Gå til innhold

Jeg skal arrangere jobbens julebord hjemme hos meg, kan jeg ha mannen med på festen selv om mine kollegaer ikke kommer med følge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke plass til at alle kan ta med følge, vi har dessuten ikke tradisjon for julebord med følge. Men siden vi skal ha det hjemme hos oss hadde det vært veldig greit for meg at mannen ble med på festen slik at han kunne hjelpe litt til, og så er det jo hans hjem da..

Skrevet

han stiller som servitør, kokk osv og slenger seg ned ved bordet når han har tid!

Skrevet

Blir dumt at han får være med, men ikke de andre. Selv om det er hjemme hos deg så burde det være en ren kollega-fest siden det er det som er sagt.

Mannen din kan sikkert finne på noe annet den kvelden

Skrevet

Synes det blir skikkelig snålt at han skal være der. Mener at han ikke har der noe å gjøre!!

Du burde ikke ta på deg en slik oppgave dersom mannen din ikke har et sted å gjøre av seg...

Skrevet

Han kan feks gi gestene en velkommst dring sette fram snacks og servere maten..Men der stopper det. Kan han ikke gå til en kompis eller noe???

Skrevet

Kan han ikke være kjøkkenhjelp? sette frem mat, vaske og rydde. Når han er ferdig er det vel naturlig at han tar en øl med dere?

Ville ikke ha dekket på til ham

Skrevet

Nei det hadde jeg reagert på hvis jeg var julebordgjest ihvertfall.

La ham gjerne bli der og servere hvis han ikke har noe sted å gjøre av seg men så får han trekke seg tilbake og ikke delta på festen ihvertfall

Skrevet

Ikke lenge siden jeg var på et julebord hvor mannen ble hjemme. Selvfølgelig er det hans hjem også, men jeg syntes det ble rart at han valgte og bli der. Fikk en følelse av at han var sjalu og ville ha kontroll over situasjonen. Sikkert ikke tilfelle, men hvem kan vel ikke forlate åstedet i en sånn sammenheng for en kveld? Hjelp kan du vel få hos noen kollegaer som kan komme litt før?

Skrevet

Hos oss er det tradisjon å ha julebordet hjemme hos meg, og min mann har ALLTID vært med som eneste følge. Det er ingen av mine kolleger som reagerer på det. De ville tvert imot syntes at det var litt rart og trist /om han ikke ble med. Hvis du er usikker, så ville jeg ha tatt det opp med dine kolleger rett og slett. Det kan jo ikke være snakk om så veldig mange siden du skal ha det hjemme hos deg, så det må være en rimelig oversiktlig oppgave å spørre dem tenker jeg. =)

Skrevet

Hva tror du folk hadde svart? Tror du folk er så ærlige at de hadde sagt :"nei, det synes jeg ikke passer seg" ?

Er jo ikke verdens undergang om han blir der, men jeg tror mange synes det er rart, som majoriteten også har svart her. HI stilte et spørsmål, og vi skjuler oss bak anonymeknappen og svarer. Hadde jeg fått samme spørsmålet fra min kollega, så hadde jeg sagt; "Nei, så koselig!" og smilt.

Skrevet

Ja, hører hva du sier, og det kan nok stemme at det blir sånn enkelte steder. Nå tenker sikkert du, og flere med deg, at det samme har skjedd på min arbeidsplass også, og at folk egentlig ikke synes noe om at Henrik er der. MEN, jeg vet at det ikke er tilfelle, fordi vi har et veldig godt arbeidsmiljø der, og folk svarer ærlig på slike ting. Det er flere ting som er blitt skrinlagt fordi folk faktisk har baller til å tørre å si ifra om sin mening. I tillegg så kjenner jo min mann etter hvert ganske mange av mine kolleger, og har et godt forhold til dem.

Men jeg skjønner jo at det ikke er sånn over alt... Litt synd egentlig, for ting - og folk -er så mye lettere å forholde seg til når man får til å ha et åpent og ærlig forhold til hverandre også på jobben.

Men jeg mener helt ærlig at så lenge hun er så snill å åpne sitt hjem for sine kolleger, så bør de faktisk kunne finne seg i at mannen hennes er der. Han bor der også, og det er faktisk ingen selvsagt ting å arrangere julebord hjemme hos seg selv. En annen sak er jo hvorvidt hennes mann faktisk ønsker å være der selv...??

Skrevet

Vi er vel ærlige mot hverandre, og ønsker og behov blir tatt hensyn til. I akkurat den sammenheng, så hadde det blitt vanskelig å svare ærlig, fordi man ønsker og ha en god tone på jobb. Samtidig kan man jo ikke si stort dersom huseierene velger og bli hjemme, siden det er de som stiller hjemmet til disposisjon. Jeg tror ihvertfall jeg hadde reagert om det samme julebordet ble arrangert år etter år, og kollegaens partner var den eneste som fikk være med... Hvorfor så viktig og ha han med? Lurer på det...

Skrevet

For vår del er det faktisk ikke så viktig. Det er mine kolleger som sier det blir hyggelig å treffe ham hvert eneste år. Så derfor har han blitt hjemme. Når de andre "offisielle" julebordene blir arrangert på våre jobber, er vi ikke med på hverandres julebord for å si det sånn.

Kanskje det er fordi dette liksom er et sånt lite "ekstrajulebord" hvor greia egentlig er at vi inviterer hjem til oss, mer enn at "jobben arrangerer", at de synes det er greit? Aner egentlig ikke.

Som sagt er det stor takhøyde for å si sin mening på jobben vår, og vi har ganske heftige diskusjoner innimellom, uten at det går ut over verken takhøyden, vennskap eller den gode tonen oss imellom. Så jeg ville faktisk blitt mer sur om jeg oppdaget at noen hadde latt være å si at de ikke ønsket at han skulle være der, enn om de faktisk sa at de ville ha ham ut.

Skrevet

Jeg har vært på julebord hjemme hos en kollega(en mann) og vi kunne ikke ha med følge pga plassmangel. Det er veldig forståelig.

Kona til denne mannen var med på hele festen og jeg synes det var helt naturlig. Dessuten jobber hun med det samme som oss, men på en annen arbeidsplass, så hun gled rett inn i samtalene.

Vi er både kvinner og menn på vår arbeidsplass.

En annen gang var jeg også på julebord hjemme hos en kollega(et annet sted) og da var det en kvinnelig kollega som hadde det hjemme hos seg. Da holdt mannen seg i kjellerstua hele kvelden, men kom og hilse på oss i løpet av festen. Men forskjellen her var det at vi var kun kvinner på den avdelingen, så mannen hennes hadde nok ikke passet så godt inn der for å si det sånn.

Skrevet

Enten er mannen/kona hjemme under hele sermonien, eller så evakuerer de åstedet. Det virker jo helt forferdelig og skulle gjemme gubben i kjellerstua, eller inne på kontoret. Selvfølgelig er det ikke alle som har noen de kan dra til og bli borte hele kvelden og kanskje deler av natta med. Men da må de få lov til å være med, eller være servitør feks hvis det bare er kvinner/menn.

Skrevet

Hadde jeg vært mann ville jeg heller sittet i kjellerstua og glodd på tv en hel kveld, enn å være servitør for en gjeng med kaklehøner.

Skrevet

Hadde jeg vært denna gubben, hadde jeg HELLER forduftet enn og sitte i kjellerstua og høre på hylene til godt bedugga kvinnfolk. Blir liksom litt sånn "Mitt hjem! En prinsippsak!!"

Skrevet

Nei!

Det er en skikkelig downer! Ødelegger stemningen litt spør du meg.

Skrevet

Men vi er jo forskjellige da :)

Denne gubben valgte å sitter i kjellerstua istenfor å fly ut. Skjønner ikke at det er noe å henge seg opp i.

Skrevet

Spørs jo litt om det er både kvinner og menn som er invitert, syns jeg. Om det er jentefest blir det litt rart, om ikke, er det ingen som vil tenke over det!

Skrevet

Vi er like mange kvinner og menn på arbeidsplassen.

Takk for svar alle sammen! Interessant å vite hvordan andre tenker.

Hi

Skrevet

På min tidligere arbeidsplass hadde vi julebord hjemme hos sjefen, og kona var også med. Hun hjalp til med maten og spiste og koste seg sammen med oss. Tenkte ikke over at det var spesielt eller rart at hun var med. Helt naturlig egentlig :)

Vår arbeidsplass var veldig "en stor lykkelig familie" ;) En god blanding av kjønn, alder og sivilstatus om vi kan si det sånn og vi hadde det alltid kjempekoselig på jobbmiddager :)

Skrevet

Hvis mannen er kjøkkenhjelp, serverer og sørver dere med mat, drikke, tar oppvasken osv, så hadde i alle fall jeg vært kjempeglad for å ha gubben hjemme.. Men det hadde ikke vært naturlig å ha han ved bordet før etter maten og drinkene kommer på bordet. Tror faktisk ingen reagerer på noen måte på dette.

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke er rart. Syns det hadde vært langt mer merkelig å "kaste ut" mannen for at kollegaene skal komme på besøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...