Gå til innhold

Finansiering av hele prosessen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Mye mulig vi skal igang med forsøk etter jul. Har time i januar til levering av sædprøve. MEN, jeg lurer på hvordan finansierer dere det hele?? Kan ikke vente med å komme igang med det hele, men jeg lurer sterkt på hvordan det hele skal betales! Dette er ganske nytt for oss, så vi har ikke hatt mulighet til å evt sette av penger. Mye mulig vi må "fri" til eventuelle besteforeldre, å høre om et lite lån hos dem.

Er det noen som kan fortelle sånn ca hvor mye man må ut med først? Har forstådt det slik at man må ut med alt selv, for så å få tilbakebetalt alt over egenandelen?

Hvordan gjør dere dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

det er ganske individuelt hva forsøkene koster, men hvis alle prøver er normale er det vanlig å bli satt opp på en standard hormondose, og så justerer de eventuelt etterhvert.

Jeg får behandling på Rikshospitalet, og har satt Gonal-f i 8 dager og Orgalutran i 6. Med eggløsningsprøyte og et par ukes forbruk av Crinone kommer det på 9100 + 1500 i egenandel og ca 300 i konsultasjonshonorar (tror jeg). Men dette avhenger jo veldig av hvordan den enkelte responderer på behandligen. Noen trenger større doser og flere dager, og de fleste går på langt regime med nesespray i stedet for Orgalutran. Jeg vet ikke hva kostnadene er da.

Skrevet

Jeg har brukt i overkant av 8000 kr på medisiner pr forsøk (Suprecur, Menopur, Oviterelle og Crinone). Nådde egenandelen for medisiner i løpet av forsøk nr 2, så medisinutgiftene ved dette forsøket vil jeg få refundert. Men må selvfølgelig legge ut. I tillegg er det egenandel til sykehuset på kr 1500 pr forsøk. Jeg har ikke betalt noe konsultasjonshonorar - er også på riksen.

Jeg har brukt noe fra lønning den aktuelle måneden, og noe fra sparekonto for å få betale dette.

Skrevet

Dere er heldige som faller inn under norske støtteordninger; for meg som er single koster hvert IVF-forsøk i København ca 40 000 kr inkl standard medisiner, selve behandlingen (bare den koster drøyt 22 000) og reise og opphold. Jeg får riktig nok rabatt hvis jeg kjøper tre behandlinger av gangen, men dette er uansett en stor utgift når man lever på enn lønning. Jeg tærer på sparekontoen.

Skrevet

Dette vet du garantert bedre enn meg, vi har betalt det for inseminasjon på riksen, så jeg gikk ut i fra at det var det samme på IVF. Vi vil jo bikke 15000 allerede på første forsøk om det lykkes, siden medisinutgiftene for inseminasjonsforsøkene også teller med.

Er veldig glad og takknemlig for at vi kan få hjelp i Norge, ja. Både med tanke på reise, stress og utgifter.

Vi bruker også penger fra månedens lønning. Eventuelt sparepenger hvis det må til.

Skrevet

Vi betalte også for konsultasjon ved aih-behandlingen. I tillegg til de 1500. Har du fått bekreftelse på gjennomført aih? Glemte helt å spørre om det jeg, så vi har også egentlig en del til "utestående."

Skrevet

Hei, nei, vi har ikke fått noen bekreftelse på gjennomført aih-behandling. Må man ha det for å få refundert fra Helfo? I så tilfelle er jeg sikker på at vi får det på forespørsel. Riksen er stort sett veldig greie sånn.

Skrevet

Tusen takk for alle svar =) Så egentlig er det litt vanskelig å si hvor mye en må betale da, hvis jeg forstår det rett? Mannen har nedsatt sædkvalitet, han skal ta ny kontroll prøve i januar, å etter den prøven blir det bestemt hva vi skal gjøre videre. Aner ikke hvilke eventuelle medisiner jeg skal starte på.

Dette er noe jeg grubler mye på, men må nok bare vente til vi får svar på hva planen videre blir :) Skal kjøpe meg et flaxlodd i julegave til meg selv. hihi :))

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei Drømmer om en liten spire :)

Når jeg leste det siste innlegget her måtte jeg bare le, måtte lese det høyt til samboeren min og. Kunne like godt vært jeg som hadde skevet det. Er i akkurat samme båt som deg. Samboer skal inn 16 januar og ta ny prøve, og skal se ut i fra det.

Jeg har gått på Pergo denne mnd, men legene var ikke mye optimistiske på at det skulle gå noe bedre med den viss den forrige prøve t samboeren min var rett. Hadde nå 3 egg, så er nå større sjangse, så er nå lov å håpe vel???

Masse lykke til :)

Skrevet

Dere kan regne med 8-12000 per forsøk i medisiner (for noen blir det mer). Totalt sett vil tre forsøk i det offentlige koste 19500,- men man må som nevnt lenger oppe legge ut for medisiner selv inntil man kommer over grensa på 15000,-

Så lenge man er i det offentlige så er jo det mye penger, men det er overkommelig. Når man av en eller annen grunn velger å gå privat (eller må fordi man ikke faller inn under de offentlige støtteordningene) blir det svindyrt, spesielt dersom man har hatt sine offentlige forsøk og dermed må betale alt selv (eller ikke får dekket noe fra det offentlige).

Lykke til!

Skrevet

Glemte forresten å si at sædkvaliteten ikke har noe å si for medisineringen din. Så lenge dere skal ha IVF har den "bare" betydning for om dere skal ha IVF eller ICSI, og medisineringen er akkurat den samme i de to prosessene. Den eneste forskjellen ligger i hva bioingeniøren gjør på lab'en.

Det er din "tilstand"/kasus/diagnose" som påvirker medisineringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...