Gå til innhold

Noen som IKKE har/skal ha tripp trapp eller Ikea?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har Ikea til mini og Tripp Trapp til storebror, så da er nok jeg absolutt ikke i den kategorien du siktet til..... =)

Hadde forøvrig den tre-høystolen som kan deles på midten og lage bord/stol ut av til storebror da han var liten. Ikke fornøyd med den da den var håpløs å gjøre ren, og fikk stryk i test hos Foreldre&Barn, så den anbefaler jeg ikke.....

Vi får tripp trapp stol av mormor til jul, også har vi kjøpt 3 ikea stoler. En som vi kan ha med når vi drar på besøk og en som står fast hos farmor og en som står fast hos mormor;) Har ikke brukt noen av de ennå, så kan ikke komme med noen negative eller positive sider..

Vi har en høystol fra Chicco, kjøpt for noen år siden til storesøster - lillesøster har ikke tatt den ibruk enda. Er kjempefornøyd med den! Det er sånn litt "amerikanisert" stol - ganske stor, kan regulere høyden slik at den passer både ved salongbordet og høyt kjøkkenbord. Har i tillegg plate som kan festes foran og det beste alv alt; ryggen kan justeres i tre ulike posisjoner. Så babyen kan nesten ligge i den. Supert når man er i startfasen av mattilvenning og babyen egentlig ikke skal sitte oppreist enda :o)

Annonse

Jeg har kjøpt en trestol brukt.. Den kan brettes på midten og blir da stol med bord..

Veldig fornøyd med denne. Den er stødig og god å sitte i. Vesla liker veldig godt å sitte der.. Spesielt med bordet foran seg.

Syns ikke den er noe vanskelig å rengjøre.

Besteforeldene har samme type stol, og min nevø trives også veldig godt med slik stol. Og når han ikke sitter i den selv, pleier han å kjøre rundt på den. Når de er små er det også fint å stå ved siden av bordet og holde på med aktiviteter.

Vi har tripp trapp til begge, og en ikea stol til gjester!

Syns disse er de beste stolene, har prøvd en stol type chicco i plast m/egen "bordplate" til barnet, og syns den var veldig stor og klønete, vanskelig å vaske etc.

Ellers så har sofus en høystol, venninna mi hadde denne, og hun likte den ikke fordi at når barnet ble litt større så reiste det seg opp av stolen selv og da ble det rett og slett farlig. På ikea sin er det inkl. stropp/sele til å feste babyen med (kommer ikke på hva dette heter i farta.. ammetåka fortsatt kanskje...), og på tripp trapp kan du bare ta av bøylen så går barnet heller ned enn å komme i en farlig fall situasjon..

vi har ingen av de du nevner, men husker ikke navnet på dne vi har, men det er veldig praktisk. Den kan justeres i høyden så den passer til forskjellige bord, ryggen er justerbar så du kan ligge den litt bak i starten og det er bord på den som kan taes av, det er også seler i den.

Jeg er bare litt nysgjerrig på hvorfor man IKKE skal ha disse stolene jeg, de er jo så gode? =) Ikea-stolen er ihvertfall genial til små babyer synes jeg, siden den er så enkel å vaske (digger det "smulebrettet" foran), gir god støtte til ryggen deres og er superbillig og god på alle måter.

Vi har denne :-)

http://www.treklover.no/tk/public/openIndex/view/list_produktside_stoler.html?ARTICLE_ID=1181849898321

Superførnøyd med den! Den hadde jeg også selv som liten. Den kan brukes til både kjøkkenbordet, og ved stuebordet når vi sitter der. Gutten vår kan få lekene sine oppå der og han kommer i passe høyde uansett. Synes også stolen er så nøytral at den passer fint inn overalt. Den er utrolig stødig og jeg stoler 100 % på at den ikke vil vippe over. Er ikke så glad i plastikkstoler (ala IKEA).

Disse stolene som kan omformes til lekebord kommer faktisk svært dårlig ut i test, nettopp fordi de lett kan velte og diverse andre sikkerhetsmangler;

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article362154.ece

Greit å være obs på kanskje!

Tusen takk for svar!

Fascinerende hvor mange som likevel MÅ skrive at de har IKEA eller Tripp Trapp, dog ikke særlig overraskende.

Jeg ønsker ikke Tripp Trapp fordi jeg ikke liker utseende, og syns den har veldig begrenset med muligheter for de aller minste. Vel er det nok stolen med lengst brukstid, men jeg har ikke behov for en barnestol når barnet er gammel nok til å sitte på en vanlig stol.

Verken tripp trapp eller ikea, eller andre skandinaviske trestoler, kan reguleres i høyde og har flere liggestillinger på ryggen. Mange av dem har heller ikke eget matbrett.

Vi har ikke kjøkkenbord og vil ha en stol som derfor passer til både kjøkken-øy og stuebord, ergo høydejusterbar. I tillegg skal ikke de små sitte lenge om gangen selv etter de kan sitte selv. Har man flaskebarn er det greit å kunne tippe ryggen bakover og gi flaske i matstolen.

Liker stoler med eget matbrett slik at man slipper mat og gris på bord og stoler. Flere har matbrett som kan settes i oppvaskemaskinen.

Samtidig kommer barna høyere opp og kan sitte i stolen når man styrer rundt på kjøkkenet og føle at de er "med" uten å måtte sette vippestol på bordet. (som vi forøvrig ikke har....)

Ja, Tripp Trapp og Ikea kommer bra ut i tester og er gode stoler, men de er jaggu ikke sammenlignet med så mange alternativer heller. Testene som utføres på høystoler i Norge er gjort nesten utelukkende på skandinaviske stoler. Selvfølgelig, vi nordmenn liker å tro vi har de beste produktene og holder alt som er skandinavisk tett til hjertet.

Om man snur på flisen da, og leser tester som er utført i england, usa og australia er det mange, mange flere stoler med i testen, og stolene er mye mer forskjellige. Tripp Trapp, Brio, Svan o.l er alle stoler laget på samme prinsipp og er mye det samme. Tripp Trapp og Svan er imidlertid tatt med i mange av disse utenlandske testene. De gjør det bra, men har ikke sett dem vinne noen tester. Det største plusset har også vært at de ser pene ut, noe som uansett er en smakssak.

Jeg skjønner at mange nordmenn vil grøsse ved synet at svære, amerikanske plaststoler, men også her finnes det mange alternativer og designene er noe som er forbedret de siste årene.

Hvis noen skulle lure så tror jeg vi kommer til å gå for en Phil and Teds High Pod. Anbefaler alle til å ta en titt på Baby Gizmo på Youtube. Her er video-anmeldelser av stoler, vogner, reisesenger og mye annet. Mange flere alternativer om det er andre som ikke vil har Tripp Trapp, Ikea, Emmaljunga og Simo;)

Bare for å ha presisert på tampen, jeg sier ikke at noen av de overnevnte er dårlige merker, de bare klaffer ikke med mine behov og jeg har troen på at alternativer lager bedre produkter.

Annonse

Sjekket Phil and Teds High Pod på nett nå. Ser bra ut den, men uten at jeg har sett stolen i virkeligheten, må jeg si at det ser ut som en stol som passer best for de aller minste barna. Får en unge på halvannet år plass i den, f. eks?

Ser du skriver at du ikke trenger barnestol når barnet er gammelt nok til å sitte i vanlig stol. Da vet jo ikke jeg hvor gammelt du mener barnet er da. Men en urolig 2-åring sitter best i en eller annen form for barnestol. Min sønn på 20 mnd kan ikke sitte på vanlig stol, da ville han bare løpt fra bordet. Min fireåring sitter på tripptrappstol. Hun kan selvsagt sitte på spisestuestolen, men da er det fortsatt litt høyt opp til bordet.

Mener ikke å argumentere mot deg, men ser av profilen din at du har et lite barn. Du trenger ikke å bestemme nå hva du skal ha når barnet blir større. Det kan jo hende du ser at behovet blir annerledes enn du hadde trodd.

Men jeg har altså ingenting imot stolen du har tenkt til å kjøpe, altså.

Neida, jeg skal ikke forutsi hva barnet mitt trenger om noen år. Syns det er viktigere å fokusere på hva vi trenger akkurat nå, og det er en stol som kan brukes mer enn hva man kan med tripp trapp til de aller minste.

De påstår at stolen skal holde til barnet er 3år eller 18kg, alt ettersom hva som kommer først, men deler din bekymring i at det ser noe søkt ut.

Det er vel så og si den eneste grunnen til at den ikke er kjøpt enda... Redd hun kommer til å vokse ut av den veldig fort.

Mente forøvrig rundt 4år når jeg snakket om at de kan sitte på vanlig stoler, men det blir jo også bare en antagelse.

Vi har kjøpt en Kiddo fra Sandvik. Har ikke begynt å bruke den enda, men ser fram til den dagen snuppa kan sitte i stolen sin! Jeg tror man kan sette på en plate på den så det blir et eget bord, det har vi ikke kjøpt foreløpig. Bare bøyle og pute. Og så kan man regulere sitteplaten og fotplaten uten verktøy, så det er fort gjort.

Så litt kul ut den stolen du tenker på :o)

Jeg skrev over her om Chicco-stolen vi har. Fant et bilde av en lik en på finn.no:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25846905

Synes den er helt super! Tar litt plass da, men veldig bra funksjonalitet. Som deg, har vi også behov for en stol som er høy nok til kjøkkenøy (ikke av de høyeste, men en som er like høy som kjøkkenbenken). Vi har også en tendens til å spise noen måltider ved sofabordet, og her passer stolen også perfekt. Storesøster brukte stolen til hun var ca 3,5 år, så den har lang brukstid. Etter det, satt hun jo like greit på vanlig stol. Lillesøster er snart 4 mnd, så da begynner det å nære seg å finne frem stolen igjen.

Lykke til med valget :o)

Tusen takk! Har en venninne som har en Chicco-stol jeg kunne få låne. Håper det er en sånn!;)

Høres ut som vi har samme bruks-behov! Har sendt melding til bekjente i England for å høre om de kanskje finner den i en butikk der borte. Så kan de titte litt på den for oss og teste datteren sin i den. Hun er snart 1 år, og ganske stor av alder, så kan vi få en pekepinn på hvor stor den er. På Youtube-videoen som jeg nevnte over sitter det en 7-mnd gammel gutt i stolen, og syns ryggen ser litt kort ut i forhold til at den skal holde til 3 år.... Men altså, holder den til 2 år er vi i grunnen fornøyd også.

Vet noen som fikk en fra fisher price. Kan vippes i ryggen og har matbrett som går i oppvaskmaskin. Forferdelig stygg plastsak med masse farge og dill dall på (men det er jo smaksak:)) Stokke har forresten fått babydel til stolene, men fortsatt ikke matbrett som sitter fast i stolen. Selv om jeg har forstått at du ikke liker denne stolen. Ville bare nevne tripp trapp igjen, da de som fikk fisher price etter kort tid byttet til tripp trapp. Men de har spisebord og da kom tripp trapp nærmere bordet.

Kom over denne på nettet nettopp:

http://biteringen.no/produkter2/sitte_-spise-hvile/hoy-og-spisestoler/peg-perego-prima-papa-diner/

Ser ut som den passer behovene dine iallefall, men vet jo ikke med utseendet. Det blir jo en smaksak! :)

Selv har jeg BabyBjörn sin matstol, men har ikke tatt den i bruk enda siden gutten min er under en måned gammel. Vant den på nettett!! Heldig med den! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...