Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er ny mamma for å si det sånn :) det er mye amming og merker jo at brystvortene er veldig godt brukt om dagen. De er ømme og de første sugene til lishejenta er ikke helt smertefrie. Lurer på om det finnes noe som kan lindre dette?

Har ammeskjold i bakhånd, men hadde ikke så veldig lyst å bruke dette enda. Sånne veldig tynne man får kjøpt på apoteket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik har jeg akkurat hatt det. Det har nettopp blitt bra. Junior her er to uker i dag, så det tok ikke så mange dagene før det ble bra igjen, men gud så vondt da det står på.

Det viktigste er å lufte puppene. Jeg gikk omtrent med puppene ute hele dagen jeg. :) Heheh..

Før du begynner og amme, så stryker og klemmer du litt på puppene slik at du setter i gang utdrivningsrefleksen, så klemmer du ut litt melk, slik at du får i gang melken, og så puster du dypt før du tilbyr hun puppen.

Da hun er ferdig puppet så klemmer du ut litt melk og smører det godt rundt brystknoppen, og lar dette lufttørke lenge. Gjør du dette ofte så vil jeg tru det ordner seg ganske raskt.

Da jeg hadde lufttørket de lenge nok, så smurte jeg inn med litt purelan.

Hvis brystknoppen har blitt veldig sår og vond, kan du eventuelt håndmelke i en dag eller to og gi dette på flaske slik at du avlaster puppen litt.

Det går over. Tru meg! :)

Skrevet

Jeg slet veldig med dette i begynnelsen (lillegutt er seks uker nå). Her er noen tips som hjalp for meg:

- Lufttørking

- morsmelk på brystknoppen etter amming

- Melkeoppsamler i BH'en! Da er det ingenting som "gnager" mot brystknoppen, så selv når du har på BH så "luftes" de

- hvis mulig, så gi ham bare en pupp til hver amming, så får de litt pause

- IKKE smør Purelan på HELE, kun der det virkelig er sårt, og ikke smør på Purelan og så ta på BH med ammeinnlegg sånn at det er fuktig. Gro Nylander sier "Vått mot vått og tørt mot tørt" - altså er det skikkelig sår kan du ta på salve akkurat der, ellers skal det være tørt!

Lykke til! :-)

Skrevet

Har brukt >Bepanthen i dag på brystvortene, føler dette har hjulpet litt. I tillegg har hun bare villet hatt et bryst til hvert måltid så dette har hjulpet veldig mye.

Hvor lenge ammer dere disse små?

Hun får tilbudet til hun slutter av seg selv og slipper taket. Sovner som regel da.

Er vel mett da? Legger henne i kurven og sover fint et par tre timer :)

Skrevet

Lillegutt har ammet litt forskjellig i perioder - da han var ganske nyfødt kunne han ligge 20-40 minutter, så en lang periode ga han seg etter fem-ti minutter, og nå har han begynt å spise lenger og oftere igjen. Jeg lar han spise så lenge han vil, men da jeg var sår fikk jeg tips om å la ham amme ti minutter på hver side, for det ble fort til at han lå og "kosesuttet" og dette gjorde meg enda sårere.

Jeg brukte forresten ammeskjold den første tiden, og det funket fint. Var ikke noe problem å få ham til å amme vanlig etterpå. Det hjalp en del, men ikke så fryktelig mye - var vondt for det..!

Skrevet

Forresten - hvis du bor i Osloområdet kan jeg tipse deg om Ulfettkrem som selges kun på Ulevål sykehusapotek! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...