solskinn1980 Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Har en uke til termin og har begynt å tenke på barseltiden. Jeg husker første gang at jeg var ganske sliten. Nå skal vi ha julaften her hjemme også vil samboeren invitere noen på nyttår... Da vil babyen være 1-2uker gammel. Noen erfaringer? blir ting lettere andre gang?
Fizzymed2små Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Det kan ikke sammenlignes en gang syns jeg! Myyye bedre denne gangen. Følt meg i kjempeform siden rett etter fødselen denne gangen, reiste hjem etter 1 døgn med verdens snilleste baby:) Håper du får samme opplevelsen som meg! Er så mye mer avslappet til alt denne gangen, og det er veldig deilig!!
solskinn1980 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. desember 2010 Så bra! Håper jeg får samme opplevelse så deg:-) Kos dere i denne tiden:-)
Nicoline3 Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Hei du!! Jeg er hjemme med nr 3 og ville bare dele litt av mine erfaringer med deg.... Nr 1 og 2 var verdens snilleste unger og jeg var i knall form etter fødsel og hadde ikke noen problemer med hverken besøk eller trilleturer. Dessverre så var fødsel nr 3 veldig tøff, og jeg var veldig sliten lenge etter, og som om ikke det var nok fikk vi en gutt som gråt uten stans i 8-10 uker. Viste seg senere at det var forskjellige typer mat jeg spiste som han reagerte på,men det tok meg noen uker å forstå for så å kutte det ut av kosten min! Er fremdeles en veldig krevende baby som spiser ca 2-3 time HELE døgnet, og som ikke vil ha verken flaske eller smokk, så dermed INGEN avlastning for meg! (4 mnd gammel nå) Så mitt råd til deg er å ikke invitere noen til nyttår, for du vet som sagt ikke hverken din eller barnets form så tidlig! Kan selvfølgelig være kjempe heldig som jeg var med de to første....men man har jo ingen garantier for noe her i verden!! Uansett masse lykke til med den forestående fødselen og tiden som kommer!!
lillespire08+10 Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Hei! Jeg er andregangs, og denne gangen er alt så mye lettere! Man driver ikke å prøver og feiler slik som første gang. Nr.1 hadde kolikk, mens nr.2 er kjemperolig og gråter sjelden. Herlig! Men samtidig er jeg jo sliten til tider, så vi orker ikke besøk i jula selv om minsten vil være 7 uker. Mye pga plassmangel egentlig. Lykke til med fødsel, og føl og kjenn på det før dere avtaler besøk Dere får nok full forståelse!
FanteGuri Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Er mye mer avslappet nå som tobarnsmor, men en god del mer sliten faktisk. Jeg har jo ikke bare et barn lenger! Her har storesøster krevd mye oppmerksomhet i tiden etter fødselen, fordi hun var så uheldig å brekke armen og måtte opereres med alt det fører med seg. Det har altså ikke blitt like mange trilleturer som med førstemann ( nå har det jo også vært et par uker med -20 grader), og husarbeidet har en tendens til å vokse meg over hodet.. Så, jeg ville ikke satset på nyttårsfest hvis jeg var deg...
Lykkeliten *På overtid* Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Hei! Jeg er andregangs og jeg må si at jeg er helt utslitt denne gangen.. Både førstemann og denne lille her har kolikk, men med førstemann så var det faktisk ting som hjalp. For eksempel vippestolen med vibrering osv. Det gjorde at jeg fikk litt avlastning innimellom. Men denne lille karen her bare gråter og gråter så fort jeg legger han fra meg. Han vil kunn ligge på armen og helst puppe døgnet rundt. Her får jeg ikke gjort noe hjemme, og huset flyter over, og jula nærmer seg og jeg har ett tonn med ting jeg skulle ha gjort. Hadde da vært mye lettere om dette var første gangen siden jeg da ikke har en annen å tenke på. Nå har jeg jo konstant dårlig samvittighet ovenfor dattra mi på 2 og ett halvt år, for jeg ville gjort så mye kos sammen med henne nå før jul. I stedet sitter jeg bare i sofaen og prøver å roe ned en som ikke vil roes ned. Holder med ho som skrev over her, at man ikke veit hvordan formen din er, eller hvordan ungen din blir. Ikke ta på deg altfor mye den første tiden. Bruk heller tiden på å bli kjent med den lille og den nye situsajonen. Lykke til!
Cornelianelia Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 Den store forskjellen mellom første og andre gang handlet ikke så mye om forholdet til babyen, synes jeg. Det er en større utfordring å sørge for at både babyen og storesøsken får sin del av oppmerksomheten. Vi hadde veldig mye sjalusi i begynnelsen - ja ikke bare i begynnelsen heller - og det var veldig krevende.
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 Mye bedre med nr 2!!! Med førstemann hadde jeg vel en slags fødselsdepresjon, og synes jeg gikk i en tåke i laaang tid.. Denne gangen var jeg i superfin form under hele fødselen og etterpå, reiste hjem mye tidligere fra sykehuset, og var egentlig i super form generelt. Til og med helsesøstra som kom på besøk kommenterte hvor sprek og fresh jeg var.. Men så hadde jeg jo en til som skulle følges opp, leveres og hentes i bhg osv..Så rutinene var på plass fra første sekund denne gangen.. Det går nok helt fint å ha gjester på nyttårsaften, så lenge de ikke har tenkt å bøtte innpå med alkohol- da hadde jeg nok vurdert å bedt dem være hjemme hos seg selv...
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Med andre var jeg i god form. Hadde en grei fødsel og en fin barseltid. Med nr tre var det ikke så lett, for jeg ble syk etter fødsel og holdt på å dø. Det tok selvsagt lang tid før jeg kom meg etter det. Men så syk etter fødsel er det de færreste som blir, heldigvis. Uansett så kan ikke ting planlegges bestandig. Og ikke for å være en gledesdreper (men heller en realist), hvis terminen din er 13. des så kan du risikere å være gravid på julaften og ha en helt nyfødt på nyttårsaften. Håper jo ikke at du går så lenge over, selvsagt! Men hvorfor ikke la denne jula være en rolig familietid? Dere har da verdens beste grunn!
solskinn1980 Skrevet 6. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 6. desember 2010 Tusen takk for svar:-) Jeg ser at det kan gå begge veier:-) Hadde en litt slitsom barseltid med min første, så er ihverfall forberedt:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå