Gå til innhold

Er det for dårlig hygiene i barnehager??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo et sted hvor man virkelig burde ha gode hygiene rutiner...

Hvordan er det i din barnehage???

Fortsetter under...

Skrevet

Hos oss har de veldig gode rutiner for hygiene. Alle ansatte bruker hansker og engangsutstyr ved skift av bleier.

Alle, både barn og voksne vasker hender før og etter kontakt med mat.

Ved evt oppkast i avdelingen så blir barnet med sykdom isolert fra de andre (med en voksen selvsagt) til foreldrene kan hente. :)

Skrevet

Jeg synes det kunne vært bedre.

Hos oss bruker de hansker ved bleieskift og vasker hender før mat og frukt. Tror ikke de har noen flere rutiner enn det.

Jeg synes godt de voksne kunne gjort det til rutine å vaske hendene hver gang de tørker nesen til et barn. Også synes jeg renholderne kunne vært litt mer nøye; ikke bare dratt den skitne moppen over gulvene, men vasket litt ordentlig i kriker og kroker. Synes også overflater og leker burde blitt vasket litt oftere.

Skrevet

Har inntrykk at det er veldig forskjellige prosedyrer i barnehagene når det gjelder rengjøring/hygiene. Altså det med å sprite doene etter brukt, hendene til ungene etc...

Skrevet

Nå er det ingen av barna på vår avdeling som bruker toalettet - men tenker dere ikke at det går en grense noen plass (dessuten er lekene barna leker med ganske mange ganger fullere av bakterier enn doskåla!!)? (ved. eks diare er det selvfølgelig viktig å vaske/sprite, men ved vanlig dobesøk er det absolutt ikke nødvendig!) Vi blir jo ikke akkurat godt rustet mot bakterier ved å sprite vekk alt og alle bakterier (dessuten så bruker de aller fleste spriten feil slik at det ikke har noen spesiell hensikt!).

Jeg syns i all fall at det hoder med normal reinslighet. Og håndhygiene er det aller viktigste. Barna går i bhg - de vil bli syke. Ja, noen ganger passer det veldig dårlig - men sånn er livet! Dessuten så har immunforsvaret godt av litt prøvelser..

Skrevet

Vi merker stor forbedring etter tiltakene i forbindelse med svineinfluensaen. I fjor høst hadde vi mange runder med både forkjølelse og omgangssyke. Omgangssyken kom og gikk og kom igjen...uff. I vår og i hele høst har guttungen holdt seg frisk, kun vært litt snørrete. Det har også vært mindre sykdom blant personalet har jeg inntrykk av.

Måtte det vare..!!!

Annonse

Skrevet

Samme inntrykk sitter jeg med. Det har gått diare og oppkast, men ikke "hele verden " slått ut. Influensa gikk for noen uker siden, kun voksen ble rammet, og de forkjølelsene som ellers har vært har vært kortvarige,- sånn generelt blant venner/familie:o)

Så tror influensatiltak fra i fjor virkelig har gjort sitt...:o) Den ekstra spriten vi bruker i tillegg til vanlig vask tror jeg er veldig bra i forhold til å spre smitte, evt ved sprednign så spres færre bakterier/virus i gangen, og sykdommen bryter ikke ut/blir mildere....Har bl.a.lest atNoro viruset gir oppkast ved 1-12 "viruser", altså, noen blir dårlig om EN kommer inn i kroppen, andre trenger hele12(som også er et fryktelig lavt tall)....Og om spriten gjør at man aldri "overfører" mer enn maks 5 (bare osm et eksempel) så vil jo færre bli syke,- selv om de blir smittet:o) Samme gjelder sikkert forkjølelsesviruset..Mengde virus man får i seg har noe og si for sykdomsforløpet...Blant mye annet selvsagt.....

Håper denne rensligheten holder seg:o)

Skrevet

Det er ganske gode rutiner i vår. Håndvask før mat. De ansatte bruker hansker når de skifter bleie og hjelper til på do.

Synes de kunne vært litt nøyere på snørrtørking gjennom dagen da dette er guffe som havner på leker osv.

Skrevet

hos oss innførte de håndvask ved henting og levering, og der har nesten ikke vert sykdom siden. I tillegg vasker de hendene før mat, etter dobesøk osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...