fastelavens_bolla! Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 her begynte vi med velling for over en måned siden, det gikk greit det, men etter at jeg begynte å prøve å innføre grøt har han funnet ut at han skal iallefall ikke ha velling lenger. å den grøten vil han ikke ha. munnen er lukket med 7 seil. for en kamp! har prøvd 3 forskjellige typer til nå, og etter hver mate tid er det jo dobbelt så mye grøt i skålen som vi startet med, selvom det også er grøt over alt andre steder. hva gjør dere for å få bebbisene deres til å spise grøt? han her er 5 måneder, er det noe annet jeg burde prøve istede?? Han får bare mme og spiser 2 ganger om natten enda så sulten er han jo :/
Gjest Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Jeg har samme problem som deg. Jeg startet med grøt for 14 dager siden og gir nå grøt 2 ganger daglig i tillegg til mm. men grøten er ikke populær. Jeg tror jeg har prøvd det som er av grøt for 4-6 mnd. Jeg har blandet i sviskepure og fruktmos men det hjelper ikke. Om jeg skraper banan og blander grøt med det så kan hun til nød ta 6-7 skjeer. Så gode tips mottas med takk:)
Serial mom Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 Ikke alle liker grøt. Mi yngste på 10 mnd nekter grøt, får maks i henne 7 små skjeer, og da er det det ytterst på skjeen som går inn bare... Hun spiser minimalt av alt annet enn morsmelk, så jeg ammer både natt og dag hver eneste time. Prøv brødskive eller noe annet istedet, grøt er ikke sååå viktig, men greit å få i de jern og d-vit. ihvertfall. Er selvsagt lettere å få i dem større mengder mat vha grøt, men nekter de, så nekter de... Lykke til!
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Her begynte vi med grøt forrige uke og nå får han i seg en grøtmengde som tilsvarer 2 ss grøtpulver. Han reagerte litt først, men plutselig så fikk han det til, men det var først da vi blandet inn litt fruktmos i grøten at han virkelig gapte opp og begynte å vise interesse. Har dere forsøkt det? Vi bruker risgrøten fra Nestle og Hirsegrøten fra Holle. Etter min mening er ikke Hirsegrøten så søt, men den blir ikke så klumpete som risgrøten. Jeg lager grøten med mm og bruker banan/ferskenpurreen fra Hipp.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Når det gjelder jern.. Hvis man fullammer så blir man anbefalt å introdusere fast føde fra de er 6 mnd for å sikre seg at de får i seg nok jern + at de trenger mer energi. MME inneholder vel nok jern for de små..? Jeg mener at jeg har fått med meg at grunnen til at de skal begynne med grøt etter 4 mnd er at de ikke skal over en viss mengde MME hver dag? For det er jo ikke krise å begynne med middag istedet for grøt! Forsøk litt grønnsaksmos og noe som det er mer smak i enn grøt, så kan du kanskje forsøke grøt om noen uker igjen? For det er ikke lett å begynne med brødskiver, hvis de kun er vant med å drikke... Jeg er ingen helsesøster, men jeg ville nok anbefalt dette...
Vimse + gullene Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 kanskje dere skal prøve med noe annet noen dager? most avocado,. potetmos el? eller pause en dag eller to? mange barn er ikke "klar" for å spise før nærmere 5-6 mnd, så dere får prøve litt forskjellige ting, og være tålmodig.
2010 Mammaen Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Her i gården begynte vi først med fruktmos, så når det gikk bra gikk vi til grønnsakmos. Grøt innførte vi når han hadde spist de andre tingene i over en måned. Det er ikke nødvendig å starte med grøt selv om det er det mest vanlige i Norge.. I andre land er det mer vanlig å begynne med andre matvarer enn grøt til de små... Jeg ville heller prøvd frukt/grønnsakmos for å se om det funker. Gutten min var heller ikke så glad i grøt helt begynnelsen, men liker det nå godt!
<3guttemamma<3 Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 Nå har ikke jeg begynt å gi fast føde selv, vi skal begynne i helgen, for da er han 4 måneder. Men vi skal ikke gi grøt som første mat. Vi kommer til å lage potetmos av mandelpotet og litt avocado. Dette skal visst være helt supert:) Så gjenstår det å se om han liker det;)
benelen Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 Her prøver vi oss litt fram, men tulla vil ikke ha noe. Om det kommer noe inn forbi så spytter vi det rett ut igjen! Har ikke prøvd fruktmos, det skal jeg gjøre. Koker du opp epler, pærer ol?
Løvinna30 Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 jeg har prøvd tre-fire forskjellige grøt-typer, har fruktmos i grøten men nei, grøt er ikke noe særlig. Ikke fruktmos heller igrunn... Han er 4 mnd, har prøvd grøt hver kveld i snart 1 mnd.. og forskjellige fruktmoser på dagtid, i alle tempraturer... Så vi bare øver og prøver hver kveld... Jeg trodde min var et "matvrak" siden han er så stor og drikker mye MME.. men nei, får jobbe litt med grøten ja ..
Ebbalille Skrevet 7. desember 2010 #11 Skrevet 7. desember 2010 Jeg måtte prøve hver kveld i 2 måneder før gutten min begynte å spise grøt ordentlig. Jeg tror bare tilvenningen tar litt lengre tid på noen. Hadde det akkurat samme med jenta mi (som nå er 3 år), men med henne gav jeg opp, så hun spiste aldri grøt. Derfor gav jeg ikke opp denne gangen og nå fikk jeg det til! Hun som aldri spiste grøt fikk brød med leverpostei, middag og morsmelk. Man MÅ jo ikke gi grøt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå