*lykkelig84* Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Hei alle sammen! Jeg har fryktelige kvaler for tiden om jeg skal be legen min om en gradert sykemelding fordi jeg rygg/bekken verker og jeg generelt er sliten. Håper dere kan gi en tilbakemelding på hva dere synes. Jeg er gravid i 24. uke. Har lest mange foruminnlegg angående dette med sykmelding, og det er tydelig at det er mange ulike holdninger rundt dette, og sterke meninger. Jeg som mange andre, plages jo med dårlig samvittighet for alt og ingenting, og også i denne saken. Jeg jobber selv som fysioterapeut i 100% kommunal stilling. Rygg/ bekken har blitt verre, jeg verker i høyre sete og lyske, samt har mer stikkende smerter foran i symfysen (smertene øker etter lange arbeidsdager). Jeg har mulighet til å ta det med ro på jobb og f.eks legge meg nedpå en stund. Men det føles ikke riktig i lengden. Om jeg tar inn færre pasienter er det uansett bare meg selv det går utover siden ventelistene da øker. I tillegg er jeg rett og slett sliten, særlig også fordi vi har har det veldig hektisk med husbygging som vi bor midt oppi. Har selv vært med og blant annet malt en del både vegger og tak. Det som skjer nå er at jeg stadig må bruke egenmeldinger, noe som jo fører til uforutsigbarhet også for pasientene mine som da får timen sin avlyst på dagen. I de siste månedene har jeg måttet bruke en egenmelding hver 3.- 4. uke rett og slett for å hente meg inn igjen både kroppslig og mentalt. Jeg har en stund lurt på om jeg skulle ordnet meg med en 50% sykmelding slik at jeg kan jobbe kortere dager, og dermed også få tid til å ta vare på min egen kropp ( Hittil har jeg ikke hatt tid eller overskudd til å være fysisk aktiv eller gjøre bekkenøvelser). Jeg bruker all energien på jobb, og evt energi som er igjen på husbygging. Resten av tida ligger jeg langstrak utover kvelden. Jeg hadde egentlig tenkt å ”holde ut” til godt over jul, fordi jeg synes det er tidlig å gå ut i gradert sykmelding så tidlig når jeg ikke er ”ordentlig syk”. Men nå vet jeg sannelig ikke om jeg holder ut lenger. Og jeg tenker at det er lurt å ta vare på seg selv før det går for langt, i stedet for å presse seg til det er full stopp for så å måtte sykmeldes 100%. Tok opp saken med legen min for noen uker siden, men ble møtt med holdningen om at graviditet ikke er en sykdom. Jeg fikk ny time 15-des for å revurdere sykmelding da, og ta kontakt tidligere om det skulle være noe. Jeg har nå fått endret til time i morgen, og kommer da til å be om 50% sykmelding. Hva synes dere?
♀ RosaPåVei ♀ Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Jeg kjenner meg godt igjen i din situasjon,og nå når jeg var hos legen sist for å be om 30% sykemelding kunne legen se på meg at jeg var veldig sliten,og svaret jeg fikk var: Vi tar en 50% minst,og den skal vare til 3 Januar,for hverken du,babyen eller de barna du har hjemme har godt av en utslitt mamma som ikke klarer å bevege seg uten smerter til slutt. Så vurderer vi det heller i Januar hva som skal skje videre. Jeg syntes vi har lov til å hente oss inn ,bekkenløsning er vonde greier!! Jeg er foresten 3gangs i uke 14,og kjenner det godt i bekkenet allerede. Lykke til!!
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 Man skal ikke ha dårlig samvittighet, sa legen min i dag. Det er få uker i løpet av et helt liv du er gravid, og da skal du ta vare på deg selv. (Jeg er ikke sykemeldt for bekkenplager, men ekstrem kvalme, så kan ikke gå på jobb uansett. ) Men forrige gang jeg var gravid hadde jeg bekkemproblemer fra rundt uke 18, og ble 50% sykemeldt fra uke 20. Fra uke 28 var jeg 100% sykemeldt ut svangerskapet. I starten hadde jeg kjempedårlig samvittighet, syns jo jeg var litt for frisk til å være hjemme hele tida, men jeg så etterhvert at det var det eneste riktige å gjøre. Man skal tross alt klare å være på beina å ta seg av babyen når den kommer også. Og det er greit nok at graviditet ikke er en sykdom, men noen av plagene gjør pokker så vondt for det. Og avogtil så vondt at man ikke har noe på jobb å gjøre.
Trultesmamma Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 sliter med det samme jeg. Er gravid uke 21 +3 og har vært 50% sykemeldt i det siste. Kjente at jeg var mye bedre i slutten av sist sykemelding men fikk klar info fra fysioterapauten min at jeg skulle fortsette med 50%. Nå har de siste 4 dagene/ nettene vært rene marerittet. Store bekken problemer dag og natt, sliter med å sove, må hvile litt på dagen for å få litt søvn. Er fortiden alene, da mannen er på jobbreise kommer hjem om litt over 2 uker... Typisk!!! Så får litt hjelp av ei til å vaske hjemme, da det er umulig for meg å gjøre det, blir sengeliggende / får store smerter i 2 dager etterpå. Har tatt hensyn i det siste, men smertene gir seg ikke, kommer bare oftere og oftere, kjenner at det også begynner å gjøre vondt å stå. Igjen sitter jeg med spørsmål, skal jeg sykemelde meg 100% ? blir jeg bedre da? eller må jeg bite i meg smerten og vente 20 uker før det blir bedre?
Caroline89 Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Var jeg deg ville jeg gjort det, er faktisk ikke bare-bare å gå gravid heller :-) Tenker på det samme selv jeg. Jobber i posten og bærer tungt samtidig som det er mye ut og inn av bil. Det er hardt for bekkenet, og enkelte kvelder klarer jeg knapt å gå, i tillegg til at jeg er kjempesliten.. Fikk beskjed av jordmor i dag at jeg ikke skulle løfte noe særlig i det hele tatt, mest på grunn av morkakas plassering (forliggende). Har sagt i fra på jobben, men da jeg får masse pakker på 0-35 kg, synes jeg det blir dumt å mase på alle for å få hjelp til alt.. Og jeg vet at om jeg drar til legen, så får jeg sykemelding kastet etter meg omtrent, men det var det med samvittigheten da :-) Jeg vet at de omtrent ikke har folk, vikarer slutter før de får begynt omtrent, og jeg sliter med motivasjon og slikt når jeg vet at det ikke er bra for meg og babyen at jeg løfter og bærer mye, det er vanskelig å unngå. Forrige svangerskap var jeg sykemeldt fra uke 22, fordi jeg var utrolig sliten, jeg sov omtrent ikke om natten, og jeg var utslitt etter jobb. Er ikke lett dette.. :-) Man skal jo tenke på seg selv og babyen oppi alt sammen, man skal faktisk fungere når babyen har kommet også :-)
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Jeg er en av de som lenge har hatt holdningen at og være gravid gir ikke automatisk rett til sykemelding. Nå er situasjonen ganske anderledes. Jeg er 15 uker med nr 2 og er dødssliten. forrige svangerskap var ikke noe problem, var i jobb til jeg gikk u i permisjon. Nå er jeg så sliten at jeg ikke greier og holde meg våken på kvelden, sovner med 3 åringen på fanget mens han ser på tv....Jeg sover ca 8 til 10 timer hver natt, men klarer ikke holde meg våken.... i tillegg sliter jeg fortsatt med kvalme. Når situasjonen på jobb da er anstrengt vurderer jeg og spørre legen min om og få en pause rett og slett. Arbeidsmiljøet der jeg jobber er alt annet enn bra, og jeg står som "megler " hele tiden, og det meste blir lagt på mine skuldre, og nå har jeg kommet til et punkt jeg aldri trodde jeg skulle komme til. At jeg skal spørre om en sykemelding. Når man blir så sliten fungere man ikke som man bør. Når du jobber med andre mennesker fortjener de og få hele deg, hvis du skjønner hva jeg mener med det, og da er både de og du bedre tjent med at du får tatt en pause, og heller kan yte ditt beste når du er på jobb.
Trultesmamma Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Du har helt rett, utrolig trøtt hele tiden og med bekkensmerter som gjør at jeg våkner trøtt for å dra på jobb er tøft. Jeg jobber i utgangspunktet på telefonsupport, men har heldigvis fått slippe telefonen i det siste og jobber kun med skriftlige saker eller tar telefonsaker når jeg føler for det... Skal prøve å holde ut i morgen, da skal jeg til fysioterapauten min. Ønsker å høre hva han sier... Føler jeg ringer til legekontoret hele tiden og bare syter, men samvittigheten blir bedre hvis han sier at han anbefaler meg å sykemelde meg mer ( vet det kan høres dumt ut, men da kan jeg si at fysioterapauten min anbefaler nå 100% siden jeg bare blir verre...)
*lykkelig84* Skrevet 7. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. desember 2010 Tusen takk for alle svar og støtten! Jeg fikk 50% SM idag uten problemer. Kun til 22.des, for da har jeg ny legetime, men regner med det går greit å få den forlenget. Egenmeldingsdag i går og følte meg fin, siste fulle dagen på jobb idag, med bekken som igjen er vondt, så valget kjennes riktig. Sjefen tok det også med fatning, og hun var forberedt på at jeg ikke kommer til å øke opp igjen senere heller. Det var i følge henne aktuelt å sette inn vikar i 50% over jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå