Gå til innhold

Trenger hjelp! plutselig vrang med legging og soving!

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg virkelig råd/hjelp!

Vesla har aldri hatt noe problem med soving egentlig, helt siden hun bare var noen uker gammel sov hun godt om dagen og godt om natten og legging var aldri noe problem. Jeg var skikkelig heldig!

Når hun var 9 mnd ble jeg g vesla nødt til å flytte ifra bf, og hun bodde kun hos meg i nesten to mnd, uten at hun så bf. Så klarte han å presse seg frem til å ha 50/50 fordeling frem til det var tatt en dom om hvem hu skulle bo fast hos. ( vi var veldig uenige, siden han mente det var bra han bodde hjemme og negativt at jeg hadde egen leilighet og ingen sammen med meg til å hjelpe til med vesla)

Dommeren bestemte at vesla skulle bo hos meg for jeg var mest etablert, og klarte ansvarsrollen best osv..

Da var det NULL problem med soving heller. Jeg la hu ned og sa natta og satte på musikk, og hu snudde seg og sovnet med en gang og sov hele natten gjennom.

Vesla er nå 18 mnd, og har alltid vært flink til å sove om natten.

Men en gang etter et samvær ble hu helt umulig.(Bf hadde da vært sur på meg veldig lenge for han mente jeg hadde tatt fra han datteren sin, og at hu burde bo hos han. )

Da nektet hu å legge seg, kveldsstellet og alt sånt gikk helt greit (har hatt ca samme rutinene siden hu var 3 uker gammel), men når jeg skulle legge hu ned i senga så ble det hyling og skriking og hu vrir seg og alt mulig! Etterhvert blir hu stille, og da sitter jeg i sengen ved siden av. Da gjør hu alt hu kan for å holde seg våken. Og begynner å hyle og skrike bare jeg endrer sittestilling, og det er fullt rabalder om jeg prøver å gå ut av rommet!

Når hu først sovner så sover hu i 2-4 timer, og våkner og skriker like fælt. Og nekter å sove igjen, da vil hu stå opp. Har prøvd å gi hu drikke, litt lett mat, bytte bleie og alt. Tilogmed har jeg prøvd å la hu skrike en god stund, selv om dette er helt forferdelig å gjøre, men da skriker hu seg bare helt ut og begynner å hyperventilere etterhvert.

Og da holder hu seg GJERNE våken i 4-6 timer!

Hun er blid og med masse energi på dagtid, sover gjerne en dupp i vogna eller i senga si, og noen ganger sovner på sofaen ved siden av meg imens jeg gjør skolearbeid tilogmed.

Har prøvd det meste, rutinene er på plass sånn de alltid har vært, noe jeg alltid har vært streng med å holde. Rolig musikk, samme vuggesangene hun har sovnet til siden hun var 2-3 mnd gammel, også prøvd å bytte til annen musikk uten hell. Alt jeg egentlig kan komme på.

Så er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre/prøve? Hva som har funket for andre?

Vesla har eget rom, eneste forskjellen fra hun sov på mitt rom til eget rom var at hun sov mye tyngre på eget rom. Før måtte jeg liste meg i seng, nå kan jeg fint gå inn på hennes rom og legge klær inn i skapet, rydde litt osv.

(huff, dette ble langt, men fikk forklart hvordan situasjonen er ! )

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei. Ser at det er en måned siden du postet dette innlegget. Hvordan der det nå? Har han henne på overnatting? Det høres ut som at hun ikke er trygg nok til det enda.

Dette er som å lese om min eldste datter, og om jeg visst det jeg i dag vet, og vært eldre og mer moden, så hadde jeg tatt signalene hun sendte mer på alvor. Det ble slutt med bf og med da hun var rundt året, da reiste han til sin hjemplass. Jeg ble, som deg, beskyldt for å ta ungen fra ham, enda grunnene for at jeg gikk fra ham, var gode nok og mer enn det. Så jeg følte at jeg hadde ikke så mye jeg skulle sagt før jeg ble den "vrange biomoren" som nekter far samvær, og hadde veldig dårlig samvittighet. 4 mnd etter, uten at hun hadde sett ham på den tida, fikk han overtalt meg til å reise til hans hjemplass med ungen, for at han skulle ha sine 3 ukers sommerferie. Etter det forandret hun seg, hun ble mer usikker og klengete. VAnskelig å legge ble hun og, og jeg lot henne skrike i timesvis enkelte kvelder. Stakkars unge, får så vondt i meg når jeg tenker på den usikkerheten hun må ha følt.

Så det jeg kan råde deg til, er å ta signalene på alvor. Håper det ordner seg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...