Gå til innhold

JAA! babyen min 4 mnd har lært å sovne selv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

å så deilig:D her har det vært kolikk i 3 mnd, masse bæring, byssing og pupping for å få henne til å sove. Tenkte det nok ville bli vanskelig å venne henne av med det, hun har også fått ligge på magen på sofaen for å sove, med baby-sensen tilkoblet (pustesensor)..mye styr..

Uansett så leste jeg her inne om å få babyen til å sovne selv, og siden mageproblemene så og si er borte så tenkte jeg jeg skulle prøve så smått å legge henne i senga, bare roe henne i armene og legge henne ned. Og det gikk jo så bra! Måtte gi henne tutt et par ganger, og ho sutret litt, men lå på rygg med kosepute nært ansiktet, og sovnet etter 5 minutt! Og jammen skjedde ikke det samme i går kveld, la henne halv ni, og ho sovna etter 10 minutt, litt sutring da og, men INGENTING i forhold til det styret vi har holdt på med før!

Og nå ligger ho i senga si og sover, jeg er så glad, trodde jeg hadde gitt henne dårlige sovevaner med all denne byssinga, men der ser man, de kan visst ikke bli bortskjemt når de er så små;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dethørtes veldig deilig ut! Vi sliter med å legge vesla om kvelden. Vi bruker opptil 11/2 time hver kveld. Vi har prøvd å legge henne tidligere enn vanlig. Det funket ganske greit en periode, men hun blir likson lys våken når hun kommer opp på romme sitt. Da skal hun prate med alt som er der, tom skrift som er på veggen hennes. Det er jo søtt da, man kan jo ikke bli sinna. Vi lar henne få lov til det til en viss grad, men når hun blir lagt i vogga, begynner hun å sutre også skrike... det er så slitsomt...

Er hun ikke trøtt nok, tenker jeg eller er hun overtrøtt? Jeg syns det er vanskelig å finne det rette tidspunktet. De sier jo at man bør legge barnet før det blir overtrøtt! Når er før det da?, plutselig så er hun overtrøtt syns jeg.

Også er det mating før legging! Hva gjør dere? Jeg har med flaska opp på rommet hennes og mater der. Noen ganger har jeg latt henne sove til flaska, men da er problemet med at hun ikke får rapet, og da våkner hun etter en kort stund. jeg har holdt henne våken til hun er ferdig med å spise, men da er blir hun så oppspilt og våken, eneste tiden på døgnet hun blir våken etter mat...

Jegsyns det er vanskelig...

trenger råd !

Skrevet

Så herlig å høre!

Vi er ennå sånn halveis midt i magetrøbbel helvete, så å lese innlegget ditt gjør meg godt.

Jeg har de siste tre dagene såvidt introdusert henne til å sovne i sengen sin når jeg ser hun er trøtt og magen ikke er et problem. Her tar det laaaaaang tid... men hun finner tilslutt roen. I går brukte jeg halvannen time. Plukket henne opp når hun ble hysterisk og la henne ned igjen når hun roet seg. Sovnet tilslutt, men våknet en time seinere da magen begynte å skape seg... :(

Men da er det håp for oss alle kanskje! :)

Min er 10 uker, så håper magen snart kommer seg... litt lei magetrøbbel nå kan du si...

Takk for kjempe innlegg! Kjenner at det gjorde godt å lese den! :D

Skrevet

hvor gammel er jenta di da? Vi prøvde å innføre noen rutiner tidlig, men det virket ikke som om noe funket likt fra dag til dag. Ene dagen sovnet hun 8 og sov resten av kvelden og våknet for mat når vi la oss eller senere, andre kvelder våknet hun etter en time og bare grein...frustrerende, men vi sleit jo med kolikk, og var bare lykkelig hvis ho sov en kveld!

Men de sier jo at noe skjer når de er 4 mnd, at det er da først de får en døgnrytme, det viktigste før den tid er å markere at natt er natt. Dvs etter vi la oss var det mørkt og stille. Jeg ga opp å legge henne til samme tidspunkt hver kveld, og ante ikke når hun var trøtt for natta, evt overtrøtt. Måtte bare holde på å bysse og puppe og håpe på det beste.. men vet du hva, plutselig en dag går det seg sannsynligvis til! Og så kan du skrive et sånt innlegg du også;) de vokser jo disse små og lærer nye ting hver dag:)

Men at det er slitsomt og frustrerende, det kan jeg skrive under på! Når det gjelder mating ville jeg kanskje gitt henne en stund før legging? hvis hun bare blirr våken av det fungerer det vel dårlig som sovemedisin uansett...lykke til, de første mnd er jo gjerne de mest slitsomme, men enten går det seg til, eller så går det over..;)

Skrevet

Ja, det er håp, hold ut!! ingenting er så slitsomt som kolikk, går nesten ikke an å lage gode rutiner, man må bare styre på som best man kan...men det går over, og jeg skal love deg du kommer til å sette sååå pris på de nye tingene hun lærer seg og som plutselig ikke er noe problem lenger:D

Og ikke tenk så mye på hva andre gjør, sover fra kl 19 og hele natta osv, ho vil gjøre det etterhvert jenta di også, nå er det viktigst å overleve og orke dagene og kveldene! Og det er godt å vite at man ikke ødelegger alt når man sitter der med puppen ute og har bysset i 2 timer, for hvis det er det eneste som funker så må man jo bare. Babyen må jo sove på et vis...

Her bedret kolikken seg veldig når ho var 12 uker, men vi sleit litt i 3-4 uker til, men da var den verste gråten borte, mest sutring og problemer med soving. Håper det gir seg snart hos dere også, føler så med dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...