Gå til innhold

Huff, jeg falt og slo meg på isen nå nettopp!!! Farlig?

Anbefalte innlegg

Nysnø over is er en dårlig kombinasjon. Swosh så forsvant bena under meg og jeg landet hardt på hofta mi og brast sporenstreks ut i gråt og første som slo meg var "babyen, hvordan gikk det med babyen??"

Tror dere det gikk bra eller kan den lille ta skade? Jeg datt jo ikke på magen, men klarer ikke å slå meg til ro...

Fortsetter under...

Hvor langt er du på vei?

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye for babyen så lenge du ikke landet på magen eller skikkelig på siden av magen, jeg er mer bekymret for deg...

Er du i begynnelsen av svangerskap kan et hardt fall utløse spontanabort har jeg hørt. Er du lengre kommet kan et hardt fall sette i gang fødsel. Jeg falt skikkelig 4 uker før termin med nr 1. Jeg falt rett bakover, sto på en tøystol som revnet, greide ikke ta meg for og landet rett på halebeinet. Jeg var sikker på at dette skulle sette i gang fødselen og det hadde nok ikke vært så farlig da siden det var på slutten, men det gikk helt fint... med babyen.... Hos meg resulterte det i knekt halebein etter fødselen, men ingen skade på baby:))

Masse lykke til!

Og husk: blir du bekymret og usikker, så er det bedre å bli sjekket en gang for mye enn for lite <3

Jeg datt på rumpa i uke 24 og fikk komme inn på en sjekk. Alt så fint ut men fikk beskjed om å holde meg i ro neste 24 t for det er fortsatt fare for blødning osv innen den tiden. Jeg hadde sjekket det opp hadde jeg vært deg. Som hun over her sier er babyen godt beskyttet i magen men det er bedre å være på den sikre siden:)

Jeg er 16 uker på vei. Tviler på at fallet var hardt nok til å sette i gang noe som helst, men tror nok jeg skal ta en sjekk. Men fikk du ul da eller ble det bare doppler på magen?

Tror du kan ta det helt med ro. Barnet ligger godt beskyttet og friske fostre tåler det meste.

Men er du urolig er det jo alltid greit å sjekke. Fastlegen din kan jo ta en dopplersjekk om du ikke vil betale 1000 kr for ultralyd privat.

Jeg har fått beskjed av både jordmor og lege at visst jeg faller nå i vinter så skal jeg ringe inn. Bare for sikkerthetens skyld. Uansett om jeg lander på rumpen, siden eller magen.

Jeg er i uke 21 nå.

Så får vi bare være forsiktige :)

Å lykke til på vinterføret alle sammen :))

Annonse

Jeg tror ikke det er så farlig å falle egentlig. Kjenner en som datt rett på magen et par uker før termin. Hun ble sjekket med ultralyd og det gikk helt fint. Har hørt at de ligger mye mer beskyttet i magen og tåler mye mer enn vi tror. Men hvis du er bekymret ville jeg kontaktet legen og fått en sjekk.

Jeg falt over ende forrige uke og ringte til føden bare få å høre hvordan jeg skulle forholde meg til det (er 24 uker på vei). Jordmora mente jeg burde undersøkes den samme dagen - selvom jeg hadde falt på baken og kjent liv etterpå! De spurte om jeg hadde hatt blødning, sammentrekninger eller smerter (hadde kun litt verk nederst på magen) men likevel burde jeg undersøkes. Her hvor jeg bor har vi bare jordmor 1 dag i uken, og typisk nok ikke den dagen, så da bar det til føden, 3 timers venting og endelig UL med lege. Babyen hadde det supert, lå og sprellet som bare det (fikk ekstra sjekk på str som bekreftet at hun vokser fint og er akkurat der hun bør være ift termindato). Det de var mer opptatt av å sjekke var faktisk morkake... At den ikke hadde løsnet eller revnet i fallet! Så selvom babyen sies å være aldri så godt beskyttet er det andre ømfintlige deler ved svangerskapet som kan skades i ett fall! Jeg følte meg kjempegodt ivaretatt av sykehuset, at de tok det alvorlig, sjekket og lot bekymringen hvile siden alt var bra! Hadde jeg bare blitt avspist med "vent og se det an" hadde jeg vært sprø av bekymring innen kort tid! Så ta kontakt om dere skulle falle jenter! Heller en gang for mye tenker jeg enn en gang for lite! Og skaff dere noen overtrekks piggsåler til glattisen! Det har jeg gjort!!! :)

Antakelig gikk alt fint, men dersom du blir veldig nervøs vil jeg anbefale å oppsøke legen eller privat ultralyd. Virker som at prisen for privat ultralyd varierer mellom 500-1000 kr basert på hva folk her sier (vi betalte 650 kr)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...