*lykkelig84* Skrevet 6. desember 2010 #1 Del Skrevet 6. desember 2010 Hei alle sammen! Jeg har fryktelige kvaler for tiden om jeg skal be legen min om en gradert sykemelding fordi jeg rygg/bekken verker og jeg generelt er sliten. Håper dere kan gi en tilbakemelding på hva dere synes. Jeg er gravid i 24. uke. Har lest mange foruminnlegg angående dette med sykmelding, og det er tydelig at det er mange ulike holdninger rundt dette, og sterke meninger. Jeg som mange andre, plages jo med dårlig samvittighet for alt og ingenting, og også i denne saken. Jeg jobber selv som fysioterapeut i 100% kommunal stilling. Rygg/ bekken har blitt verre, jeg verker i høyre sete og lyske, samt har mer stikkende smerter foran i symfysen (smertene øker etter lange arbeidsdager). Jeg har mulighet til å ta det med ro på jobb og f.eks legge meg nedpå en stund. Men det føles ikke riktig i lengden. Om jeg tar inn færre pasienter er det uansett bare meg selv det går utover siden ventelistene da øker. I tillegg er jeg rett og slett sliten, særlig også fordi vi har har det veldig hektisk med husbygging som vi bor midt oppi. Har selv vært med og blant annet malt en del både vegger og tak. Det som skjer nå er at jeg stadig må bruke egenmeldinger, noe som jo fører til uforutsigbarhet også for pasientene mine som da får timen sin avlyst på dagen. I de siste månedene har jeg måttet bruke en egenmelding hver 3.- 4. uke rett og slett for å hente meg inn igjen både kroppslig og mentalt. Jeg har en stund lurt på om jeg skulle ordnet meg med en 50% sykmelding slik at jeg kan jobbe kortere dager, og dermed også få tid til å ta vare på min egen kropp ( Hittil har jeg ikke hatt tid eller overskudd til å være fysisk aktiv eller gjøre bekkenøvelser). Jeg bruker all energien på jobb, og evt energi som er igjen på husbygging. Resten av tida ligger jeg langstrak utover kvelden. Jeg hadde egentlig tenkt å ”holde ut” til godt over jul, fordi jeg synes det er tidlig å gå ut i gradert sykmelding så tidlig når jeg ikke er ”ordentlig syk”. Men nå vet jeg sannelig ikke om jeg holder ut lenger. Og jeg tenker at det er lurt å ta vare på seg selv før det går for langt, i stedet for å presse seg til det er full stopp for så å måtte sykmeldes 100%. Tok opp saken med legen min for noen uker siden, men ble møtt med holdningen om at graviditet ikke er en sykdom. Jeg fikk ny time 15-des for å revurdere sykmelding da, og ta kontakt tidligere om det skulle være noe. Jeg har nå fått endret til time i morgen, og kommer da til å be om 50% sykmelding. Hva synes dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142644735-sykmelding-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #2 Del Skrevet 6. desember 2010 Nr 1: Kutt ut husbyggingen... Det skal ikke gå ut over jobben at du har for mye å gjøre på fritiden, man får ikke sykemelding for å bygge hus men fordi man ikke kan jobbe... Husbygging er ikke noe du MÅ gjøre (man kan betale andre evt få familie/venner til å stille opp), er verre når man allerede HAR familie for barna må ha stell og pass uansett hvor sliten mor er ..... Nr 2: Du er HELDIG som har muligheten til å styre dine egne jobbdager og ta pauser, de fleste kan ikke det! Nr 3: Det er normalt å være sliten og trenger du å slappe av på ettermiddagen så gjør det... Om du ved å kutte ned på det du gjør på fritiden og tilrettelegge på jobben ikke kommer i "mål" kan du snakke med legen om en evt gradert sykemelding.. Om legen din ikke er lydhør så bytt lege/gå til en annen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142644735-sykmelding-langt/#findComment-142645101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #3 Del Skrevet 8. desember 2010 For det første: BYTT LEGE!! En lege som møtes deg med den holdningen viser 0 empati og forståelse. Ikke verdt å bruke pengene sine på... Legen din av alle burde vite at du ikke er ei som sykmelder deg i hytt og pine.. (selvfølgelig må du da kutte ut alle andre aktiviterer som er belastende både fysisk og psykisk - som husbygging) Så skjønner jeg at du ønsker å stille dette spørsmålet til alle oss, men alvorlig talt virker du som ei oppegående og ansvarsbevist jente som allerede har tatt en god besluttning. Lytt til kroppen din!! Hva alle andre mener skal du ikke bry deg noe om. Ingen opplever samme graviditet så man kan aldri vite hva en annen går igjennom. Babyen din og deg er viktigst! Etter å ha vært frisk og fin de to første trimesterne (selvfølgelig med kvalme og trøtthet) er jeg selv delevis sykemeldt i slutten av mitt første svangerskapet - og har absolutt ingen dårlig samvittighet for det!!! Jeg jobber og står på resten av tiden, da jeg ikke er gravid og betaler skatt med glede til et system jeg har tro på (selvom det finnes mange snyltere der ute) Skulle bare mangle at også vi kan benytte oss av denne "fellespotten" da vi selv trenger det!! Lykke til videre) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142644735-sykmelding-langt/#findComment-142652956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #4 Del Skrevet 8. desember 2010 syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet, viktigere at du tar ansvar og jobber redusert og kan kanskje klare det frem til perm starter. mye bedre for deg og babyen:) viktig å ha overskudd til å leve ved siden av:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142644735-sykmelding-langt/#findComment-142653037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lykkelig84* Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg fikk 50% SM uten problemer. Kun til 22.des, for da har jeg ny legetime, men regner med det går greit å få den forlenget. Bekkenet verket bra i går på siste fulle arbeidsdagen, og så valget kjennes riktig. Sjefen tok det også med fatning, og hun var forberedt på at jeg ikke kommer til å øke opp igjen senere heller. Det var i følge henne aktuelt å sette inn vikar i 50% over jul. Ang. husbyggingen er vel det eneste jeg har vært med på i det siste litt maling, og det er vi ferdig med nå, så det er ikke slik at jeg ba om sykmelding for å drive med husbygging nei. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142644735-sykmelding-langt/#findComment-142654549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå