Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Min sønn har vært/ er mye syk... 4 år og 15 pencelin kurer... Han har fjernet polypper da han var 1,5 år. Veldig små spist og mandlene går borti drøvelen på begge sider... Han kan sitte med samme matbit i munn i flere timer om ingen sier noe til han... youhurt går ned på høykant.... Sykehuset har nå sagt JEG kan bestemme om de skal fjernes eller ikke... De skulle egentlig fjernes i mai i år, de la han i narkose og satte inn dren i ørene bare... mente mandlene ikke var store nok likevel... Fikk beskjed om at han skulle ta mandler og få nye dren og (om jeg vil, han har litt store ører som står litt ut) operere dette. men håper det vokser seg til... Om jeg bestemmer meg for at han skal fjerne mandlene blir det da 3 narkosa på 4 år... Er kjempe redd for blødninger og komplikasjoner og narkose! Noen som har barn med samme problem eller som har vært igjenom dette?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Fikk beskjed om at han skulle ta mandler og få nye dren og (om jeg vil, han har litt store ører som står litt ut) operere dette. men håper det vokser seg til... glemte å skrive at de mente å gjøre dette sommeren før han begynner på skole.... HI
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 Sønnen min har vært inne på sykehuset til kontroll av mandlene siden han var 1 år. Han er nå 3,5 år. Vi ble sendt til sykehuset da han hadde 3 halsbetennelser på litt over 1 mnd. Fikk beskjed om at hvis han fikk en betennelse til så måtte mandlene ut. Men så fikk han ikke mer den vinteren der. Nå har det jo gått en stund, han har ikke hatt flere betennelser. Men han sliter veldig med mat, og han sover veldig urolig, samt har mye luftveisinfeksjoner og langvarig hoste. Når jeg var på sjekk med han i fjor fikk jeg også beskjed om at jeg kunne velge selv om han skulle operere. Men jeg valgte å vente et halvår til. Så nå har vi nettopp vært på undersøkelse igjen. Legen bestemte nå at han skulle ta dem. Han har vært fri for betennelser, men legen hadde håpet at de skulle være litt mindre nå. Men det var de ikke. De går nesten sammen. Så han sa at da anbefalte han at mini skulle ta dem. Så nå venter vi bare på time.. Jeg gruer meg.. Men har lest og sjekket litt. Det er jo en ganske vanlig operasjon. Tanten min jobber på akutten, å de fleste de får inn med blødninger etter operasjon er ungdom eller voksne. Barn takler denne operasjonen veldig godt. De kommer seg fort også. Sånn rundt 3-4 år sa de på sykehuset er en veldig fin alder å ta dem. Jeg gruer meg, men tror nok det beste er å ta dem nå. Ekkelt om han skulle reagere på noe, å så har han så liten passasje ned i halsen fra før. I tillegg måtte han nok tatt dem når han ble ungdom, å det vil jeg ikke utsette han for. Lykke til til dere! Det går nok fint =)
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Takk for svar =) Hvilket sykehus skal dere fjerne på? Vi "hører" egentlig til Elverum sykehus, men siden jeg ikke stoler på dette sykehuset i det hele tatt vil jeg heller ta fritt sykehus valg. HI
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Godt det er fritt sykehusvalg da =) Han skal operere på sykehuset i porsgrunn.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 ok Elverum har feil behandlet mange jeg kjenner, som til og med har ført til død innen familien... Sønnen min ble født der og hold på å dø under fødselen og de skulle egentlig tatt haste keisersnitt, noe dem ikke gjorde... Null tro på dette sykehuset men vet ikke hvilket sykehus jeg skal velge, reise er ikke noe problem... men jeg har termin i mars/april.
3småtroll♥ Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Hei! Jeg har en gutt på 2,5 år som har operert mandler og polypper. Han var akuratt 2 år og 5 mnd da han opererte. Grunnen til at de gjorde det på han var at han var småspist (tok nesten bare flaske og grøt) og at han hadde søvnapnè og snorket. Han har aldri gått på antibiotika eller vært veldig syk i sitt liv, men sov veldig mye siden han fikk så dårlig kvalitet over søvnen.. Han var også kronisk forkjølet og hostet mye- særlig på natten. Vi opererte i Skien. Siden han var under 3 eller 4 år (husker ikke helt) så måtte vi ligge der til observasjon til dagen etter. Selve operasjonen gikk helt fint og vi fikk en helt annen gutt med en gang:) Nå spiser han masse, sover mindre (ikke bare positivt for mor, men..) og har sluttet å snorke og med pustestopp! Så jeg kan ikke annet enn å anbefale å få det gjort så lenge situasjonen er som den er for dere.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 sønnen min hadde søvnape før han tok polypper, snorker fortsatt litt enda. men ikke like mye. skjønner at min redsel ikke kan stoppe dette, men synes det er så fælt at de skal stikke han med nåler og dope han ned og fjerne mandlene... jeg har helt angst for sykehus selv. HI
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 Jeg ville bare tatt og fjernet de. Jeg er 31 år og skal ta mandlene i Januar, og gruer meg noe helt vannvittig siden det er verre og ta når man er voksen. Jeg sliter mye med streptokokk innfefeksjon i halsen, og er rimelig lei av penicillin kurer nå. Skulle egentlig ta de nå for noen uker siden, men klarte og få en streptokokk innfeksjon 2 dager før opperasjonen. Men de sier at det er sjeldent det skjer noe komplikasjoner nå. Og Narkosa de brukte var mye bedre nå enn før.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Hei du! Jeg har skrevet om min sønn og hans "mandel-fjerning-historie" her inne før, men kan godt ta det en gang til! Gutten vår var så og si kronisk syk med hals- og ørebetennelse fra han var ca. halvannet år til han fjernet mandlene, falske polypper og la inn dren i begge ørene da han var nesten fire. Etter det har han ikke vært syk (hatt feber en gang i forbindelse med en vanlig forkjølelse nå i høst), og nå er han 7,5 år gammel. Pjokken hadde nesten ikke matlyst, bortsett fra yoghurt som også nevnes over her og is. Pluss grøt. Han la ikke på seg, var konstant puslete og hadde over 40 i feber hver 5. eller 6. uke da hals- og øre-infeksjonene blusset opp. Har mistet tellingen over alle antibiotikakurene han har fått stakkaren....! Til slutt slo jeg hånda i bordet hos øre-nese-hals spesialisten vi brukte i tillegg til fastlegen og krevde ham innlagt på sykehus til operasjon. Han var nølende, for hver gang vi var på kontroll hos ham så var gutten "frisk" (hadde ikke infeksjon). Dermed dro jeg gutten med ned på legekontoret en bitte-lille-julaften hvor feberen stod i taket og alt var på sitt verste. DA skal jeg si legen fikk fart på fingrene, og sendte mail til sykehuset med en eneste gang. Vi fikk time i mars, men den måtte vi avbestille da han selvsagt ble syk igjen.... Heldigvis fikk vi ny time kun 2 uker etterpå, og da var han feberfri og fikk gjennomført operasjonen. Det gikk utrolig greit alt sammen. Kirurgen sa til meg etter inngrepet at det var de styggeste, mest perforerte og arrete mandlene han hadde sett på et så lite barn, så det var på høy tid å få de fjernet. Han mente at de mandlene "infiserte seg selv", og at det var grunnen til at han aldri ble ordentlig frisk og fikk "utbrudd" hver måned omtrent. Etter operasjonen lå vi på sykehuset han og jeg en natt, men gutten var kjempesprek og ville både leke og spise brødskiver 2 timer etter inngrepet! Sykepleierene bare måpte... (han fikk kun is første kvelden, altså - ikke brødskiver! he-he!) Jeg spurte ham om han ikke hadde vondt i halsen, men han svarte nei. Da fikk jeg vondt inni meg med tanke på hvor jævlige smerter han må ha hatt hver gang han hadde hatt halsbetennelse... Stakkars liten! Så mitt råd til deg er at du bare må se å få gjort dette, for sønnen din sin skyld! Skjønner at det kan være skremmende, men det å fjerne mandler er den mest vanlige operasjonen ved norske sykehus har jeg hørt, og de har god erfaring de fleste steder. Gutten vår ble operert ved Sykehuset Buskerud i Drammen. Lykke til og god bedring til gutten din! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå