snuppaimagen Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 Bare lurer litt på hva jeg trenger av ull klær og vinter klær/ting til mitt januar barn? Er mitt første barn og har så å si ingen erfaring me barn fra før :S Er så redd for at ungen kommer til å fryse uten at jeg vet d :S Takk for svar
Babyønske �� Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 Jeg fikk januarbarn for snart 2 år siden. Jeg hadde for det meste vanlige klær. Bodyer i bomull og sparkebukser i velour var de klærne jeg brukte mest på han den første månedene. Hadde også noen bodyer i ull som jeg tok på de kaldeste dagene. Bor på Vestlandet og det var relativt mildt den vinteren. Hadde det vært kaldt som sist vinter hadde jeg nok brukt mer ull. Gutten min ble kald på hendene, så det syns jeg var et greit tegn. Da pakket jeg han bare inn i et pledd, eller tok på en ekstra jakke og noen tykkere sokker på beina. Skulle de fryse så sier de i fra :-). Det er verre å kle på så mye at de blir for varme. Og du lærer nok babyen din å kjenne, så du kommer til å gjøre det rette. Om du går for ull gjør du ikke noe galt hvertfall :-), det er gode plagg for de små. Men vær litt obs på at noen kan reagere litt på ull, så kanskje ikke kjøpe så altfor masse. Bedre å kjøpe etterhvert. Som uteklær hadde jeg en dress som var lett vattert, under denne hadde jeg stort sett vanlige klær, alt etter hva vi skulle. Skulle han sove ute i vognen tok jeg gjerne på en ulljakke under.
Sannali Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 Har ett januarbarn fra før og får et til nå, så jeg føler jeg kan svare på denne:) Første er jente, vet ikke kjønn på den som kommer så vi starter med samme basisgarderobe som forrige gang. Når babyen kommer har vi klart: - Ullbodyer (et par-tre i minste størrelsen, en eller to ekstra i tilfelle stor baby) - Ullstrømpebukser (samme her, du vil ikke tro hvor mye som kan komme _ut_ av en bleieÜ) - Ullsokker (obs på strikk oppe, mange er utrolig stramme) - Et par dresser/sett i velour/fleece/ull til å ha utenpå ullundertøyet dersom dere ikke har varmt hus/skal ut - Ulldress/kjøredress både til vogn og bil (bruker selv ulldress i skinnposen og dress i vindtett materiale i bilen om jeg skal ut og inn. - Ullue og votter (Har flere luer i forskjellig tykkelse, fra helt tynn til relativt tykk. Flere dresser har hette og det blir fort varmt i både pose og bil) - God vinterpose - Ulltepper, gjerne tynne til å ha over babyen inne når den sover - Lammeskinn - Et par pysjer i ull/bomull Siden det er ditt første barn vil jeg gå ut fra at dere vil få mange, mange gaver og de fleste kjøper klær. Ikke alle kjøper like praktiske klær men du kan regne med å få fylt opp skuffer og skap etterhvert. Dersom dere ikke er 100% sikre på kjønn kan det også være greit å utsette de helt store handleturene til etter babyen er født og dere ser hva dere trenger. Jeg tror ikke du kommer til å la babyen din fryse uten at du selv vet det, det er utrolig hvor instinktene kicker inn:) De aller fleste kler nok for mye på babyen sin, beste plassen å sjekke dette er i nakken. Dersom babyen er klam/svett er den som regel for varm. De aller fleste spedbarn er dårlig sirkulerte i hender og føtter, noe som mange tolker som at det har på seg for lite klær. Det er dessverre ikke så mye å gjøre med dette før kroppen selv ordner opp litt etter litt, min første sov med ullvotter og ekstra ullsokker på natten og hadde det fint på lammeskinn og med dyne over pysjen. Lykke til!!
Gjest Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 Hei. Fikk desember-barn for 2 år siden, og får vinterbarn denne gangen også Hvor i landet bor du? Er jo litt forskjell på sør-norge og nord-norge også... Ullbodyer kan være gode å ha, ellers kommer man langt med vanlige bomullsklær: bodyer, strømpebukser, buksere, gensere. Ulldress til å ha i bilen er kjekt, det brukte vi mye. Ull-lue også Gode varme sokker. Skinnpose eller annen pose til vogna er et must om man ønsker å ta med den lille ut
snuppaimagen Skrevet 5. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2010 Takk for alle svar Bor på østlandet Tror vi har en kald vinter i vente egentlig Jeg har voksipose som jeg egentlig tenkte jeg skulle bruke, men blir den for kald? uff, føler jeg ikke har peiling på noen ting jeg Tror jeg må handle inn litt ull tøy til snuppa kommer, men er de på H&M greie? også hvor får jeg kjøpt ull dresser og resten av d jeg trenger? har sett litt etter d, men finner lliksom aldri noe som ser noe varmt ut
frusort Skrevet 5. desember 2010 #6 Skrevet 5. desember 2010 Kan bare anbefale Spar kjøp, der har de helt greie ull-merker til en rimelig pris. janus og Tom og Trine, bl.a. Fullt mulig å kjøpe på nøstebarn og andre mer "eksklusive" steder, men synes de ullbodyene osv jeg har kjøpt på Spar kjøp, har funket kjempefint. Så kan man heller spandere på seg noen ekstra-plagg;-)
AO3 Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 En voksipose burde være varm nok, ja. En ulldress til å ha på ute er et must. Joha, Janus og Nøstebarn har fine ulldresser. Ullfleece er nok varmest (f.eks. Joha, Nøstebarn), vi har også hatt Janus sine ulldresser i krinkelull. De har jeg vært veldig fornøyd med, men de er nok litt mindre varme. Ull-lue (helst ullfleece), ditto votter og sokker/"sko" trengs også. Et lett babyteppe i ull eller ull/silke er lurt å ha. Ullbodyer, pysjer etc er geniale, men det kan være lurt ikke å hamstre altfor mye før fødsel, i tilfelle det viser seg at barnets hud ikke tåler ull. Ull/silke er også en fin kombinasjon, særlig ved sensitiv hud. Dere vil nok få mange, mange gaver. Du vil også finne ut selv hva du foretrekker etterhvert, når du får prøvd ut hva du liker. www.nostebarn.no kan være et godt sted å starte, men ikke så billig at det gjør noe... Jeg liker ikke H&M-ulla, det ble små hull i den etter veldig få vask, noe jeg ikke har opplevd med noen andre merker. Janus har god og rimelig ull, det har også Sparkjøp, Safa og Joha. Cubus har også ulltøy (hvor mye varierer med butikken). Gå innom babyutstyrsbutikkene i nærheten, og se hva de har! Og en ting til... Får du mm-flekker på ull (skjer ofte i begynnelsen!), MÅ de vaskes av med en gang, ellers setter de stygge flekker det er forferdelig vanskelig å bli kvitt...
snuppaimagen Skrevet 5. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2010 bra d er varmt nok me voksipose skal ut å handle litt ulltøy når neste lønning kommer inn på konto Tusen takk for alle gode tips og råd
Glade meg:-)3 småjenter<3 Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 Jeg venter min 3.jente nå i januar, fik januar sist også:-). Er blitt svært glad i ull, og bruker mye av JANUS. Det jeg har kjøpt har holdt godt, kjøper for det meste på OBS eller på Bogerud, er faktisk litt billigere der enn på babyutstyrsbutikker. Safa har noen kjempe fine ullstrømpebukser med ribbestrikk over ankelen. Bogerud og sparkjøp har de. Skal nå ut å kjøpe soveskinn til kurv i stua og vuggen på sovermmet, da skaljeg på Rudo å handle. De var 90-100 cm lang og kostet 299. Jeg for min del mener Nøstebarn er oppskrytt og dyrt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå