Gå til innhold

Men hvorfor er det ikke mer fokus på at voksne må revaksineres?

Anbefalte innlegg

Unnskyld meg, men kan dere gå utenfor og sloss...?

Er dere voksne mennesker, som opptres såpass barnslig? Dere virker jo ikke interesserte i en saklig diskusjon, kun i å kaste spydige kommentarer til hverandre, og påpeke hvem som gjør feil.

Alt trenger da ikke være så svart hvitt og fientlig!

Personlig er jeg en vaksineskeptiker, ikke motstander, men syns det er svært svart/hvitt her inne.

Jeg synes det er svært vanskelig å ta et valg for mine barn, så vi har foreløpig ventet litt. Det betyr ikke at vi aldri kommer til å ta noen vaksiner, men jeg syns som sagt det er et vanskelig valg, jeg føler det ikke komfortabelt å skulle sprøyte inn noe JEG (ja jeg vet at mange her inne føler seg 100% trygge) ikke føler meg helt trygg på.

Det må da være mulig å snakke sammen på en litt ordentlig måte selv om man har ulike syn.

HI

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal det være mulig å snakke sammen på en ordentlig måte. Problemet her ligger primært i at et par-tre individer fremmer et syn på medisin og vaksiner som ikke er forenelig med noe seriøs forskning på denne jord. Vaksiner inneholder tilsynelatende moste foster, gift, smittestoffer og gud vet hva, produsert av kyniske selskap som kun skal holde folk syke for å tjene enda mer penger. Alt underbygget av elendig kilder, ting tatt ut av kontekst for å passe et avvikende verdensbilde, linker til nettsteder som åpenbart tjener penger på alternative remedier uten dokumenter effekt osv osv

En slik holdning og forakt for helsearbeidere og forskere over hele verden skal ikke så uimotsagt og da blir det ganske steile fronter. Det blir for sort/hvitt når man påstår at legen med åpne øyne sprøyter gift og smittestoffer inn i armen din, for det gjør han nemlig ikke!

Ostepop,

Poenget er at vaksineøkningen må skje gradvis for å redusere risiko for vaksinemotstand.

Årsaken til at vi ligger et stykke bak USA er trolig at USA med sin store befolkning er et langt mer lukrativt marked enn her i Norge.

Men vi kommer etter med gradvis økning i antall vaksiner og antall doser. Se feks innføring av prevenarvaksine, HPV vaksine og ekstra dose med kikhostevaksinen som har kommet de senere år. Hepatitt vaksine er et eksempel på anbefalt vaksine men som ikke har kommet inn i barnevaksinasjonsprogrammet enda.

Og som vanlig: Segmentet som velges og som er mest lukrativt er våre barn, de som har minst ressurser til å sette seg i mot vaksinering. Slik vil det trolig fortsette en stund inntil folk flest har glemt svinevaksinesaken.

Helseinterressert. Ja, akkurat, ja. Og dette er planlagt siden...tja, femtitallet, da man begynte å vaksinere i stor stil, eller? Ble HPV-vaksinen også planlagt da, mener du?

Hvordan forklarer du at man ikke lenger vaksinerer mot kopper (i verden) eller tuberkulose (i Norge) i lys av dette? Eller at det finnes en vaksine mot svartedøden men som altså ikke er med i noe vaksinasjonsprogram?

Du ser ikke for deg at utvidelsen av vaksineprogrammet kan ha NOE SOM HELST å gjøre med det faktum at man har klart å utvikle nye vaksiner mot andre sykdommer underveis?

Annonse

Ostepop,

Det er viktig å underbygge illusjonen om at vaksiner utrydder sykdom ved å fjerne noen vaksiner underveis for å sikre videre inntjening. Ved å tilføre flere vaksiner eller doser enn de som fjernes opprettholdes imidlertid grunnlaget for økt inntjening i fremtiden.

Studerer du barnevaksinasjonsprogrammet vil du se at det tilføres flere vaksiner/doser enn hva som fjernes.

EJ,

Det er vaksinepusherne som må bevise vaksiners virkning. Hittil har jeg til gode å se deg fremlegge en eneste dobbel blindstudie, randomisert, som viser FAKTISK virkning fra barnevaksinene.

Hehe, og ut ifra det konkluderer du at vaksiner er uten effekt? Det er ikke logisk. Må vi virkelig ta den diskusjonen IGJEN om at RCTer ikke er den eneste måten å fastslå noe?

Man trenger ikke å dytte to personer ut av et fly, derav en med og en uten fallskjerm, for å kunne fastslå at fallskjermer virker. Deres funksjon er tilstrekkelig observert og bevist, helt på linje med vaksiner.

Videre har du vel allerede blitt avslørt på at du ikke forstår konseptet randomisering oppe i det hele. Hvordan vil du randomisere to grupper, når en del av deltagere ikke er vaksinerte og ønsker å forbli unvaksinerte, og en annen del er uvaksinerte og ønsker å bli vaksinerte?

Hvordan vil du løse den etiske problematikken rundt å utsette personer for smitte med til dels meget farlige sykdommer når man vet at vaksiner hindrer infeksjonen med en høy grad av sikkerhet?

Men, MortenO; hvorfor er det ikke mer fokus på at voksne må revaksineres? Hva tror du om det?

Jeg synes ikke HI har fått et eneste synspunkt på det, utenom mitt "rullebånds-effektivt-kostnadsbesparende" argument.

Annonse

Det kan godt være det kommer dersom du og dine meningsfeller får feste. Da blir det desto viktigere for oss voksne å holde vaksinene ved like. Nå er det vel stort sett bare kikhostevaksina det er snakk om, men ved større utbrudd ville ihvertfall jeg sørget for å være oppdatert på vaksinefronten dersom jeg skulle få et barn til. Det ville jeg gjort for å være sikker på å beskytte barnet inntil vaksinering var mulig.

Jeg tror det er nettopp dette som er kjernen i det; de fleste av oss har vaksinerte og beskyttede barn, og dermed sprer ikke sykdommene seg og revaksinering er ikke så viktig.

Det at det ikke fokuseres på revaksinering av voksne er imidlertid ikke helt riktig, for enkelte steder med høyere sannsynlighet for smitte enn andre, gjøres dette rutinemessig. Jeg tenker på militæret. Dette er jeg litt forundret over at ikke Helseinterressert har nevnt i denne tråden...

Jeg tror også det kommer endel nye sykdommer i variant av nye virus bakteriestammer som det kan bli et helvete å dressere.

Noen vaksinen blir det ikke på meg noengang, tror ikke jeg tåler flere etter siste vaksine og en heftig reaksjon, så jeg får bare gnaske urter og mine midler samt be en bønn til Gud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...