Missy M Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Har en gutt på 8,5 mnd som inntil for en uke siden har vært en drøm å legge om kvelden. Det skal sies at vi sist uke begynte dagsovingen å endre seg. Han har sovet fra ca 19-07 og hatt da 3 dubber a 30 min på dagen frem til forrige uke. Plutselig ville han ikke sovne som vanlig, og kunne sove opp til èn time islengen. Så nå sover han da 2 dubber på mellom 30 min - 1,5 time. Har fortsatt med samme leggerutine og har hatt han i seng til før 19.00. Lar han heller ikke sove etter kl 16.00. Noen med tips??? Kan det være tenner på gang?? Han har enda ikke fått noen tenner. Ligger der bare å snur seg å prater med seg selv.. så er ikke sur og gråter heller ikke... Takk for innspill!!!
dragoline Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Hei. I 8-9 mnd alderen er det vanlig at barn blir skeptiske til personer og ting. Gjerne ting og folk de ikke har reagert på før. I denne perioden oppdager babyen at den er en egen person og ikke bare tilhører omgivelsene. Dette blir kalt "en personlig" fødsel. Barnet blir født til et "jeg" Og det kan være ganske skummelt for barnet. Da kan det bli en periode med oppvåkninger om nettene og reaksjoner. Så atagelivis så er det bare denne perioden gutten deres er inne i. Prøv å ta det med godt mot og vær stolt over forandringene gutten deres merker :-) Om dere bare holder vanlige rutiner, vil det nok gå seg til etter hvert. Men vis gjerne ekstra omtanke og vær med å bekrefte guttens anelser om å være et jeg. Se gjerne i speilet og si navnet på han og på deg.
Missy M Skrevet 6. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. desember 2010 Har merket den siste uken at han er mer "med" hvis man kan bruke det ordet Det vil si at jeg merker at han følger mer med på ting og oppfatter seg selv i speilet etc... Så det kan vel høres ut som det passer med det du skriver dragoline Takker for svar Ikke greit å vite når man er førstegangs
dragoline Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Jeg har også ei datter som nå er blitt 8 mnd. Det jeg gjør mye nå er å fokusere på hender, fingrer, tær, mage, nese. Ja....:-) Stort sett alle delene av kroppen. Dette for å gjøre henne bevist på hva hun har hehe. Spesielt gni nese mot nese. Som jeg kaller bytte nese.. dette liker hun veldig godt. Og speilet er jo bare helt fantastisk. Hun sov hele natta, men nå våkner hun igjen i 23-24 tiden for å få en liten dråpe og kos, så legger hun seg fint til å sove igjen. Men om kvelden når hun skal legge seg er det rutine med natta til begge søskene. Legger henne i senga,leker med bamsen hennes så hun skal bli obs på den. Så tøyser jeg litt med henne i senga "lille petter edderkopp" så jeg får henne i godt humør før hun skal sove. Så er det natta og jeg går ut. Hun gråter gjerne litt da, men sovner stort sett fort, for der er jeg konsekvent. På dagtid også har hun tullet og våknet. Men nå legger jeg henne når jeg vet det er tid for å sove, så går jeg. Våkner hun etter en liten stund, lar jeg henne ligge litt og da sovner hun stort sett en god stund til. Den andre luren på dagen finner jeg myke leker. Som hun ikke bruker når hun er våken og setter henne med lekene oppå dyna. Så blir hun interessert i lekene og leker en stund før hun sovner fornøyd blant lekene.
Missy M Skrevet 6. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. desember 2010 Hehe, høres ut som det samme som vi gjør Gni nese mot nese er stooooor-suksess Jeg kaller dette da eskimo-nuss :p Har tenkt at kanskje litt av problemet har vært at han sover i sengen både dag å natt.. Men det er rett og slett for at dette er det som fungerer/ har fungert best for oss i forhold til bosituasjon. Sover jenta di i sengen både dag og natt dragoline?? Sovnet nå for èn liten time siden og ligger nå på skrå i sengen Hehe.. uvant for meg at han er så mobil i sengen. Har også småbamser i sengen som jeg finner både høyt og lavt om morgenen Jaja, da får vi bare satse på at ting går seg litt til etterhvert. Har vel kanskje vært litt bortskjemt jeg da med en gutt som sovnet med èn gang døren ble lukket på kvelden (og som ikke minst sovnet på ryggen, på samme plass som han ble lagt )
dragoline Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 Hei Stort sett nå så sover hun kvilene sine i sengen ja. Når det ikke er så kalt har hun hatt en eller to hviler i vogna. Men da sover hun ikke like lenge som i senga. Vi har flere dyr og litt avhengig av at hun hviler og da er det lettest for meg om hun ligger inne i senga si, mens jeg har en stelle runde:-) Men passer på at hun får kommet en tur ut i frisk luft, enten på besøk eller i vogna. Så det ikke blir bare inne. De synes jo det er så gøy med nye ting i denne alderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå