Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har jobbet hele Juni,ei uke Juli,hele Augsut-November og lurer derfor på om jeg må jobbe hele Desember for å ha rett til foreldrepenger? Nav greier aldri svare meg på dette her...

Vi har lyst å kjøpe oss hus nemlig,men tør ikke legge inn et bud nå i tilfelle jeg plutselig føder for tidlig og jeg ikke har rett på foreldrepenger.

Det står jo på Nav sine sider at man må jobbe 50 prosent eller mer. Jeg går ut i permisjon den 29 Desember. Redd for at om jeg føder før permisjon starter så har jeg ikke rett til foreldrepener?

Veeeeldig takknemlig for svar om noen vet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må ha jobbet totalt 6 måneder av de 10 siste fpr å ha rett på foreldrepenger, men er ikke heeelt sikker...

Skrevet

Enig, tror det stemmer. Men definisjon på å ha "jobbet" er bred. Du kan Feks ja vært sykemeldt dersom du bare har vært annsatt et sted.

Skrevet

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden.

står på nav sine sider :)

Skrevet

Hei, litt av samme problemet hadde jeg.. jobba deltid juni og litt i juli og fullt august --> til jeg ble sykemeldt.. Er som de sier her at en må jobbe de siste 6 mnd. men jeg trodde at foreldrepengene da ble regnet ut som et snitt av det en hadde tjent de siste 6 mnd...

Det jeg fikk beskjed om er at så lenge jeg har jobba de siste 6 mnd og det er mye eller lite så får jeg foreldrepenger. Det blir regnet ut som den lønnen jeg taper ved å være hjemme med en unge. Så det vil si at du får den lønnen du skulle hatt dersom du var på jobb.

Litt knotete å forklare dette her... men i hvert fall dette jeg fikk beskjed om etter MYE spørring og graving hos NAV...

Skrevet

Ok,takker for svar!

Det er merkelig at det skal vere så vanskelig å få et ordentlig svar fra NAV altså;-)

Tenker at vi hiver inn et bud på dette huset. Hadde vert så fint det;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...