Lunapuna1985 Skrevet 6. desember 2010 #1 Del Skrevet 6. desember 2010 La denne på anonymforumet, men prøver her også... Jeg vet at når man har vært sykemeldt et år kan det vurderes om man skal avslutte jobben sin, og alt det der er greit. Men utregningene for hvordan det fungerer er jeg usikker på. Er det 1 år i strekk, 1 til sammen over x-antall år? eller hvordan regner man det? f.eks har jeg vært sykemeldt endel uker i fjor, men ble friskmeldt igjen. i år har jeg vært sykemeldt slik: 2 dager i februar, 2 dager i mai, deretter fra 17. juni og fortsatt sykemeldt i dag. Når kan man si at det har gått ett år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bompibjørnen *født* Skrevet 6. desember 2010 #2 Del Skrevet 6. desember 2010 Tror de kun regner de sykemeldingene som er OVER 16 dager før de begynner å regne sammen. Hvis du er friskmeldt og i arbeid i over 26 uker sammenhengende begynner tellingen på 0 igjen. Så slik jeg leser det på deg, vil det kun gjelde hvis du har vært sykemeldt fra 17 juni som har noen betydning, hvis du ikke var langtidssykemeldt sent på året ifjor.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. desember 2010 #3 Del Skrevet 7. desember 2010 Fraværet ditt i feb og mai vil vel gå på egenmeldingsdelen, så reelt sykefravær blir da fra 17.juni! Men for at arbeidsgiver skal kunne si deg opp så skal det være en medisinsk vurdering om du ikke kan komme tilbake i jobb, fult eller deltid innen en viss periode. Arbeidsgiver må også vise til tilretteleggingsplan i samråd med deg, lege og eventuell behandler, og at dette opplegget ikke har ført til bedring av din situasjon. Jeg var selv sykemeldt i 13 mnd pga ett komplisert håndleddsbrudd i fjor, å fraværet gjaldt da fra første sykemeldingsdag med påfølgende sykemeldinger. Jeg samarbeidet tett med min fastlege, oprasjonslege, fysioterapaut og arbeidsgiver for å unngå en oppsigelses situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunapuna1985 Skrevet 7. desember 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 7. desember 2010 Jeg har regnet på det nå, jeg var sykemeldt noen uker i strekk på slutten av fjoråret, men 26 uker er ca fram til 2. juni. Så da går det akkurat. Men fra 17. juni skal vel også arb.giver betale sine 16 dager? Så man kan vel egentlig si rundt 11. juli da.. Om det er virkedager man regner... Årsaken til at dette er viktig for meg nå er at jeg er gravid, og vil mest sannsynlig gå ut i permisjon rundt 8. juli. Så vidt jeg vet kan man trekke fra ferier også i beregningen, så da går det vel akkurat... Har trøblete rygg og ser ikke for meg at jeg kommer fullt i jobb på ganske lenge, og synes det er kjekt å ha en jobb mens man er i permisjon.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 8. desember 2010 #5 Del Skrevet 8. desember 2010 Når man regner et års sykemelding, er arbeidsgiverperioden ( de 16 dagene) iberegnet. Når det er sagt, så er det for det første viktig for deg å vite at du må ha vært i lønnet arbeid (og sykemelding likestilles med lønnet arbeid i denne sammenhengen) 6 av de siste 10 månedene før du går ut i fødselspermisjon. Så det bør gå helt fint utfra det du skriver. For det andre, så skal det MYE til for at arbeidsgiver skal kunne si deg opp etter 1 års sykemelding. De færreste (seriøse) arbeidsgivere tør ikke en gang å starte den prosessen før etter 2 års fravær fra arbeidet (altså 1 års sykemelding og 1 år til med rehab/uførepensjon/o.l.). Og selv da må arbeidsgiver bevise/mene det er stor sannsynlighet for at du ikke kan komme tilbake til jobben din. Graviditet og fødselsperm er ikke en sånn grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå