Gå til innhold

Hvorfor lager dere julekalender til 1- og 2-åringer????? De skjønner jo ikke noe...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en 2-åring selv som fikk en gratis papirjulekalender med PostmannPat bilder fra Apotek1, og er ganske så glad i den... Skjønner ikke dere tullete nevrotiske mødre som bruker hundrevis av kroner på en "ordentlig" julekalender til så små barn, som inneholder DVD`er, bøker, leker osv. Snakk om å skjemme bort sine barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De forstår kanskje ikke at vi teller ned til jul, men alt annet har de da glede av. Blir vel ikke mer utskjemt av en pakkekalender om en er 2 eller 10 år? Jeg liker forresten å gjøre det koselig for barna mine. Jeg koser meg med å lage den til, og jeg + barna koser oss når vi åpner gavene en etter en. 2 åringen har forresten godt av å se at han ikke kan få mer enn 1 gave til dagen, men må vente til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha rlaget pakkekalender til guttungen vår på 2 år, men da er det snakk om gaver fra 5-15 kr. Han synes det er kjempestas. Gjorde det mest for min egen skyld jeg da, synes det er såå koselig, også bryr jeg meg i grunn fint lite om hva andre måtte mene om det ;) Om noen synes han er bortskjemt, så får det så være, er jo ikke de som skal oppdra han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi storesøster får:)

Og jeg nekter å tro at de blir bortskjemte selv om de får pakkekalender! Er det de samme som sier at man blir bortskjemt av det, som gir ungene et titalls forskjellige julegaver på julaften fordi de skal få alt de ønsker seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet kalender til min 2 åring, nettopp fordi han ikke skjønner noe av det. Bla at det bare er en pakke om dagen.

Men her før helga dumpet en gave fra farmoren ned i postkassa. Brodert kalender med tilhørende pakker.

Kjempeflott, for all del, men kanskje ikke i år. For flere ganger om dagen må jeg avlede en rasende sint gutt som står og vil ha flere pakker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Jeg tror ikke pakkekalender gjør barna bortskjemte. Det er nok helt andre ting som teller da.

Og jeg tror i hvertfall ikke en 1 eller 2 åring blir bortskjemt av å få pakkekalender. Da tror jeg du ikke har forstått noe grunnleggende om så små barn, de blir ikke bortskjemt av å få en pakke om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hvorfor pynte til jul i det hele tatt? Eller feire bursdager? Spille rjo ingen rolle, de skjønner jo ikke noe...

Mine unger har fått adventskalender hele livet fordi det er koselig. Og 2-åringer skjønner absolutt greia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det vel mest for min egen del for å være helt ærlig. Jeg forstår jo at de ikke skjønner det, men hun her på 14 mnd har begynt å forstå at det er noe inni pakkene og syns det er gøy å åpne. Øver til julaften.

Men det som er inni er ikke alltid like interessant. Jeg har uansett ikke kjøpt noe dyrt, men det hun får er noe hun garantert vi få glede av om en liten stund, så helt bortkastet er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her

Hva sier dette om våre holdninger til materielle ting? Og for ikke å snakke om holdninger til adventstiden? Jeg synes det blir helt feil fokus at barn i dag forbinder adventstiden med et eneste stort gavekalas.... Hva med å heller lese en ny historie for hver dag? Eller å synge en ny sang som barnet ikke har hørt før for hver dag?

Mange mødre bruker jo hele høsten på å planlegge og kjøpe inn gaver til denne kalenderen virker det som.... Nei, jeg synes dette blir helt feil.. Som om norske barn i dag ikke får nok godteri og leker m.m. sånn ellers i året... For en unødvendig tradisjon som lærer barn at det viktigste i desember er denne julekalenderen etterfulgt av en fullstendig overdreven gavemengde den 24. desember...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min to åring forstår det ivertfall så dette er nok veldig inviduellt:)

Og har får rosinpakker, ullsokker,ny spidermann tanbørste,postmann pat tannkrem osv. Nyttige ting med andre ord og litt kos lørdagene.

Han storkoser seg og blir like glad for sokker som for sjokolade,

Teller dagene gjør vi også og han synst det er super spennende når han kommer fra barnehagen og kan på kalenderen sin når barnetv begynner:)

Jeg elsker ¨å se han så fornøyd og gla for små ting. Så dette gjør jeg med STOR glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan jo ikke bli skjemt bort, hvis de ikke skjønner det da.....

Jeg kjøper uansett ferdige kalendere til barna, syns det blir bare tull med masse smågaver som blir kastet rett etter jul.

Her er de fornøyde med sjokoladekalendere og ettåringen har en også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her får 2.5 åringen pakkekalender og sjokoladekalender! Lurer på om bim politiet eller barnevernet snart står på døra siden vi er avslørt nu :-O

I pakkekalenderen er det små ting til under 20 kr, som f.eks. dyr til bondegården eller pepparkakefigurer den dagen vi skal bake det. En dag er det nisselue til å ha på nissefesten i barnehagen og lørdager er det lørdagsgodter. Hun er veldig opptatt av tall og vil finne riktig tall og telle pakkene som er igjen, og skjønner at det er en nedtelling til julaften. Sjokoladekalenderen får hun åpne til barne-tv og det har aldri vært noe problem med bare en pakke eller en sjokoladebit om dagen. Hun syns det er koselig og jeg syns det er koselig og adventstiden skal være koselig her i huset!

Får slukke alle lysene nå og låse dørene så ikke barnevernet finner oss. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oiii.. Her i huset får guttungen pakkekalender OG sjokoladekalender! Han er riktignok 5 år, men har fått det siden han var 2 år... FOR en grusom mor jeg er som skjemmer bort sønnen min på denne måten!

Ser virkelig ikke problemet. Han synes det er kjempestas, og det har han syntes det alltid har vært - også når han var to år. Går endel penger med til det ja, men kjøper stort sett bare ting han likevel trenger som lue, votter, skjerf, osv... så har vi enkelte dager med aktiviteter, der vi ser en julefilm sammen, baker pepperkaker, pynter pepperkakehus, osv. Tror ikke det er vanlig at folk kjøper så dyre gaver hver dag som du vil ha det til HI.

Og alle er forskjellige.. Noen synes det er stas å lage til slike ting til barna sine - skjemme de litt bort. Andre gidder ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke gidder å lage en pakkekalender til barnet ditt, trenger vel ikke alle mødre som gjøre det være idioter vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du skriver nå, tar jo utgangspunkt i den generelle bruk og kast-mentaliteten, samt materialistiske livsstil, og ikke i julekalendere til små barn!?Og hvor tar du fra at vi som har kalendere til barna våre lærer de at det viktigsye i desember er julekalender etterfulgt av gaveorgie på julaften? Det vet da ikke du noe om, hva vi setter fokus på i adventstiden? Du høres, for meg, bare utrolig bitter ut.

Hva gjør du da, for og med dine/ditt barn i adventstiden? Og hva med julaften? Vanker det én julegave? Tre? Ti? Ingen?

Hilsen, etter ditt resonnement, ei tullete nevrotisk mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en julesokk som henger på veggen, i løpet av natta blir den på mystisk vis "full" igjen ;) Min lille gullgutt på akkurat to år syns det er stas å strekke hånda nedi og finne en liten traktor eller gravmaskin! Selv om det er billige og sikkert dårlige leker (149,- for sett med 12 deler) så har han lekt mye med de hver eneste dag. Når de tolv gavene er over så skal vi begynne på duploen, og det er duplo fra da pappan hans var liten. Nyvasket og klar for ny runde i barnehender..

Altså verken spesielt dyr eller krevende kalender ;)

Jeg syns det er koselig, han syns det er gøy.

(vi kjøper heller ikke spesielt dyre eller store julegaver - så slipper du å bekymre deg over at barnet vårt blir bortskjemt (av oss i all fall!)) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel kanskje ventet noen år med pakke kalender til minstemann på 2 år. Men er ikke lett når det er større søsken i hus, De skjønner jo at det er noe spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi mødrene har glede av det. Ikke noe galt i det.

For min del er det ikke pakkekalender i år. For vanskelig å finne ting som er nyttige og ikke bare blir søppel etter et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor på 2 år har både pakkekalender og sjokoladekalender, men den sisnevnte er en 10-kroners fra Nille med en LITEN sjokobit.

Hun skjønner definitivt dette med kalender, og hun lærer seg å åpne EN om dagen, tålmodighet altså.

Pakkene inneholder ikke bare tull, men sokker, hårstrikk, plaster (hun elsker plaster, vet det høres rart ut ;), tegneblyanter, tegneblokk, klistremerker m.m... Ting hun bruker mye av!

Dessuten så synes jeg det er koooselig! Pleide å lage til mannen før lillemor ble født, og det kan vel diskuteres hvor nødvendig det er for en 34-åring å få kalender også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg, HI!!

Vi lever i et overflodssamfunn!!! Jeg spyr av det!

Guttene mine har store hauger av leker som de aldri rekker å leke med! Og når de har så mange ting, klarer de heller ikke å sette pris på tingene de får.

Den store gleden er å ønske seg en ting lenge, og så plutselig få den! Håper barna mine i fremtiden kan klare å kjenne gleden av å få noe de har ønsket seg lenge, slik jeg hadde det da jeg var barn...

Vi har derfor droppet pakkekalender til barna i år, de er 1 og 4. Men de har hver sin Lynet McQueen-kalender, så litt får de likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ungene både sjokoladekalender og pakkekalender. Jeg har kjøpt inn ting som vi kjøper jevnt av hele året uansett, f.eks. fargestifter, lue osv. Første dagen ville hun åpne kalender ti minutter etter at hun åpnet sist gang, men etter at hun forstod gangen i det, har det ikke blitt mas. Enig i at det lærer dem tålmodighet.

Jeg ser ikke hvordan dette kan være så mye verre enn å gi ti forskjellige pakker til barnet på julaften. Koster visst opp til 2000 kroner også per barn, forstod jeg på skravlesiden i går. Jeg hadde aldri kommet på å kjøpe mer enn en gave til dem på julaften uansett, og i år kom prisen på julegave på overkant av 400 kroner. Så nei, jeg tror ikke at mine barn er mer bortskjemte enn andre barn.

Hadde vært noe annet om de hadde fått pakkekalender hver eneste dag hele året, men dette her dreier seg om en pakke annenhver dag til hvert barn, og etter jul får de faktisk ikke mer. De får ikke så mye i løpet av året heller. Jeg har ALDRI opplevd at de har mast om å få noe når vi er på butikken heller, og de blir alltid glade når de får noe.

Dere som sier at barn blir bortskjemte av dette, bør tenke over at det er helheten som teller. Det er ikke kalender en gang i året som gjør dem bortskjemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg var liten, men hadde pakkekalender da også.

Og du som brukte 400 på julegave, kan jeg spørre hva slags gave det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har lyst å innføre denne tradisjonen. Her har jeg kjøpt et duplosett, som blir fordelt på alle dagene frem til jul. Tror nok ikke hun forstår at hun skal få pakke hver dag, og at det er nedtelling, men hun koser seg når hun åpner pakken og holder på lenge med å pakke opp og ned igjen.... Jeg syns det er kjempe gøy å se på henne. ;-) Til sammen kostet vel pakkene 150 kr. Og det er ikke mye..

Jeg gjør det for glede og tradisjoner;-) Hun er 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...