Gå til innhold

Verste opplevelsen!! Akuttmottaket med snuppa idag....

Puppeguri m/ 2 små dramaqueens

Anbefalte innlegg

Lillejenta ramla på isen idag, rett utenfor barnehagen. Sklei og slo bakhodet i isen. Først så såg det bare litt vondt ut og jeg begynte å trøste henne Hun skrek og gren. Løftet henne opp og plutselig forsvant hun helt. Jeg såg henne bli hvit i ansiktet, øynene gikk i sikksakk og hun var borte. Ikke en lyd kom fra munnen hennes. Prøvde å få kontakt med henne ved å gjenta navnet hennes og røre fjeset hennes - helt borte. Øynene var helt tomme og borte... Nå fikk jeg virkelig panikk!

Hun hadde på seg tykk vinterdress, så jeg la henne ned på bakken og åpnet opp litt - samtidig som jeg prøvde å få kontakt. Etter det som føltes ut som de lengste sekundene i mitt liv, var hun tilbake. Det var en annen dame der som kom til og løftet henne opp i det hun begynte å grine. Jeg var i totalt sjokk og det første jeg tenkte på var 113.

Ringte og fikk stotret frem hva som hadde skjedd. Vi ble enige om at jeg skulle ta henne med opp på legevakt/akuttmottak, det var kun noen min gange. Husker tårene kom for fullt på vei opp til sykehuset.

Gud for en opplevelse. Følte meg så hjelpesløs.

Er hjemme igjen nå, med en tutte som skal være hjemme de neste 3 dagene. Skal vekkes hver andre time i natt og følges nøye med de neste dagene. Ingen tv eller høy musikk.

Er utrolig lettet over at ting sannsynligvis er bra, for hun er pigg og virker helt normal og hyper. Men jeg føler ikke roen er der helt enda, for man vet jo aldri.

Litt av en dag.. Kjenner jeg er utslitt i hodet mitt. Definitivt noe av det ekleste jeg har opplevd :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, så utrolig ekkelt det må ha vært! Ble det konstatert hjernerystelse? Eller skrek hun seg "bare" litt bort?

Skummelt det der altså - men heldigvis går det jo som oftest bra! En bekjent av meg opplevde noe av det samme med datteren sin for noen uker siden, hun forsvant også litt rett etter fallet, og begynte å kaste opp en halvtime senere. De fikk diagnosen hjernerystelse, og hun fortsatte å kaste opp i 4 dager stakkars. Men ellers i fin form :) Nå er hun helt pigg igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hun er i kjempe form. Leker, synger, traller osv. Har lagt henne for kvelden nå. Så er det oppvåkning hele natta.

Denne opplevelsen kommer virkelig til å sitte i meg lenge altså... Om ikke for alltid. Helt grusomt å se jenta mi falle bort slik. Det såg rett og slett ut som om hun ble helt hjerneskada/skulle dø... :S

Skumle greier! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hun er i kjempe form. Leker, synger, traller osv. Har lagt henne for kvelden nå. Så er det oppvåkning hele natta.

Denne opplevelsen kommer virkelig til å sitte i meg lenge altså... Om ikke for alltid. Helt grusomt å se jenta mi falle bort slik. Det såg rett og slett ut som om hun ble helt hjerneskada/skulle dø... :S

Skumle greier! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun fikk konstantert hjernerystelse i fra legen. Hun gren ikke slik at hun ville grenet seg bort, ville jeg tro da.

Her er det heldigvis ikke oppkast. Hun er veldig pigg. :)

Hørtes skummelt ut med hun som kasta opp så mye, da hadde jeg blitt noe mer engstelig. Kjempe flott at hun er frisk og fin igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, godt det gikk bra! Har faktisk opplevd at jeg lekte "fly" med gutten min (beina opp og han ligger oppå), plutselig vred han seg til siden og falt ned, men oppå meg da.. Og like etter kjente jeg bare hvordan han falt sammen som en søppelsekk, helt borte..! Tilfeldigvis var mannen hjemme og han la han ned og da kom han til seg selv igjen, men var også borte et par sekund! Det var helt sinnsykt, jeg fikk også panikk for visste ikke om han mista pusten eller hva som skjedde, pusta han i det hele...?!!?

Etter dette leste jeg mye om hvordan reagere i ulike situasjoner, hjerte-lunge, stab. sidel. osv. Dette er faktisk noe alle foreldre bør kunne tenker jeg, for det er jammen lett å få panikk når det gjelder det kjæreste vi har, og vi ikke vet hva man bør gjøre! Har gått på kurs for flere år siden, men mesteparten er jo glemt! Skulle gjerne tatt et slikt kurs igjen, sikkerhetskurs for foreldre eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende opplevelse, bimboline!!

Jeg jobber som helsesekretær og KAN jo HLR og alt.. vet hvordan en burde opptre. Men når det skjer, og spesielt med sitt barn.. ja da forsvinner liksom alt vett og fornuft. Man føler seg totalt hjelpesløs! Man blir lammet av redsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg opplevde noe av det samme med sønnen. Hn var hvit og gikk innog ut av bevisthet flere ganger. Hun fikk forklart det med at når små barn slår seg og blir redde (sjokk) for så å løftes raskt opp kan de få et kraftig blodtrykksfall og svime av. Min evenninnes sønn ble hentet av ambulanse, men så vidt jeg husker hadde han ikek fått hjernerystelse en gang.

Så - det ser kjempeskummelt ut, men er ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil & Røra,

Det du skriver høres jo svært logisk ut. For jenta mi begynte jo å grine først en liten stund, for å så bli borte. Det kan jo godt ha vært blodtrykksfall som gjorde at hun falt helt bort.

Når eg sto der var jeg sikker på at hun hadde slått "sundt" noe, at hun nå hadde slått noe meget alvorlig... kan ikke beskrive følelsen engang.

Det er som du sier, kjempeskummelt. Tror jeg sluttet å puste fra hun datt bort til hun var tilbake.. det føltes ihvertfall slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er ikke noe særlig når noe skjer de søte små..

Blodtrykksfall har jeg opplevd en gang og da på en av pasientene på jobb. Han hadde falt på gulvet på vei til do på natta og da vi hjalp han opp på beina gikk det litt for fort for han (han hadde veldig lavt blodtrykk fra før) så han fikk blodtrykksfall, likbleik i ansiktet og øynene liksom glei bak i hodet på han, han fikk kramper i beina og var umulig å få kontakt med på ett par tre minutter. Det var skikkelig ekkelt for lille assistent meg! Kan bare tenke meg hvordan jeg ville reagert om det var lille M! grøss!

God bedring til lille snuppa! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har skrevet i innlegget at hun ikke lagte noen lyd.. Men dette er forresten feil. Situasjonen har gått om og om igjen i hodet mitt idag, og da gikk det opp for meg at d var faktisk lyden jeg reagerte av, at det gikk fra gråt til en rar pustelyd. Hørtes ut som hun kun pustet med nesen og at hun ble kvalt.. var helt rart... :S

Nettsom hun gryntet, pustet tungt med nesa.. :S :S

Er ekkelt hvordan det hele veien sitter i hodet mitt :( Vet ikke hva jeg skulle gjort om snuppa mi ikke hadde våknet så fort som hun gjorde... selv om det for meg føltes som en evighet.

Ekkel episode, signe maten. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...