Margarita -- Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 Bare lurer litt... Har ei venninne som har ei lita jente på snart 6 måneder. Hun har riktignok vært mye syk, og trengt masse tilsyn og underholdning (hele tiden egentlig). Venninna mi sier hun ikke orker å bruke energi på å lære henne å ta flaske, så det er blitt slik at hun ALDRI reiser fra babyen sin. Den er enten med, ellers så er hun hjemme. Er dette vanlig? Og den må ammes hele tiden ennå, så på dagtid kan hun ikek dra noe sted uansett... Skal ha min første nå straks, og jeg tenker jo at babyen må lære seg å ta flase (så kan jeg pumpe mel), så jeg kan sove litt sammenhengene innimellom, dra på trening, ri en tur ol.. Hvordan har dere andre nybakte mammaer gjort det??
Canari Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 Vi har med to stykk nå ikke klart å få dem til å ta flaske, har prøvd i månedsvis, flere ganger hver dag, med forskjellige flasker og kopper, så av og til er det ikke så lett. Og jeg skjønner at hun ikke har overskudd til å gå ut, når det da bare blir skrik og skrål i heimen, og kanskje hun ikke sover mye heller.
LittLykkelig Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 Sånn helt generelt vil jeg vel si at man burde være sosial og lære seg å rive seg løs fra babyen med jevne mellomrom. Likevel er det jo opp til hver enkelt, hvor mye overskudd og kontroll man føler man har og om det er verdt det å dra bort hvis det blir mye problemer underveis. Dersom barnet ikke tar flaske og har vært mye syk, så forstår jeg venninna di. Det som har hjulpet meg å slippe taket litt er jo at ungen tar flaske. Jeg er derfor ikke nødvendig til en hver tid hjemme hos oss. Men det er jo hun. Og ungen vil jo sikkert ha mat hvertfall hver 3. time. Da er det kanskje bare kjas og mas å dra noen steder.. Det kommer seg i allefall med tiden.. Som regel
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 Jeg er vel ganske lik denne venninna di, men jeg har da hatt barnevakt noen få timer eller jeg har sendt han avgårde med faren. Nå er han 5,5 mnd og det er først nå jeg ser at han har glede av å se andre ansikter enn meg og faren, så det kan hende jeg vil slappe litt mer av fremover pga dette. Men det er ikke lett å være impulsiv når man får baby. Min har spist relativt hyppig hele tiden, så det må jo planlegges i lang tid pga pumping og slikt. Dessuten tenker jeg at jeg har ønsket denne ungen. Jeg går også hjemme i permisjon for å ta meg av han. Det har vært slitsomt til tider, men det er jo bare en fase!! Jeg blir heller hjemme alene en lørdagskveld med han, enn å dra på fest. Så det er jo snakk om prioritering også? Jeg savner iallfall ikke å gå på fest... Jeg får vel legge til å si at jeg ikke har hatt en kolikkunge og faren er helt super med han, så jeg har ikke hatt behov for noe hjelp. Også er jeg en sånn "klare selv" person...........
valkyrien Skrevet 5. desember 2010 #5 Skrevet 5. desember 2010 Gutten vår er straks 3 mnd, og han har hatt barnevakt flere ganger allerede. Har ikke overnattet borte, men vært flere timer hos tante eller bestemor når jeg har måttet gjøre ting på egenhånd. Han får kun flaske, så akkurat i forhold til maten så er det jo samme hvem som passer på han.
Vimse + gullene Skrevet 5. desember 2010 #6 Skrevet 5. desember 2010 min er straks 6 mnd, har ikke vært mye borte! Ammer, gidder ikke styre med flaske. På dagtid er hun stort sett med på det jeg skal. Etter leggetid (kl7) kan jeg gå på kafe, på trening, ut og spise ol. Det gjør jeg flere ganger i uken, så får litt fritid og. Men de første 3-4 mnd? Hun var der døgnet rundt!
2010 Mammaen Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 Ja, jeg vil si at det er ganske vanlig, og med en såpass vanskelig situasjon som venninnen din er i må jeg si at det ville vært helt uvanlig å gå fra babyen sin i en lengre periode.... Jeg har en gutt som har tatt flaske hele veien, men jeg har knapt nok hatt barnevakt noen timer (da tenker jeg ikke på pappaen som barnevakt altså...) i løpet av snart 6,5 måned. Før jeg fikk barn hadde jeg snakket jeg med en venninne om å ta en helgetur i september, og jeg svarte kjekt at det kom nok heeelt sikkert til å gå kjempebra! Da var jo babyen 3-4 mnd og da kunne pappaen ha han alene mens jeg dro. Yeah right! Aldri i verden om jeg hadde reist fra gutten min en helg - ikke en gang nå som han har blitt over 6 mnd... ;-) Vanskelig å vite hvordan det er å bli mamma og ikke minst hvordan man vil reagere på saker og ting. Jeg hadde aldri trodd jeg ville bli en hønemor, men det er jeg altså ;-) Nå savner jeg han etter jeg har lagt han om kvelden, så jeg bare MÅ opp og se på han før jeg legger meg selv... Helt merkelig hvor forelsket man blir i disse små :-)
Margarita -- Skrevet 5. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2010 Nå snakker ikke jeg om å dra fra babyen sin i mange timer da, og babyen kan jo være sammen med pappaen.. Det er jo ikke barnevakt akkurat... Jeg tenker også at pappaen burde få litt alenetid med babyen han også, og at ikke mor tar all styring.. Jeg tenker at det må da være normalt og ikke minst sundt og godt for mor med et lite avbrekk i ny og ne, på et par timer??
two2go Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 joda, men kun hvis mor har lyst og overskudd til det. Jeg syns det var mye værre å være borte fra eldstemann enn jeg syns det er med snuppa, selv om det var pappaen som hadde han. Denne gangen var det viktig at minsta tok flaska fordi jeg ønsket å trene av og til, og ha litt alenetid med eldste. Betyr ikke at jeg ikke er like mye hønemor, bare litt mer avslappa;) Dessuten er det ikke alle som trenger å "ha fri", for noen er det så altoppslukende at de ikke trenger noe annet de første mnd, ikke noe galt i det.
Hanna30 Skrevet 5. desember 2010 #10 Skrevet 5. desember 2010 Jeg tror det er mye hva man bestemmer seg for selv! Noen babyer nekter jo å ta flaske. Men de andre som får det litt innimellom fra begynnelsen vil ta det, og da er det jo greit å komme seg ut en tur i ny og ned. Jeg har vært bestemt på dette hele tiden, og har kommet meg ut på teater, kino, møtt venner og sånt av og til helt fra han var et par uker gammel. Er jo helt greit å gi pumpet melk eller mme fra flaske innimellom! Ville ha vent til mme også jeg, noen nekter å ta annet enn morsmelk om det er bare det de får i begynnelsen. Og da må man ha nok pumpa melk om man skal ut en tur. Kan være lettere med et mme-måltid istedet. Hvis babyen aldri vil ta flaske er det jo selvfølgelig annerledes.
Bustehue Skrevet 6. desember 2010 #11 Skrevet 6. desember 2010 Jeg kan vel ikke si ALDRI. Men jeg har nesten aldri vært borte fra han.. Gutten min er nå 8 mnd og jeg har vært borte fra han (lengre enn til neste måltid) 3 ganger. Jeg synes det er helt grusomt å skulle skilles fra han. Det river i hjertet mitt... Selv om han nå har blitt så gammel at det ikke er like vanskelig lenger såklart. Han vil ikke ha pupp om dagen lenger, så i teorien er det ingenting som gjør at han må være med meg. Men jeg tror det blir lenge til jeg kan dra fra han en helg f.eks. Jeg ville ikke gi gutten flaske til å begynne med, for jeg var så redd for at det skulle ødelegge for ammingen. Ellers har det jo bare blitt sånn at jeg alltid er der. Mannen min jobber veldig mye, og ingen i familien kommer og hjelper meg.
Super-Langbein Skrevet 6. desember 2010 #12 Skrevet 6. desember 2010 Heia! Har med begge mine vent de til flaske i ny og ne etter amminga var etablert nettopp for å kunne gjøre ærender o.l på egenhånd. Fælt å forlate babyen til å begynne med, men det går seg til! Spesielt viss man overlater babyen til noen man er helt trygge på. Pappaen og babyen har godt av å kose seg sammen også uten innblanding av mor Har jevnlig hatt vesla hos bestemor fra hun var et 3-4 uker for å følge storebror på turn. Og som du sier er det godt med litt avbrekk, man får raskt litt "tunnelsyn" av bare sulle hjemme. Føler meg noen ganger litt sosialt handicappet;) Jo lengre man venter med å overlate barnet til andre jo verre føles det, tror jeg. fint for barnet å bli vant ned andre fjes også
Super-Langbein Skrevet 6. desember 2010 #13 Skrevet 6. desember 2010 TIPS: Dersom babyen ikke tar flaske går det an å mate barnet med store medisinsprøyter fra apotek, eller koppmating med små medisinbegre. Nød lærer naken kvinne å spinne!
EgG Skrevet 6. desember 2010 #14 Skrevet 6. desember 2010 Ja, jeg tror det er helt vanlig. Kanskje lettere for noen å forlate babyen enn andre, men jeg tror iallefall at førstegangsmødre sliter med dette. Jeg tenkte som deg da jeg gikk gravid, men verden ble ikke så A4 når jenta kom ut av magen gitt... Jeg gråt første gang jeg dro på egen hånd uten snuppa. Og enda er det sårt å dra fra henne. Hun er 10mnd nå.
Blåmandag Skrevet 6. desember 2010 #15 Skrevet 6. desember 2010 Jeg har 3 barn, og jeg har nesten ikke vært borte fra dem mens de har vært babyer. Sånn til de var 6 mnd ca. Mitt valg, det føltes ikke naturlig å dra fra dem. Når de ble litt eldre var det annerledes. De er selvstendige og trygge barn likevel.
Pinnus Skrevet 6. desember 2010 #16 Skrevet 6. desember 2010 Er ingenting som er "vanlig" når man får baby. La venninnen din får bestemme selv når hun har lyst til å komme seg ut av huset alene, er kun hun som kan ta denne avgjørelsen.
FanteGuri Skrevet 6. desember 2010 #17 Skrevet 6. desember 2010 Hun høres ganske normal ut hun vennina di. Med eldstejenta var jeg ikke borte mer enn toppen 1/2 time om gangen, fram til hun var 7 mnd, etter det ble det overnattinger osv. Når man ammer hyppig, så er man nesten tvunget til å være i nærheten av babyen, trenger ikke være så lett å pumpe nok melk, slik at noen andre kan gi flaske heller.. Jeg får ikke til å pumpe noe særlig i allefall. Kan fort bli mye styr for å ta seg en tur bort på egen hånd, da synes jeg det er like greit å bare bli hjemme til babyen blir litt større og ikke krever puppen så ofte lenger.
Margarita -- Skrevet 6. desember 2010 Forfatter #18 Skrevet 6. desember 2010 Selvfølgelig får hun bestemme selv!! Jeg blander meg ikke inn i hennes valg, men jeg tenker for min del, som har en del ansvar for andre ting(feks hesten) utenom babyen... Jeg vet at den første måneden er jeg sikkert helt låst hjemme, og det gjør meg ingen ting! Kan godt hende jeg blir en skikkelig hønemor selv, og ikke vil dra fra henne i det hele tatt. Men da tenker jeg på pappaen, og hvor viktig det er for HAN at han kan få ansvaret alene, uten at jeg blander meg inn i alt! Vi mammaer er tross alt alene med babyen masse av tiden, så hvorfor skal ikke far kunne få noen timer også? Jeg tror både baby, mor og far har godt av det jeg da:) Er som det sies, man kan jo prøve med kopp/sprøyte, har hørt om flere som har det.... men, dette er jo opp til hver enkelt familie hvordan de vil løse det best mulig! Skjønner at det ikke er lett å dra fra den heller!
Hanna30 Skrevet 6. desember 2010 #19 Skrevet 6. desember 2010 Jeg er enig i at det kan være godt for alle parter om mamma kommer seg ut litt! Før min tok flaske brukte vi også sprøyte. Da sugde babyen på fingeren samtidig som vi sprøyte inn litt og litt melk, fungerte kjempebra! Jeg hadde ikke greid å ikke ha tid for meg selv på 6 måneder. Hadde pappaen bodd hjemme hele tiden, hadde jeg kommet til å gå ut enda mer enn jeg gjør nå. Jeg er også hønemor, men jeg vet at babyen har det kjempebra med pappa eller bestemor når jeg er ute et par timer, så det går veldig fint! Man forandrer jo ikke personlighet etter å ha fått barn heller, så om du har behov og ansvar for å komme deg ut med hesten og ut på andre ting, så kommer du nok til å greie det, og ha lyst til å gjøre det når babyen kommer også! Jeg var livredd for at jeg bare skulle bli sittende hjemme med babyen etter at han var født, at jeg skulle bli en annen person liksom:) Men jeg har akkurat de samme behovene som før, i tillegg til den nye fantastiske mammarollen:) I morgen skal jeg på juleshopping og café med venner, mens lillegutt koser seg hjemme med bestemor!
Gjest Skrevet 6. desember 2010 #20 Skrevet 6. desember 2010 Jeg var vel ikke borte fra gutten min før han var over året (!!), utenom tur til frisøren etc. Han var også mye syk og det var kun pupp som roet han. I tillegg så jobbet pappaen mye, og hadde ikke andre som jeg stolte på til å avlaste, og ingen som meldte seg. Jeg hadde ikke behov for å være for meg selv i denne perioden heller, jeg var trett og sliten og, følte at lille gutt trengte meg! Nå har jeg fått barn nr. 2, hun er frisk og fin, hun vil ikke amme hele tiden sånn som han og har en helt annen personlighet. Kunne godt ha "lånt" henne bort, men ingen som har meldt seg.. hehe! Skulle gjerne ønske at mormor bodde i nærheten nå ja! Jeg opplevde at vennene mine ikke forstod, og det er flere som jeg ikke er venner med i dag mye pga dette. De mente at andre måtte kunne passe gutten min så vi kunne finne på ting etc. Desverre for dem så var de ikke der når ting begynte å bli bedre, så de fikk ikke vært med på oppturen! Hvis dette er en god venninne så vil jeg anbefale deg å stille opp for henne, møt henne på hennes premisser så får du nok igjen når det er din tur! Jeg kan ikke beskrive hvor takknemlig jeg er for dem som kom og hjalp meg, hørte på klagingen min, tok med lillegutt ut når jeg hadde vært våken på natten og morgen kl. 5 så jeg fikk sovet en time (da var han blitt litt større, men fortsatt tøff tid). Barn, familiesituasjon og behov så forskjellig, så selv når du får barn så er det ikke sikkert at du vil forstå hva hun går igjennom nå..
Fuego Skrevet 6. desember 2010 #21 Skrevet 6. desember 2010 Jeg har en sønn på 6 mnd., og jeg har vært mye borte fra han. Jeg har hele tiden sett på meg og pappaen som likeverdige foreldre, så han har tatt like stor del som meg fra starten av. Jeg begynte med noen turer på butikken alene, og jeg skal innrømme det var rart helt i starten. Men ei venninne fortalte meg at det blir ikke noe lettere om du venter, så det er bare å hive seg ut i det. Det som er viktig er at du gjør det som kjennes rett for DEG! Uavhengig av hva andre mener, sier og gjør. Jeg har både trent, vært på jentekveld en gang i uka, vært ute på byen, bryllup og julebord. Å det føles litt rart å være borte fra mini, men for meg er det ekstremt viktig å være meg selv, venninne og ikke bare være mamma. Også tror jeg det er kjempe viktig for babyen og pappaen å få være sammen alene. Men som jeg skrev, du må finne ut hva du vil/klarer. Alle er ulike og har ulike behov. Du er ikke en dårlig mor om du er borte fra babyen din i ny og ned, og du er ikke en dårlig mor om du er med babyen hele tiden.
Gjest Skrevet 6. desember 2010 #22 Skrevet 6. desember 2010 Har ei på snart 8 måneder, som er flaskebarn, og jeg har vært borte fra henne 3 ganger (en gang var jeg hos tannlegen og to ganger på quiz noen timer om kvelden). Ellers så har jeg ikke behov for å være borte og jeg kan fint ta henne med på ting, som kaffebesøk, på shopping, på fjellturer osv. Jeg er alenemamma og vil ikke, for å si det på en litt dust måte, "bruke" opp barnevakttid på dager jeg kan være sammen med henne og når jeg strengt tatt ikke trenger å ha barnevakt (far har, etter eget ønske, ikke samvær). Jeg har lært meg å kombinere det å være meg og det å være mamma, og babyen passer helt fint inn, og så gjør vi litt av hver. Hun er jo mobil selv om hun er liten og hun kan fint taes med der jeg ferdes (jeg ferdes altså ikke på pub og bar eller på fest, for tiden;). Hadde jeg hatt en skikkelig far til barnet / samboer så ville det helt sikkert vært noe annet da;)
Gjest Skrevet 6. desember 2010 #23 Skrevet 6. desember 2010 jenta mi er bare 2 mnd gammel, men tanken på barnevakt byr meg imot! Hun har vært alene med pappaen sin 4 ganger, mens jeg har svippet ut med hunden og vært i butikken, og disse turene har tatt max 20 minutter hver.. Selv det føler jeg er for lenge uten henne! Pappan er på sett og vis alene med henne mens jeg sover litt lenger noen dager hvis han er tidlig ferdig på jobb, men da er jeg jo tilstede så det er helt ok Skal til syden med familien nå i desember, i to uker, og har fått masse mas om dette med flaske slik at de også kan passe henne, kanskje om morgenen så vi kan sove litt lenger. Hvordan skal jeg ro meg unna den tro? For å la noen andre enn pappaen og meg selv passe henne kommer virkelig ikke på tale enda! Skal ha barnevakt i mars da, i noen få timer på dagen mens vi er på top gear show, så skal manne meg opp til det *Førstegangs hønemor 89
<3guttemamma<3 Skrevet 6. desember 2010 #24 Skrevet 6. desember 2010 Gutten vår tar flaske, men jeg har ikke vært borte fra han lenger enn 3 timer ennå. Jeg klarer rett og slett ikke å få til pumpinga! Vurderer å få meg nesespray hos legen da, men vi får se. Men jeg drar ofte på kaffibesøk til venninner mellom ammeslagene, for han spiser hver 3-4 time, og det går jo fint å ta seg en tur ut på besøk da:)
sthans Skrevet 7. desember 2010 #25 Skrevet 7. desember 2010 Helt vanlig å oppleve det slik som din venninde, spesielt v mye sykdom. Og når hun først har litt tid er hun kanskje fryktelig sliten og trenger bare å sette seg ned litt, istedetfor å gå ut. Med en bitteliten baby - og spesielt en som ikke tar flaske - krever det litt planlegging å komme seg ut, og det har hun kanskje ikke ekstra energi til nå en periode. Men det kommer helt sikkert til å forandre seg - se på det som en fase, det vil fort gå forbi :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå