Gå til innhold

Kjæreste med en bonde, overta gård osv, noen som har vært igjennom det`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kjæreste med en bonde (han er ikke far til min datter), han skal snart overta gården, det er foreldrene som eier den nå, men har har drevet den alene i et par år.

Vi bor ikke sammen enda, men planlegger å flytte sammen etterhvert.

Men jeg er veldig usikker på hva man skal "forvente" å bli tatt med på når det gjelder en gård, ang eierforhold osv.

Han snakker på en måte som at han er ganske klar på at det er han som skal overta, og at jeg ikke skal ha noen eierdel i gården.

Er det vanlig at det kun er mannen som eier gården?

Jeg har noe egenkapital, og en normalt bra betalt jobb, så jeg vil kunne være med å betale lån osv, men jeg er redd for å hinte frampå om det, siden det virker som han vil eie alene, og jeg skjønner jo det siden det er hans familiegård.

Noen som har vært borti samme situasjon? Eller som vet litt om hvordan det er "vanlig" å gjøre det?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er familiegård på odel så er det den som arver den som eier den og neste i odelsrekka, dvs. hans førstefødte barn, vil så igjen arve gården.

Å kjøpe seg inn på odel er ikke enkelt og jeg vet ikke om det er mulig.

Skrevet

Har han ikke fortalt deg om Odel?

Det er kun den som har odel på gården som kan eie gården.

Du får aldri bli med å eie gården.

Hans førstefødte er odels ungen og kan ta over gården.

Om ikke førstefødte vil ta over kan andrefødte osv.

Din særkullsunge kan ikke overta gården.

Skrevet

Altså, jeg er klar over at han har odel! Formulerte meg kanskje litt feil der..

Men to stykker kan jo eie gården, men om vi evnt skulle gå fra hverandre kan ikke jeg kjøpe ut han som om det skulle vært et vanlig hus.

HI

Skrevet

Nei du kan ikke kjøpe deg inn i en odelsgård.

Det hadde vært noe helt annet om dere to sammen hadde kjøpt dere en gård.

Om du har penger til å eie kan du kjøpe ett hus eller en leilighet og leie den ut.

Skrevet

Tror fortsatt ikke man kan kjøpe seg inn på odel. Flere kan eie gården sammen, men det er i odelsrekka (eks. to søsken kan eie sammen), men en "utenforstående" kan ikke kjøpe seg inn. Det er pga. at det er ikke hans gård i så måte, men en gård han drifter og forvalter for familie og kommende slekt. Og han står ikke fritt til å selge ut 50% (og skal han selge så skal odelsrekka igjen følges med forkjøpsrett)

Du får lese deg opp på Odelsloven eller spørre han hvordan ståa er

16:09

Skrevet

Har akkurat vært gjennom det samme selv, bortsett fra at det er jeg som har odel...

Det er kun den som har odelsrett som kan eie, men det er så mye endringer i systemet der nå.. Ettersom hvor mange som har odelsrett etter han kan han selge deg halve gården etter et visst antall år (5 år?), men da er det så vidt jeg vet ikke odel på gården mer. Med mindre noen velger å bruke sin odel innen 6 mnd etter boligen er blitt tinglyst på deg.

Skrevet

Okay, da har jeg kanskje missforstått litt da!

Da skal jeg ikke blande meg mer oppi det..

Da får vi gjøre det på den måten at han eier, og vi begge bidrar til husholdningen.

Takk for svar!

HI

Skrevet

Bare husk og sikre deg og ditt barn.

Ikke betal på gårdens lån for går dere fra hverandre får du ikke noe igjen på det.

Å kjøpe noe eget kan som bare du eier kan være lurt enten det er leilighet/hus du leier ut eller en hytte eller noe slikt.

Se til at om du jobber mye på gården så får du betalt for det. At det blir satt en hvis sum fra gårsdriften inn på en konto som er din.

Det høres sikkert kynisk ut, men om det blir slutt så er det du som må skaffe deg deg nytt sted å bo og den pengeverdien du har lagt i hans gård er tapt for deg. Og om du ikke forlanger litt betaling (om du jobber på gården da) så har du bare jobbet gratis i mange år, han vinner på det og du er den tapende part der og. Man merker det ikke om man holder sammen da men du vil virkelig merke det om det ryker, og sitte igjen og føle deg dum.

Om dere gifter dere sitter du jo litt tryggere i det da.

Skrevet

17:23

Nettopp det jeg mener, vi kommer nok til å ta del i drifta av gården begge to, selvfølgelig han noe mer enn meg, men jeg kommer til å ta endel fjøsstell, som jeg gjør nå også.

Jeg vil ikke føle meg vel med å kreve noen slags "lønn" for det, men jeg tenker jo på at jeg er med å lager verdier, men om vi skulle gå fra hverandre får jeg ingenting igjen for det..

Fornuften min bremser litt dette her må jeg si...

Hadde vi begge vært deleiere på en eller annen måte så er det jo greit, men når han eier og vi begge jobber der så er det jo uansett han som kommer best utav det..

hi

Skrevet

Blir dere gift eier dere den sammen, da må han evt. kjøpe deg ut. Om du gjør arbeid kan du be om avløyserpenger, det får han støtte til.

Skrevet

Jeg som skrev dette med det økonomiske, har selv hatt kjæreste som skal ha odel og jeg har barn fra før av som skulle tenkes på også. Om jeg ble alene igjen ville jeg jo trenge penger til å starte opp på nytt og ta vare på de.

Jeg er glad for at jeg tenkte på dette og tok det opp med han selv om det er vanskelig. For det viste meg en side av han jeg ikke hadde sett. Han forventet at jeg selvfølgelig skulle gjøre masse jobb på gården men jeg skulle da ikke ha betalt for det, ei heller skulle jeg eie noe av gård eller annet for det var hans.

Og han ville ikke gifte seg.

Jeg var ikke sammen med han for penger skyld men jeg er ikke så dum at jeg skal jobbe hardt for noe for så bli sittende på bar bakke om han finner ut at han skal kaste meg ut, eller sernere føle at jeg sitter fast i et forhold om ting ikke går bra, fordi jeg ikke har økonomi til å gå.

Ei her skrev at du eier halvparten om dere gifter dere, det er ikke sant.

Gården går jo delvis på arv, arv er personlig. En annen ting er at det man har når man gifter seg har man særeie på kun allt som kommer etter skal deles.

Skrevet

Det er ikke så ofte gardakoner flytter fra gården, men jeg vet om flere som har gjort det. Mora mi gjorde det, og ihvertfall et par til. Mora mi kjøpte seg leilighet i borettslag. Hun fikk seg naturligvis jobb for å klare det, men tror også hun må ha fått noen penger av faren min. Jeg tipper det gjorde at han ikke hadde råd til utbedringer på gården seinere.

Hvis dama har en leilighet fra før kan hun jo selge den og sette pengene på "sperret" konto. Hvis dama derimot ikke eier noe før hun gifter seg med bonden, bør hun ikke forvente å gjøre seg rik på bonden mener jeg.

Lønnen for arbeidet på gården går til hus, mat og klær til alle som bor der.

Skrevet

Jeg eier ikke noen bolig nå, bare leier.

Jeg forventer selvfølgelig ikke å gjøre meg rik på bonden!

Men siden vi begge er med på å lage den verdiskapningen som er i gårdsdriften, så er det jo uansett han som kommer best ut av det, vi kommer jo begge til å bistå til husholdningen, og jeg jobber utenom.

HI

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Og såvidt jeg vet kan dere overta sammen hvis dere er samboere eller gift. Det er som de andre sier over her, ditt særkullsbarn får ikke odel, det gjør derimot deres førstefødte sammen.

Men problemet oppstår hvis dere skulle skille lag, og du evt har krav på 50% av gården. Det kan være veldig vanskelig både å beregne verdi og ikke minst å kjøpe ut deg, og det blir da en stor risiko for at gården må tvangsselges. Derfor er mange ikke interessert i å dele gården på papiret med sin samboer/kone, noe jeg har stor forståelse for når det kommer til slektsgårder. Jeg tror ikke du har krav på noe eienskap i gården i utgangspunktet, siden det er en slektsgård. Vi har hatt mange samtaler om det her også, men siden det blir jeg som i hovedsak kommer til å drive gården så har jeg gjort det klart at hvis det skulle bli brudd mellom oss vil ikke jeg bli stående på bar bakke. Så vi kommer til å skrive en særavtale. Men dette er en avtale dere må gjøre dere imellom, sammen med en advokat.

Du må ta med i beregningen hvem som skal drive av dere to, og evt hvor stor andel du vil ha i gårdsarbeid, hvis du skal se på eierskap og rettigheter. Gårder blir fort litt annerledes enn vanlige hus i så måte. Hvis mannen skal ta over alene blir jo hans navn stående på alle papirer og du har ingen rettigheter. Hvordan det blir hvis dere gifter dere vet jeg ikke, men lurer jeg på om dere må skrive en særkontrakt dere imellom hvor dere spesifiserer forholdene rundt gården mellom dere hvis du vil ha en andel.

Har ikke vært hos noen advokat enda, siden det ikke er aktuelt med verken giftemål eller overtakelse hos oss enda, men dette er det jeg vet så langt. Vårt barn vil få odel på gården uansett om vi bor sammen eller ikke, og så langt har jeg ingen rettigheter selv om jeg jobber på gården.

Skrevet

Jeg er odelsjente og overtok gården samtidig med at jeg giftet meg. Mannen fikk ingen eierandeler i gården og han måtte ikke betales ut da vi ble skilt. I følge advokatene hadde han ikke krav på noe.

Skrevet

Min kjære har odel på gård, vi er bare samboere. Så for å løse det med at jeg ikke bare skulle bo der og ikke være sikret på noen måte. Så kjøpte jeg dyr til gården for egne penger, og så skrev jeg og samboeren min kontrakt oss i mellom, Slik at om det skulle oppstå problemer, så måtte han kjøpe ut dyrene mine. Dermed har jeg også verdier knyttet i driften og gården , samt sikret meg selv ved et eventuelt brudd.

Skrevet

Det er mange fallgruver når man gifter seg med en bonde. Jeg ville anbefalt å ta kontakt med advokat. Det er ikke gøy å planlegge et brudd, men samtidig er det viktig å tenke over disse tingene før man sitter der med skjegget i postkassa - og det er nemlig DU som blir sittende med skjegget der, og ikke bonden du har vært sammen med.

Når man er gift, skal jo det man tjener under ekteskapet deles likt ved et evt brudd. Problemet ved et brudd, er at verdien til gården settes veldig lavt - mye mindre enn den EGENTLIG er verdt. Ellers måtte jo det store flertallet av bønder som skiller seg selge gården på tvangsauksjon, og det er det vel ingen som ønsker. Resultatet av dette blir at man som inngiftet kommer dårlig ut. Konkret eksempel: Jeg vet om ei som var gift med en bonde i mange år. Hun tjente bra, gården kastet ikke så mye av seg (noe som jo ofte er tilfellet). I mange år pøste hun penger inn å gården. Da de ble skilt, satt hun igjen med omtrent ingen ting, mens han hadde en gård som var i mye bedre stand enn den hadde vært tidligere. Jeg satt og hørte på at hun ga råd til en felles venninne som også er gift med en bonde, og hennes soleklare råd var: "Sørg for å sikre deg selv!" Ellers kan du risikere å sitte igjen med omtrent ingen ting. Det kan f.eks. være lurt å investere i eiendom - kjøp en hytte eller noe slikt, som kun du eier.

Skrevet

Tusen takk for svar til dere siste her også..

Det jeg vil er jo bare å sikre meg og datteren min, å se til at et eventuelt brudd skal bli enkelt å ryddig..

Så det er kanskje ikke så dumt å ta kontakt med en advokat nei..

Jeg kommer til å jobbe utenom, men tar endel fjøsstell og sånt, spesielt sommerstid når han har mye annet å gjøre med slåing og rundballepakking ogsånt.. Så da er vi jo begge med å jobber..

Får kanskje "manne" meg opp å prøve å ta en prat med han om det.

HI

Skrevet

Jeg er sammen med bonde jeg, han tok over familiegården sist høst.

Når det er odel på gården, så må du nesten se det som det er, dette er en familiearv, og vi har ingen rett til å forvente delt eierskap eller noe. Husk, kjæresten din har vokst opp med viten om at han en dag skal drive den gården, det er dette han har forberedt seg på. Og siden han har sagt du ikke skal ha eierdel i gården, så må du respektere dette, det er trossalt en familie arv!

Gjør som meg, pass på egen økonomi, vil ikke tenke slik, men om det skal gå galt mellom meg og samboeren min, vil jeg kunne kjøpe min egen plass. Jeg må si, enda jeg ikke har eierskap, så er samboeren min flink til å inkludere meg i alt som skjer/skal skje. Hadde man ikke sett papirene, så ville man trodd vi eier gården sammen.

Skrevet

Avhengig av hvor mye du jobber på gården, vil det kunne ses på å være være betaling for gratis bosted. Siden du ikke er eier av gården skal du helle rikke ha utgifter til lån/avdrag på gården. Arbeidet ditt blir på en måte betaling i naturalia for at du får bo der gratis. Det du nå bruker i husleie kan du jo ev sette av / spare, så har du noe i bakhånd. Dersom, dere sammen bruker penger til oppussing, oppgraderinger etc, må du skrive avtale på hvor mye du ev skal ha tilbakebetalt ved et ev brudd.

• 5 år senere...
Skrevet

Gjenopptar tråden.

Hva hvis man er gift og bygger nytt fjøs? Og jeg legger penger inn her.

Anonymous poster hash: fd6cf...7e0
Skrevet

Gjenopptar tråden.

Hva hvis man er gift og bygger nytt fjøs? Og jeg legger penger inn her.

Anonymous poster hash: fd6cf...7e0

Don't do it.

Det er ikke din gård, så bare dropp tanken.

Anonymous poster hash: 481ba...4f9

Skrevet

En gård kjøper man faktisk selv om det er overtakelse på "odel".  Det betyr bare at du får gården billigere enn markedspris (tror det er landbruksnemnda som setter prisen).

Det er svært viktig at du sikrer deg slik at ikke dine midler går til klær og mat osv og du sitter igjen med 0 om det skulle skjære seg.

Veldig bra at du tenker over det.

Jeg har ikke veldig god kjennskap til det siden jeg har eget hus og mannen eier gården, men jeg hørte fra en annen i samme situasjon at det var viktig å sikre seg.

Anonymous poster hash: c037d...55a
Skrevet

Hvis JEG skulle flyttet inn så ville jeg gjort det slik: Ikke blandet meg inn i hans, altså ikke kjøpt meg inn eller blitt med på å betale hans lån, heller ikke noe kalt husleie. Jeg ville betalt HALVE av mat. Betalt for mine egne unger utover det. Ville brukt de pengene jeg vanligvis skulle brukt på husleie/lån til orivat sparing i tilfelle brudd i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...