Gå til innhold

Resultater duo-test :-)

*anki *

Anbefalte innlegg

Etter at jeg i februar i år aborterte en jente i uke 15 med full trisomi18, er jeg no gravid igjen og har vært på St. Olav for utvida ul og blodprøvetaking. Fikk veldig god oppfølging av legen. Han tok grundig ul, fikk se både vanlig og i 3D. Og fikk 3 flotte bilder med hjem. Dette var sist uke... Har ventet i spenning hele helgen på hva blodprøveverdier var. Det var de som "felte" meg sist, og viste at noe sannsynligvis var galt. Ul den gang var også fin. Tok den gang morkakeprøve pga blodprøveverdier som var lave på tri18.

Men denne gang ser alt ut til å være i beste stand.

Mine tall etter alle tester er følgende:

Tri 21 Tri 18 Tri 13

1. justering, etter alder: 1:150 1:719 1:4171

2. justering, etter ul: tri 1:160 1:1734 1:19791

3. justering, etter blodpr.: 1:1135 1:1617 1:11803

Så no er det 99,9999999% sikkert at bebisen min er frisk og fin og vil se dagens lys i begynnelsen av juni.

Har skreket masse idag av ren lettelse. Endelig kan jeg starte å glede meg over graviditeten og kan rope det ut til alle...:-)

En bedre julegave kunne jeg ikke få:-)

God klem til alle fra lykkelige meg:-)

Fortsetter under...

hei, jeg er gravid for første gang, er 31 år. og har tatt dobbel testen på ul klinikken i kjøbenhavn.

etter ultralyd,

trisomi 21 : 1: 4540 trisomi 18. 1:5648 trisomi 13. 21349

etter blodprøve

trisomi 21. 1:403 di andre skrev de ikke noe om.

min samboer er mer bekymret en meg, men jeg satser på det går bra,

de anbefaler fostervannsprøve først når forholdet er mindre en 1:300

du har hverdt gjennom dette før, hva tror du?

Tror ikke du skal være redd! Men kanskje andre har andre erfaringer???

Min var på 1:160 før blodprøve og da sa legen at det var ca 1 % sjans for at den hadde tri21, dvs like stor risk som å abortere ved å ta fostervannsprøve. Vi bestemte at var tallet steget til 1:200 eller mer var det større sjans for å abortere enn at fosteret er sykt. Så da ville vi ikke ta fostervannsprøve. No var resultatet mitt enda bedre enn det, så da tenke jeg ikke mer på det...

Da jenta mi hadde tri18, var minket tallet på tri18 fra over 1000 til rett over 100. Da anbefalte de at jeg tok morkakeprøve. Det gjorde jeg og den viste 100% full trisomi18. Den døde av seg selv og jeg aborterte i uke 15.

Hvor langt er du kommet no? Du kan sikkert ringe et sykehus som driver med fosterdiagnostikk og høre med de om du er usikker. Jeg var på St.Olavs. Eller snakk med jordmor eller sykehus/gynekologisk der du bor først?

Tror du er på den sikre siden:-))) Jeg hadde ikke tatt fostervannsprøve med dine resultat:-)))

Lykke til:-))

Gratulerer. Fantastiske nyheter, Anki. Nå kan du virkelig begynne å glede deg :):)

Jeg skal på Riksen i morgen for duo-test. Er veldig spent. Ultralyden i forrige uke viste nakkefold på 2.1, som tilsammen med andre opplysninger ga et resultat på 1:622. Et middels resultat, som er i gruppen midt mellom... men som mannen som tok UL skremte livet av meg med. Heldigvis finnes det andre snille leger som henviser etter sånne episoder. Så i morgen skal jeg, hvis han mener det kvalifisierer til blodprøve, tas det også. Jeg er veldig innstilt på denne prøven nå, føler at jeg kan slappe av best om jeg tar den og får et bra resultat ut av den.

Håper jeg også kan slippe jubelen løs sånn rett før jul :):)

Så flott Giina! Si du vil at de skal ta blodprøve. Det må de no kunne gjøre. Ikke gøy med leger som skremmer vannet av en nei. Satser på du får en fin opplevelse i morgen. Med meg begynner det vise no, så greier ikke skjule det lenger.

Skal inn her å se etter oppdateringer fra deg:-)

Lykke lykke til og klem til deg:-)

jeg trodde jeg var 12+1 uker på vei, men hun som tok ultralyd sa jeg var 13+2 uker på vei, hun har nok rett regner jeg med, ul tok 15 min og vi fikk det hele på dvd hjem, + minst 8 bilder med hjem =) den hadde tydelig nesebrusk ihvertfall =)

hm, har ikke ordnet med jordmor enda, føler det blir så mange å forholde seg til, når pjokken skal ut, blir det jo en annen jordmor som tar i mot uansett, men kansje jeg bestiller en time hos fastlegen (kvinnelig). eller kansje jeg skal ringe sykehuset å høre med en jordmor der. det som blir mitt sykehus da =)

Annonse

Først og fremst Anki, jeg ønsker deg lykke til av hele mitt hjerte!!!!!!

Jeg har ett sp.mål til dere som så absolutt ikke vil ta fostervannsprøve: Hvorfor?? Risikoen for abort er jo forsvinnende liten, samtidig som en slik prøve er 100 pr sikker.

Jeg har ikke tatt duotest og ul, skal kun ta fostervannsprøve om 2u.

Jeg bare lurer, for all disse tallene er vel kun statistisk sett uansett?

Jeg er 39 år.

LYKKE TIL TIL DERE BEGGE HER INNE:)))) stoor klem

Da er prøvene unnagjort og jeg er foreløpig ganske så lettet. Fantastisk lege på riksen dette her. Alt så helt supert ut. Nakkefold fortsatt i øvre skiktet, lå på 2.6mm i dag. Tilsammen gir det meg følgende statistikk:

Trisomi21: 1:1205

Trisomi18: 12128

Trisomi13: 28435

Hadde kanskje ikke behøvd å ta blodprøven, men valgte å gjøre det så får vi helt ro..forhåpentligvis :) Så da er det bare å vente på svar på blodprøven da... så håper vi kan sprekke den gode nyheten til jul :)

Giina: FLOTTE resultat. Dette går bra for oss begge:-) Tenker blodprøvene gir fine resultat også. Det var godt du fikk gjort dette, så du får ro. Forbanna dritt at noen leger skal sette mer skrekk i oss enn nødvendig. De burde fått et kurs i hvordan de skal formidle beskjeder og hvordan de skal behandle folk. Empatikurs...!!!! Mange leger er blottet for dette. Men det er heldigvis dei fleste som er superkjekke da...:-) Satse på at du kun treffe desse fremover.

Paper: legen sa jeg kunne få fostervannsprøve uansett pga at jeg hadde en trisomi18-jente i februar. Men han sa at med mine resultat no så trengte jeg ikke det. Og han er på fosterdiagnostisk senter ved St.Olavs så da stoler jeg på det. Det er større risk ved fosterv.prøve enn at bebisen min er syk. Har fått 99,99999 % på at den er frisk, så da er det nesten 100%. Men lykke til til deg:-))) er det noen grunn til at du ikke vil ta duotest? og at du kun vil gå rett på fosterv.prøve? Jeg også blir 39 år om en mnd.

Ikke annet enn at en fostervannsprøve er 100pr sikker.

Blir helt forvirret at disse tallene man setter sammen fra blodprøver og ul.., har igrunn ikke noe bedre svar. Det har bare blitt sånn:)

Kun min alder som gjør at jeg tar muligheten når jeg har den. Er ikke spesielt urolig eller engstelig, men det skal bli godt få det unnagjort likevel.

Jeg ønsker deg og andre her alt av lykke fremover:) Vi får holde hverandre oppdatert videre over nyttår!!

KLEM.KLEM.

Litt sent ute, men gratulerer, anki!!!!! Så godt at alt så bra ut! Håper du får et fint svangerskap videre!

Og til Paper - grunnen til at de fleste tar duotest og ultralyd, er vel at om de får et overbevisende tall, er det ingen grunn til fostervannsprøve. Duotest og ultralyd er jo risikofritt, mens med fostervannsprøve er det 0,5-1% fare for å abortere. Lykke til til deg også! Klemmer fra meg

• 2 uker senere...

Annonse

• 4 uker senere...

Gratulerer med ny baby i magen Anki!! Og flotte blodprøvesvar!! Dette går nok helt fint. Har du det som meg så blir det nok ikke et lett svangerskap uansett, angsten lurte hvertfall bak hver sving for min del.....

I svangerskapet etter at vår gutt døde av t18, 4 mnd gammel, fikk vi også gode svar på duotest; 1/1700 på t21, 1/3000 på t18ogt13. Gutten kom ut frisk og rask!

Vil også kommentere andre svar her.

En fostervannsprøve er ikke 100% sikker. De tester på de hyppigste forekommende kromosomfeilene. Selv om fostervannsprøven er fin er det mange syndromer/genfeiler som ikke vil vises i en slik test.

Ultralyd er heller ikke en sikker undersøkelse, uansett hvor erfaren legen er. Jeg var på 10 ultralyder da jeg var gravid med gutten vår og ingen så at han hadde trisomi 18. Til og med klinikksjefen på kvinne/barn klinikk tok ultralyd!

Det er 1% (1/100) sjanse for å abortere etter forstervannsprøve. Sannsynligheten for å få et barn med feks trisomi 21 er 1/750. Så det er mye større sannsynlighet å abortere etter fvp enn å få et barn med t21.

Så får man gode resultater på duotest og ikke har kjente kromosomsykdommer i familien er det ingen grunn til å ta fvp. Duotest i uke 12 fanger opp 95% av trisomiene.

Uansett - husk at 99% av alle barna som blir født her i landet er friske og normale!!!

Hei.

Jeg fikk lyst til å kommentere litt her: Først: Stakkars Anki mistet også denne babyen, det har hun kunngjort i andre fora. Helt forferdelig. Så ikke gratuler henne flere ganger..

Så til det du skriver, Gurimalla: Dette blir litt bastant. Hvor har du det fra at risikoen for å få et barn med trisomi 21 er !/750? Det kommer jo helt an på hvilket utgangspunkt moren selv har på grunnlag av alder, forhistorie etc. Jeg har en langt høyere risiko. Det er greit at faren for abort ved fostervannsprøve i mange tilfeller er større, men det blir ikke riktig å si det så generelt som du gjør.

Og om fostervannspørven er sikker? Selvfølgelig er den vel ikke hundre %, men de utvidete svarene sier vel også mye om kromosomsammensetningene "bortenfor" de vanligste feilene. Det er jo en DNA-analyse.

Tobarnsmamma: Jeg visste ikke at Anki hadde mistet igjen, jeg er ikke inne på barnimagen så mye lenger fordi jeg ikke har barn i magen!

Det fødes 1 barn med trisomi 21 pr 750 fødte i Norge. Derfor den risikoen. Dette er jo et tall som ikke tar hensyn til alder på mor og andre risikofaktorer. (Det fødes også feks 1 barn med trisomi 18 på 5000 fødte). Det var disse tallene jeg fikk opplyst da jeg var på genetisk veiledning i mitt tredje svangerskap.

Kromosomanalyser er meget vanskelige. Jeg har utført slike analyser selv så det vet jeg. Man ser lett trisomier og andre åpenbare feil. Men delesjoner og translokasjoner kan være meget vanskelige å se i en slik vanlig kromosomanalyse. Derfor er det jo mange barn med kromosomfeil som ikke blir diagnostisert fordi man ikke vet hvor man skal lete etter feilen. Hvis man mistenker hvilken feil man skal lete etter bruker man markører på de kromosomene hvor feilen ligger, og da vil man kunne se slike feil. Hvis man ikke har mistanke til hvor feilen ligger er det litt som å lete etter nåla i høystakken. Det er bare å lese på Frambu sine diagnosesider så ser man at det er et haug med sjeldne sykdommer som er vanskelig å oppdage med en fostervannsprøve og som er så sjelde at man ikke tester for de heller. Men man kan jo ikke tenke slik for det er veldig sjeldne sykdommer det her dreier seg om. Men man kan ikke si at det finnes tester som er 100% sikre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...