LittLykkelig Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 Litt interessant å høre hva folk legger i begrepene. Og om det skal lite til for å bli sett på som "dårlig forelder".. Min definisjon av "god forelder": omsorgsfull, interessert, tålmodig, rolig (holder hodet kaldt) og bestemt. Følger opp og gjennomfører selv om ting tar tid, man blir sliten eller egentlig har mest lyst til å gjøre andre ting. Og selvfølgelig at man elsker barnet sitt ubetinget og har rom for at en selv og barnet gjør feil. Dekker barnets behov og mere til. Kjenner sitt barn godt og handler utifra barnets beste og sunn fornuft. Min definisjon av "dårlig forelder": setter seg selv først og handler kun ut ifra egne ønsker og behov. Mangler empati og omsorg for barnet sitt. Dekker ikke barnets basale behov, lærer ikke av egne feil og reflekterer ikke over egne handlinger. Det skal mye til for at jeg skal tenke at noen er en dårlig forelder. Synes mange her er veldig strenge med hverandre og slenger ut slike merkelapper over bagateller. Som en eller annen "forståsegpåer" sa, man har en ganske stor tabbekvote. Det er rom for prøving og feiling. Jeg tror de aller fleste i bunn og grunn er gode foreldre. (Selv om man ikke er på tur i skog og mark hver søndag eller en dag lar barnet bli i bilen når man springer inn på butikken..)
Feit no more Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 Gode foreldre elsker barna sine betingelsesløst -og viser det med både ord og gjerninger. De er konsekvente i saker som er viktig og oppfører seg voksent og forutsigbart. De gir oppmerksomhet, viser interesse og tar hensyn til barnas individuelle behov. I tillegg til å dekke de grunnleggende behovene for mat og klær og slikt, selvfølgelig. Dårlige foreldre er dem som har barn som ikke føler de er elsket eller sett. De oppfører seg uforutsigbart, ignorerer barna og setter seg selv først i alle saker. I tillegg dekker de kanskje ikke de grunnleggende behovene... Husker jeg for leeenge siden lærte om de fire typene barnemishandling: *Aktiv fysisk mishandling (slag, ris osv.) *Passiv fysisk mishandling (ikke gi mat, ikke varme klær osv.) *Aktiv psykisk mishandling (håne, kjefte osv.) *Passiv psykisk mishandling (ignorere, overse) Dårlige foreldre mishandler barna sine... Fatter ikke hvordan noen kan gjøre det... :-(
Magia Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 Alicia82: Du beskrev moren min på en prikk under "dårlig forelder"
LittLykkelig Skrevet 5. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2010 Uffda, det var trist at moren din er sånn! Mishandling tenkte jeg ikke på engang! Men da er man ikke en forelder engang, da er man et monster!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå