Gå til innhold

4 måltider, (hvor mye) drikker deres små i tillegg til annen mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt er ikke interessert i å drikke.

Han har så og si kuttet ut pupp og han are tøyser/gnager på flaske og kopp, og spytter ut både mm, mme (prøvd både Nan og Hipp) og vann gitt med skje. Har prøvd å gi drikke både først og sist i måltidet.

Han får da stort sett væske via mat, derfor er vi allerede oppe i 4 måltider, selv om han bare er 5 mnd.

Maten består av grøt x 2 (tilsammen 200 ml vann/sviskesaft), 1-1,5 dl yoghurt, 1 beger fruktmos (125 gram) og ca 120 gram middag, litt sviskemos. Blir kanksje 4 dl væske tilsammen.

Ganske så lite tiss i bleiene, men blid fyr.

Jeg er bekymret for hva et så lite væskeinntak kan føre med seg.

(Hvordan) drikker deres?

Har dere noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje litt lite væske, men sånn var snuppa mi også i den alderen. Ville ikke ta drikke og hun er flasket opp på nan.

Men nå drikker hun igjen. Vil ikke ha vann, men hvis hun får noen dråper sitron i vannet så er det ok.

Tror gutten din vil regulere dette fint selv. Bare gi sviskemos slik at han ikke blir forstoppet og fortsett å prøv med flaske. Han vil nok lære å drikke fra den etter hvert.

Skrevet

Jeg har egentlig ingen tips.. Men jeg kan si at jeg befinner meg i nokså nøyaktig samme situasjon! Lillejenta mi på 6 mnd ( 5mnd etter opprinnelig termin), spiser omtrent det samme som gutten din. Siden hun var 3 mnd begynte hun å tulle med puppen. Jeg føler at jeg har prøvd alt (flaske, alle slags kopper, sprøyte...), men hun vil ikke drikke. Jeg klarer fremdeles å få i henne litt pupp, men det er ikke lenge hun drikker. Så væsken hun får i seg er i hovedsak gjennom maten. Ganske tørre bleier her også! Jeg går ofte rundt og er svært bekymret for væskeinntaket hennes, og redd for at hu skal bli dehydrert. Det rsre er at hun den siste tiden har flere bæsjebleier daglig, inkl. om en om natta også (argh...), så forstoppet er hun ihvertfall ikke!

M

Skrevet

oisann, innlegget ble postet litt for tidlig...! Jeg ville bare tilføye at vi øver på vann fra avent tutekopp så og si hver dag.. men dette går seint. Gi meg beskjed om du hører noe om dette er normalt/OK, og om de kan ta skade av et så lite væskeinntak!

Kan jeg spørre deg hvordan gutten din kuttet ut puppen? Jenta mi bare begynte å tulle.. hun har alltid drukket enormt fort (ca. 5 min), og lagt bra på seg, men så begynte hun å drikker kortere og kortere og bare vred seg når hu skulle drikke. Jeg begynte derfor med fast føde da hun var ca,4,5 mnd. For at hu skal drikke et par min nå, må jeg gå rundt i stua med henne! Ikke alltid dette funker heller... så offentlig amming er det leeenge siden jeg har kunnet gjøre for å si det sånn;)

Skrevet

Hei, takk for svar. Jeg ringte Helsestsjonen, og vi må nok inn til kontroll i morgen. De kontaktet en ernæringsfysiolog. De syntes også det var lite væske, og lurte på om det kan ha noe med svelgrefleksen å gjøre. Selv om de har drukkert bra før, var det en medfødt refleks, og når den blir borte, kan det visst bli problemer. .

juli10, høres ut som vi har veldig lik situasjon, begynte ca samtidig, har alltid vært rask å drikke og han har lagt på seg veldig bra. han begynte bare vri seg bort eller tulle. kunne amme før når han var veldig trøtt og om natta, men nå er det så og si helt nekt siste dagene!

jeg sier hvordan det går etter jeg har snakket me HS igjen i morgen.

Skrevet

Skal så små barn ha youghurt - altså kumelk mener jeg?

Skrevet

Min lille gutt på 6 mnd er akkurat som deres! Han orker bare 5 min ved puppen og bare tuller når han skal drikke av kopp eller flaske. Jeg tror det er tennene som plager. Og at det er derfor han gnager på tuten og at flasker irriterer.. Tok han til legen her om dagen fordi han har så mange tørre bleier, men hun sa at han var i fin form og ikke dehydrert..

Er vel kanskje vanlig da? Bruker å sprute vann i munnen hans med sprøyte. Det fungerer, selv om han ikke vil ha mer enn 20 ml..

Skrevet

Det er sånn babyyoghurt glass banan og pære 5-6 mnd :-)

Skrevet

Skal prøve sprøyte, men er jo ingen god løsning på sikt.

Skrevet

NB - 5 minutter på puppen er da veldig bra! De kan være ganske effektive disse små :-)

Skrevet

Ja kanskje.. Bare føles så kort, og når han hadde så mange tørre bleier i tillegg, så tenkte jeg jo at det kanskje var for lite. Han har forresten fått flere våte bleier nå. Tror det var pga han hadde vært forkjøla og plagdes med tennene (ville ikke drikke). Jeg ga han vann med sprøyte en periode, men det er ikke noe problem å få han til å ta flaske eller tutkopp nå etterpå :)

Skrevet

dattera mi var sånn hun og når hun var så liten.. eneste jeg fikk i henne var de glassene med babysaft fra 6 mnd.. det fikk hun fra 4 mnd alder... har du prøvd d

?

Skrevet

hs her sa vi måtte være tålmodig.. for i 6 mnd alder begynner de og heller ville følge med på ALT annet rund seg.. kan lønne seg og gå in på et litt mørkt stille rom og prøve og gi drikke der... vært forsøket i allefall =)

Skrevet

Tro meg; ALT er prøvd!;) Problemet oppstod rundt 3 mnd.-alder, så tror ikke det var det som er problemet; at hun var opptatt med alt rundt seg... men det gjør jo ikkje akkurat saken bedre nå som hun er blitt 6 mnd, og er blitt opptatt av alt annet i tillegg til at hun omtrent ikke vil drikke....

Skrevet

HI her.

Var på helsestasjonen i dag og skal tilbake i morgen.

De er helt klare på at han får i seg alt for lite væske, og tro meg også, jeg har prøvd ALT,borsett fra å mate med sprøyte, så det har jeg prøvd dag.

Babyer på 0-6 mnd skal ha 150 ml vske per kg per døgn, babyer over 6 mnd skal ha ca 125 ml væske per kg per døgn (dette er inkl væske fra mat, dvs. får jeg i ham 5 dl væske fra mat, skal han ca ca 7 dl!! væske utenom (han er 9,5 kg). Og en god del av væsken må være mm/mme.

Har på tre forsøk fått i han ca 100 ml mme på sprøyte, så det er da noe. 20 + 25 + ca 50)

HS rådet meg nå bare til å bestemme meg for en type flaske, og intensivere forsøkene, samt ikke gi han noe annet til noen måltider, slik at han blir sulten (stakkar liten). Jeg skal føre opp alt han får i seg en stund, så får vi se hva som skjer videre...

Kjedelige greier dette!

Skrevet

Ta de rådene litt med en klype salt tror jeg.. Helsesøstra jeg bruker sa at min på 5 måneder burde drikke 750ml per dag, halvparten av det du var hos anbefaler. Men hva med de som fullammer? De aner jo ikke hva babyene får i seg! Det er jo viktig at de får i seg væske, men man kan jo bli gal av å skulle få i den MINST så og så mye og drive og regne.

Min er også nærmere 10kg, altså bør våre få i seg minst 1,4 liter væske om dagen i følge helsestasjonen din (mer enn det du skriver med 5dl fra mat og 7dl i tillegg, det blir jo bare 1,2). Et paradoks er også at de anbefaler morsmelk eller mme fram til 6 måneder , men man skal IKKE overskride 1 liter mme om dagen.

Rart at helsestasjoner anbefaler så mye forskjellig, og ikke rart man blir tullete av å være foreldre om man skal drive og regne og styre og ha dårlig samvittighet over alt. Man bør bruke litt sunt fornuft også og ikke blindt høre på alle råd. :)

Skrevet

Ei venninne som er lege mener det er helt normalt at det går opp og ned hvor mye de drikker og spiser og at det ikke er bekymringverdig i det hele tatt:) At sånt går seg til av seg selv så lenge de vokser normalt og er glade og får i seg mat!

Skrevet

Hei Hanna30. Siden min får 4 måltider mat, regnet de 125 ml per kg per døgn på min :-) Og jeg tror vel aldri han noen gang har fått i seg så mye! IKankjse er det et tall, hvor 1 liter egentlig er maks?

I kveld spydde han stakkars, og det har han ikke gjort før, føler vi presser i ham væske. Har fått tilsammen ca 200 ml mer enn tidligere (mere væske i grøten og ca 150 ml mme fordelt på 4 måltider). Han har sikkert så liten mage at vi må ta dette veldig gradvis! Og jeg er glad/fornøyd om vi kommer opp i 7-8 dl væske per døgn, 1,2 dl tror jeg blir helt umulig..

Skrevet

Og tusen takk for trøstende ord :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...