Gå til innhold

Normal oppførsel for storesøster?

Anbefalte innlegg

Eg vente ein gut i april, og etter ultralyden har me snakka me storesøster på 3 år om dette. I det siste, i allefall denne helga, har ho begynt å kalla seg sjølv for baby. Seie ting som: "mamma, du må sei at babyen må eta maten sin", og ikveld måtte ho sitte på stellebordet, som ho ikkje har brukt på lenge.. Skal me spela me ho og la ho vera litt baby, eller berre oversjå det, og sei at ho er store jenta?

Har høyrt om at slikt kan skje, men eg trudde det var etter babyen var kommen ut. Andre som har opplevd liknande?

Fortsetter under...

Har ikke opplevd liknende, men tror du trygt kan la henne holde på. Unger i den alderen driver jo mye med rollespill, noe som er et uttrykk for at de lever seg inn i den verden de opplever.

Tror du ikke babyrollen hun tar på seg, handler om at hun begynner å forstå at det kommer en baby i huset snart og at hun vil prøve ut hvordan det kan bli....? Og at leken hennes er hennes måte å kommunisere dette ut på? Hun hermer jo sikkert etter store barn og voksne også, det også på lek.

har ikke opplevd det selv, men har en venninne som nettopp fikk en gutt og 2,5 åringen hennes leker baby igjen... vet ikke hvilken måte det bør takles på, men kanskje helsestasjonen har noen råd... venninna mi prøver å fortelle dattera si at hun er stor jente, så hun har valgt den "taktikken" , hvis man kan bruke det ordet i denne sammenheng. jeg venter nr 2 nå, men i og med at jeg har ei på 10 mnd, som akkurat fyller året dagen før termindato, så blir begge fortsatt babyer.... hun skjønner ikke mye stakars :-)

lykke til, og håper det årner seg :-)

vi har også en datter på 3 år og hun er blitt slik at hun skal være mor og jeg eller faren eller store broren skal være baby=) er nok mye med alderen,men kan jo også være en måte for de og forberede seg på at det kommer en liten baby. av og til går det så langt at jeg ( altså babyen) må pusse tenner på mor (altså datteren min) når hun skal legge seg og slik fortsetter det med lesingen og syngingen på senga hehe... vi leker med henne i denne leken,og hun syns det er gøy=) da vi bare hadde gutten vår var han også 3 år da vi skulle ha jenta vår,men han merket vi ingenting på så kansje det er noe med disse jentene =)

men viss du / dere er engstelige for denne oppførselen hadde jeg kontaktet helsesøsteren.

Dette er ikke noe å uroe seg for, det er helt normalt at barn bearbeider vanskelige opplevelser gjennom lek. Vi voksne glemmer ofte at det ikke bare er fryd og gammen å bli storesøster. Jeg synes dere skal la henne få holde på, det kommer til å gå over. Jenta mi på 5 begynte å stortute da vi fortalte henne om den store nyheten, og har hatt litt baby oppførsel i perioder, men dette har avtatt og nå gleder hun seg til å få en lillebror, lykke til videre.

Detta er helt normalt!! La henne være litt baby, men samtidig er det viktig at det ikke tar helt overhånd. Det er jo viktig at hun også utvikler seg i takt med alderen. La henne være baby der det passer inn i hverdagen, men gi henne også oppgaver som ei Storesøster kan vokse på :) La henne være med å ordne litt til den lille skal komme, sånn som klesvask av babytøy, stryking av babytøy og senge tøy (da selvsagt med ett lekestrykjern) o.l. Da får hun utfordringer som vil gi henne en stigende mestringskurve og følelsen av å være stor og flink :) På den måten vil behovet hennes for å være baby minske og dere vil forhåpentligvis unngå andre "nykker" små barn kan få når de plutselig skal bli store.

Masse lykke til hvertfall :)

Annonse

Takk for alle svar :) Eg er vel egentlig ikkje engstelig, berre litt nysgjerrig på om andre hadde opplevd dette. Kjekt å sjå at d e ganske normalt.

Ho forstår nok meir enn me trur, og jobbe med det. Faren vil helst at me berre avvise baby-oppførselen, men eg trur nok d e noko ho må gjennom. Det ho kjenner av babyar er sånne på ca 1 år, så ho krabbe rundt og vil vera på stellebordet.

Men ein bra ting er at ho protestere mindre, for baby må jo berre gjera som dei får beskjed om :) Takk for tankar og erfaringar :)

Spennande om dette drar ut, eller om ho blir "storesøster" før babyen kjem. :)

Dette er helt normalt og kommer gjerne i 2 1/2 til tre års alderen. Også barn som ikke venter søsken får gjerne en slik periode. Dette handler vel så mye om hennes egen bevissthet rundt det å bli større og det å da måtte gi slipp på mange goder hun har hatt som "baby" Vil anbefale dere å spille med og nye alle de gullkornene som gjerne kommer under slik lek!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...