du har rett i det! Jeg svinger mellom tro, håp og pessimisme fra dag til dag, men klarer å slappe litt mer av kjenner jeg. 11 dager til ordinær ultralyd, nedtellingen er i gang.

De tre første svangerskapene mistet jeg tidlig, så aldri noen hjerteaktivitet og fant ut at det ikke var liv i henholdsvis uke 10, 9 og 10. Trist og vondt det også, men mye verre i uke 15 da jeg endelig hadde smått begynt å slappe av... Går det ikke bra nå synes jeg det er max urettferdig. Synes jeg kjente en liten kiling på innsiden av magen akkurat nå, kanskje babsen som vil berolige meg litt?

Jeg synes du bør fortsette med albyl-E om du er urolig for å slutte. Gjør jo ingen skade og det føles godt å gjøre noen saker anderledes enn tidligere forsøk. Lykke til!

Hei du!

Kjenner godt igjen din bekymring for å slutte på medisiner. Har de siste årene hatt 3 MA, uke 9, 10 og 12 og ble deretter utredet for habituell abort. De fant ingenting. 4 gangen jeg ble gravid ble jeg i samråd med legen sykmeldt fra den dagen jeg hadde positiv test, samt satt på crinone (frem til uke 14) og albyl-e og fragmin (begge deler til uke 38). I tillegg har jeg hatt UL ofte og gjevnlig - sikkert annenhver uke i starten og hver 3./4. uke etterhvert - i tillegg til jordmor. Og det virket :) Vi fikk verdens fineste gutt 9. mai!

Spesialisten jeg gikk til i svangerskapet foreslo at jeg skulle slutte med Albyl-e og Fragmin tidligere, ca uke 20 tror jeg (?), men jeg va redd for å slutte. Da sa hun at det var helt i orden at jeg fortsatte. Vet at det er ulik praksis og at mange anbefaler å fortsette til rett før fødsel; bl.a. vet jeg at de sier det på Ullevål.

Jeg vil anbefale deg å fortsette hvis det gjør at du føler deg tryggere! Det funket i alle fall for meg!

Lykke til!

Klem fra meg :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...