Lille" Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 hei Hei jenter! Som sikkert mange andre så har jeg spørsmål om fødsel.. tenker endel på dette når det begynner nærme seg. Har bare litt over en måned igjen. Gruer meg ikke så veldig ennå. Men synes det er greit å vite litt om den fordiom det sikkert skjer mye uventet som man ikke vet før man har vært gjennom det. Blir ihverfall kjempeglad om noen har noen svar på noen av spørsmålene;) 1. Smertelindring- epidural, hvor sent i fødselsfåreløpet kan man få denne? Og er det "vanlig" å klare seg uten noen smertelindring? 2. Hva er falske rier og kynnere? Betyr dette at fødselen er like rundt hjørnet? 3. Klyster, annbefales og hva skjer? 4. Foranliggende morkake, har dette noe å si for fødselen eller i ettertid tro? 5. Når prøver man å amme første gang, på barsel? (kanskje litt forskjellig det men) 6. Fordeler og ulemper med å være på barselhotell i stedet for barselavdeling? 7. Sugekopp og tang- hvilken mest vanlig? Komplikasjoner? Vanlig hvos babyen er stor? 8. Hvor lang tid tar det før livmoren er normal igjen, såret etter morkaken er grodd? 9. Hvor ofte har man pause etter hver ri på slutten? 10. mange som har gått flere uker å dager med 1-3 cm åpning? Og isåfall visste dere om dette? 11. Åreknuter? Farlig, gjøres? 12. Jordmorstudent, fordel? Eller føler man seg som et læreobjekt? 13. Ikke merka noen forandring i puppene, er alt som normalt tro? 14. Etter-rier, vanlig, vondt? 15. Når morkaka skal ut, hvordan er dette? Ekkelt, vondt? Hvor er barnet da? Mye spørsmål:p Håper alle har en fin advent og en god søndag!
mor til en stor og liten Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 Har ikke enorm erfaring, men kan kanskje svare på et par spørsmål;) 1. Jeg fikk ingenting. Strakte meg etter lystgassen mellom de siste åpningsriene (og brekkingene), men jordmor dro den vekk fra meg! Passe irritert, men har lært at jeg ALDRI skal si "-jeg skal prøve uten smertelindring" til jordmor. Det ble skrevet i journalen, og fulgt slavisk:s 2. Jeg kjente ingenting i første svangerskap. Nå derimot - er jeg plaget med smerter nede i front i ny og ne. Jordmor mente det var livmorbåndene. (jeg vet ikke hva de er gode for?) Og stikkinger/smerter i nedre rygg. Ser på det som murringer, men vet ikke sikkert da sist fødsel startet med vannavgang og kraftig ri. 3. Jeg fikk ikke klyster. Vet ikke hvorfor, mulig raskt fødselsforløp. (6 t) Men var på do under en kraftig ri, 1 time før barnet kom ut og den var den styggeste ria jeg hadde. Måtte jo sitte i ro på skåla, og det gjorde smerten grusom. Jeg kjente jordmor tørket baki der når hodet presset på, så pittelitt til ville nok ut. Tror jeg tar klyster denne gangen hvis det blir tid. 5. Jeg fikk gutten på fanget noen min. Så ble han tatt til måling og vask. Jeg ble sydd i mellomtiden. Etterpå ble jeg flyttet i ny seng og fikk babyen klemt oppå brystet. Så han sugde ca en halvtime etter fødsel. Følte de var hardhendte både med babyen og puppen. Lite kos, bare press/klemming/skvising. Etter en time fikk jeg beskjed om å gå ut av fødestua og i dusjen. 9. Jeg hadde ned i 30-60 sekunders pauser på slutten. Da ble det noe brekking. Siden jeg ikke hadde noe smertelindring, lærte jeg meg å puste riktig, det hadde enorm virkning. Hadde ikke gått pustekurs på forhånd. For meg var rask pust lindring, pluss fokuset på pusting isteden for å fokusere på hvor vondt det var. Jeg hadde derimot ingen smerter når de gikk over til pressrier. Kjente de heller ikke særlig godt. Kjente heller ingen smerte når jeg revnet. 12. Jeg var i utgangspunktet flau over kroppen min, og ønsket at minst mulig folk skulle se meg. Men når jeg lå der i smerter brydde det meg overhodet ikke. Det var studenter på sykehuset akkurat da, og de stakk hodet inn døra, men torde ikke komme inn. Jeg sa i fra at de så veldig lite derifra, og at de burde komme å stille seg i front for å se. Helt teit, for det er ikke meg overhodet!! Hadde ikke brydd meg katta om Kong Harald eller Brad Pitt kom inn døra;) Eller om et helt fotball-lag om så var. 14. Etter-rier kom som et sjokk på meg, og jeg hadde til og med gått ung-mor-kurs i svangerskapet, med ekstra god oppfølging. De stakk godt. Og de kom under amming. Gjorde ikke at jeg gledet meg til å ta fram puppen de første dagene, heller motsatt. 15. Morkaka var også noe jeg ikke hadde fått nok info om. Etter 5 min på brystet tok de babyen til veiing/vask. Fikk ei sprøyte i låret like etter fødselen tror jeg..husker den var stygg. Så kom to pleiere å presset på magen min mens jeg måtte presse. Det var mer ubehagelig enn jeg forventet. Kanskje fordi jeg trodde alt var over? Kunne nok ikke svare på alt, og masse er jo individuelt;)
Puppemamma Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 Jeg er førstegangs, men ut i fra det jeg har lest/lært/hørt; 1 - smertelindring har jeg bestemt meg for å ta som det kommer. folk er jo forskjellig og du aner jo ikke hvilken type smerte det er. er vel ganske vanlig med noe hjelp av noe slag - men det virker som det er minst like vanlig å ta epidural som bare å sitte i badekar/varm dusj og få lystgass. 2.kynnere er livmora som trekker seg sammen som øver til fødsel. flergangsfødende har visst større sjanser for å merke mye til dette - man trenger ikke ha kynnere før fødsel . virker som noen får flere kynnere rett før fødsel - men ikke alle. 3. klyster er sprøyte som settes i rumpa så du får diare og tømt tarmen skikkelig. 5. amming prøver man så fort som mulig etter at ungen er kommet ut. jotidligere jo bedre visst. 6. barselhotell er mer selvstendig enn barselavd har jeg oppfatta. 8. tror det tar ca 6 uker 9. varierer sikkert fra person til person?? 11. åreknuter kan være ubehagelig/vondt - kan unngås v bruk av støttestrømper, sitte med beina høyt osv. 12. jeg vil gjerne ha jordmorstudent - tror de er ekstra nøye når de gjør noe istede for de rutinerte jordmødrene som er godt inne i gamet og kanskje ikke er så redd for å glemme noe osv. men dette oppleves sikkert forskjellig. 14. etterier vanlig - vondere for flergangsfødende enn førstegangs - men vet ikke hvor vondt dette er. 15. barnet ligger vel på brystet ditt. noen sier at de omtrent ikke merker morkaka . andre sier det gjør vondt. håper du fikk svar på noe, ligger maaassssssssse info om dette på nett hvis du søker litt på nett på fødsel
Babyønske �� Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 Nå kan jeg ikke svare på alt. Jeg hadde i gangsatt fødsel, som gjerne blir litt annerledes 1. Smertelindring- epidural, hvor sent i fødselsfåreløpet kan man få denne? Og er det "vanlig" å klare seg uten noen smertelindring? Jeg brukte ikke epidural selv, men tror man må ha en viss åpning, 5-6 cm? før man kan få det, og man bør ikke ha mer enn 8 cm(?), men er ikke helt sikker da. Jeg klarte meg helt fint uten. 2. Hva er falske rier og kynnere? Betyr dette at fødselen er like rundt hjørnet? Falske rier er vel rier som ikke har noe effekt, altså ikke gir åpning. Kynnere er sammentrekninger av livmoren, som man kan ha mer eller mindre hele svangerskapet. Man kan ha kynnere uten at man merker de. 3. Klyster, annbefales og hva skjer? Her er vel så forskjellig praksis rundt omkring. Når jordmødrene sjekker åpnng o.l kjenner de gjerne om det ligger avføring langt nede i tarmen, og da anbefales vel å få tømt. Jeg fikk, og satte den selv. Fikk en flaske klyster som jeg gikk på do og tømte i endetarmen, holdt inne noen minutter og fikk deretter tømt meg. For min del startet riene for alvor en knapp time etter. 4. Foranliggende morkake, har dette noe å si for fødselen eller i ettertid tro? Vet ikke, men tror ikke det. 5. Når prøver man å amme første gang, på barsel? (kanskje litt forskjellig det men) Man skal amme så tidlig så mulig, gjerne med det samme barnet blir lagt på brystet. For min del ble det ikke noe særlig forsøk på det første døgnet, for gutten min var litt medtatt og ble sett etter av jordmødre/barnepleiere en del den første dagen. Begynte å amme for alvor i løpet av 2. døgnet. 6. Fordeler og ulemper med å være på barselhotell i stedet for barselavdeling? Barselhotell fordel: mer fred og ro, pappaen kan være til stede hele tiden. Ulempe mer overlatt til seg selv. Barselavdeling fordel: mer kontakt og hjelp fra personale og det sosiale med andre nybakte mødre. Ulempe: dele rom med andre, mer uro. 7. Sugekopp og tang- hvilken mest vanlig? Komplikasjoner? Vanlig hvos babyen er stor? Vet ikke hva som er mest vanlig av disse. Ble selv forløst med vakuum fordi gutten min kom med ansiktet opp og satt fast. Ikke andre komplikasjoner enn at han hadde svelget en del fostervann og trengte litt starthjelp første halvtimen, og jeg ble klippet en del. 8. Hvor lang tid tar det før livmoren er normal igjen, såret etter morkaken er grodd? Dette er vel så individuelt, men normalt har man blødning i ca 6 uker. Ikke nødvendigvis rent blod hele tiden. Jeg hadde varierende mengde blødning i 2 uker, og brunlig utflod i de neste 4 ukene. 9. Hvor ofte har man pause etter hver ri på slutten? Jeg hadde vel 30-45 sek tror jeg. Hadde forøvrig rier med 2 min mellom hele fødselen. 10. mange som har gått flere uker å dager med 1-3 cm åpning? Og isåfall visste dere om dette? Jeg var helt umoden 7 dager over termin og ble da satt i gang. 11. Åreknuter? Farlig, gjøres? Hvor da tenker du? i underlivet? 12. Jordmorstudent, fordel? Eller føler man seg som et læreobjekt? Hadde student med min fødsel, og har bare positivt å si om det. Hun var en god støtte og var til stede hele tiden. Ble selvsagt litt dobbeltsjekk og sånn innimellom, men det gjorde i grunn ikke meg noe. Tenker som så at de må få være med for å lære. 13. Ikke merka noen forandring i puppene, er alt som normalt tro? Eneste jeg merka var at de var ømme og vokste de første ukene i graviditeten ellers var de som vanlig. Hadde ingen problem med verken amming eller melkeproduksjon 14. Etter-rier, vanlig, vondt? Etterrier er ikke vanlig som førstegangs, jeg merka ingenting til de. 15. Når morkaka skal ut, hvordan er dette? Ekkelt, vondt? Hvor er barnet da? For min del ble den lirka ut av jordmor, jeg var også bedøvd nedentil, så jeg kjente ingenting. Min gutt var på naborommet og fikk litt "starthjelp"( bla sugd for fostervann), så jeg vet ikke helt hvor det er vanlig at barnet er, holdt av pappaen kanskje, eller blir veid og målt, eller ligger på mammaens bryst. Har ikke inntrykk av at det er så stor kraftprestasjon. Nå har jeg gjerne vært litt rett på sak her, så kan kanskje virke skummelt noe av det jeg har erfart, men når man er midt oppi det er det ikke det. Man takler det utroligste, er det som er så fascinerende med en fødsel Lykke til.
Oktobergutt2010:) Skrevet 5. desember 2010 #5 Skrevet 5. desember 2010 Jeg kan iallefall svare på slik som jeg erfarte det da jeg fødte for 5 uker siden 1. Epidural er iallefall forseint under pressriene fikk jeg vite Jeg tok hele fødselen uten smertelindring, og angrer ikke ett sekund på det valget! Det var helt fantastisk, og smertene var overkommelige, jeg presset jo tross alt for en grunn, og den grunnen var nok til å holde meg gående. Ble da en rask fødsel på meg, så da gikk det nok ekstra fint. 2. Hos meg begynte modningsrier 4 dager før fødselen med vonde tak i korsrygg, lyske og mage (Jordmor sa smertene somregel setter seg dit man har menssmerter) Jeg gikk da fra 3cm åpning til 10cm på 3 dager. Men man kan fint ha kynnere/rier mye tidligere uten at det faktisk betyr en fødsel er rundt hjørnet. 3. Klyster var fantastisk, jeg var veldig letta i det jeg enda fikk lov til å ta den selv om det ikke hadde gjort så mye å ikke tatt den heller, da jeg ikke var så veldig opptatt med å tenke på avføring under fødselen. Fikk jo selvfølgelig dotrang, og løp til doet hvor jeg satt i 10 minutter før jeg hadde fått ut alt. 5. Her la de gutten vår på brystet mitt med en gang etter fødsel, og jeg ammet etter 5 minutter i over en time mens jeg ble sydd. Det gikk helt fint, men det varier så veldig. Her var vi nok bare heldige. 9. Pausen varier nok veldig tror jeg. Men hos meg var det ingen pauser den siste halvtimen. Men siden alt skjedde så vanvittig raskt, og riene kom helt plutselig etterfulgt av pressrier like etterpå hadde jeg relativt korte pauser gjennom hele fødselen. Kanskje 30 sekunders mellomrom helt i begynnelsen. 10. Som skrevet i sted, så gikk jeg med åpning i 3 dager. Var klar over at jeg hadde 3cm åpning da jeg spurte jordmor om å sjekke siden jeg hadde hatt litt murringer og ubehag. Fra 4-10cm tok det utrolige 1 time. 12. Jeg takket nei til jordmorstudent, angrer som gal. Jordmoren min hadde det veldig travelt, og var litt stressa siden fødselsforløpet mitt var helt uventa på en førstegangsfødende. Hadde jeg hatt student ville hun nok ha tatt seg mer av meg, men også fulgt med logisk nok. Jeg tror en student hadde vært helt fantastisk. Takker aldri nei til det igjen 14. Etter-riene merka jeg ikke. Så om jeg hadde noen eller ikke aner jeg ikke... 15. Etter sønnen vår kom på brystet tok det noen minutter mens vi ventet på morkaka, morkaka kom ikke ut og jordmor dro bokstavelig talt litt i navlestrengen før hun ga beskjed om at jeg skulle presse litt. Jeg ga det usleste presset i hele verden og ut kom den. Ikke rare greia! Er jo greit å huske på at nå kommer det jo først en baby ut, og da er du vanvittig øm og "bedøvd" naturlig der nede til at du merker morkaka noe spesielt. Jeg syns det kilte mer enn at det gjorde vondt... hehe.. Kanskje litt til hjelp?
Ladybug~N&E Skrevet 5. desember 2010 #6 Skrevet 5. desember 2010 har født to ganger men har ikke svar på alle spm dine. prøver alikevel så godt jeg kan;) 1. jeg har aldri fått epidural men av det jeg har hørt så settes epiduralen mellom 4 og 7cm. det er veldig vanlig å klare seg uten. det er også veldig vanlig å få epidural. noen trenger det, andre ikke. det er slike ting en ikke kan avgjøre på forhånd. 2. livmoren "øver" seg. det er også en del av modningsprosessen. man kan ha flere runder med regelmessige rier som gir seg etter noen timer. det er også en del av modningen. kynnere er veldig vanlig å ha siste 10 - 15 ukene av svangerskapet. det blir ikke fødsel ut av det. (ingen regel uten unntak men de aller fleste får ikke premature rier.) 3. har aldri fått tilbud om klyster. hadde jeg hatt bedre tid på meg så hadde jeg nok bedt om det. det er veldig greit å få tømt tarmene av flere grunner. 4. foranliggende, som at den ligger på fremsida eller at den ligger over fødselskanalen? om den bare ligger på fremsida så har dette ingenting å si for hverken fødselen eller etterpå. ligger den over åpningen så må dette kontrolleres flere ganger i svangerskapet. ofte så flytter den på seg men gjør det ikke det så blir det ks. 5. man prøver å amme babyen så fort som mulig. de er ikke sultne men har stort sugebehov. jeg ammet barna mine på fødestua. når og hvordan vil du masse hjelp til når det er din tur. 6. her i byen har vi ikke barselhotell. men jeg hadde ingen problemer med å være på barsel så lenge jeg fikk være alene på rommet. noe man selvsagt ikke kan kreve! 7. har ingen erfaring med hverken ssugekopp eller tang men det er nok sugekopp/vakuum som er det vanligste. brukes når barnet må fort ut eller sitter fast av en eller annen grunn. det kan være feilstilling av hode eller kropp, stort hode, brede skuldre. det blir også brukt når mor er så utslitt at hun ikke klarer å presse ut barnet for egen maskin. sikkert mye annet også men jeg har som sagt ingen erfaring. tangforløsninger er vel forholdsvis sjeldne har jeg hørt. brukes når vakuum ikke virker og barnet MÅ ut. 8. det er individuelt. livmoren er tilbake i samme størrelse etter få dager og såret er grodd etter noen uker. det merker du når renselsen er over. 9. det er også veldig individuelt. jeg hadde ingen. men fra 7-10cm så går det ganske fort. jeg hadde forøvrig gode pauser mellom pressriene. 10. jeg har hatt god åpning i forkan av begge fødslene mine men er usikker på hvor lenge. det er visstnok helt vanlig å ha litt åpning. 11. aldri hatt ei åreknute. 12. har ikke hatt studenter med på mine fødsler. har ingen formening om det heller. jeg har en tendens til å finne meg i ganske mye under fødsel så lenge det er til det beste for meg og babyen. 13. jeg hadde ingen forandring i mine heller. de virket heller ikke slik de skulle og jeg hadde store ammeproblemer. dette er også veldig individuelt. det kan forandre seg fort! 14. jeg hadde veldig lite etterrier første gangen. litt når jeg prøvde å amme. det var vondere andre gangen. de sier vel at etterriene blir verre for hvert barn men jeg tror også dette er litt individuelt. det er hvertfall veldig vanlig at førstegangs ikke kjenner stort til dette. 15. det er rart når den skal ut. gjør ikke vondt. (for noen så gjør det det men det er ikke veldig vanlig) det kjennes ut som ramler ut ei pakke ferdig gele eller en lever. høres ekkelt ut men det var ikke det. noen må presse litt mens hos andre så skvetter det bare ut. anbefaler at du tar et titt på den! den er helt fantastisk! god søndag til deg også
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 1. Jeg hadde planer om smertelindring, men det ble det ingenting av fordi fødselen gikk så fort. Det ble selvsagt veldig vondt, men siden det gikk så fort, var det egentlig like greit. Går det like fort denne gangen, så skal jeg nok klare meg uten nå også. ( 2 timer fra 3-10 cm åpning, ca. 15 -20minutt fra 7-10 cm åpning) 2. Kynnere har man som regel gjennom hele svangerskapet, bare at noen kjenner dem godt, mens andre legger ikke merke til dem. Jeg visste ikke helt hva kynnere var i første svangerskap, nå kjenner jeg mer til dem. Det er bare det at magen blir stram/hard, gjerne slik at man ser konturene av babyen etterhvert. Men det gjør ikke vondt, men kan være ubehagelig. De kan vare alt i fra sekunder til minutter og trenger ikke være regelmessige. Kanskje får man bare en kynner, mens andre ganger får man mange på rad. Noen får vondt også. Falske rier er regelmessige tak, men som dabber av, også blir det ikke noe mer. De har heller ikke hatt noen effekt på åpningen av livmormunnen. 3. Jeg vil anbefale det. Da får man tømt tarmene skikkelig, noe som gjør at babyen lettere kommer igjennom fødselskanalen og man slipper kanskje unna å bæsje seg ut samtidig. De putter bare en dings bittelitt oppi rompa og spruter inn klyster. Jeg husker ikke helt hvordan det kjentes, fordi jeg hadde så vonde rier da, men jeg fikk umiddelbar trang til å bæsje og det kom MASSE. Så jeg er uhyre glad for at jeg fikk tid til klyster i det minste. 4. Det vet jeg ingenting om. 5. Man legger vanligvis barnet til brystet med en gang og da vil det automatisk (av refleks) suge på brystvorten din. Man vil forsøke å amme minst hver 3. time fra da av for å stimulerere produksjonen. 6. Jeg hadde ikke tilbud om barselhotell. Var bare barselavdeling, men vi var så heldige at jeg og mannen fikk enerom, med eget bad. Det var god plass der. Da hadde vi jordmødrene i umiddelbar nærhet. Syns det var topp. Hadde kanskje ikke likt det noe særlig om jeg måtte dele rom med noen jeg ikke kjente. 7. Tror nok ikke det er vanlig med bruk av sugekopp og tang, siden de fleste fødsler er ukompliserte. Det trenger ikke være størrelsen på babyen som avgjør om det må tas i bruk. Det kan være måten babyen ligger på, at riene stopper opp, eller ikke er så effektive som de burde f.eks. 8. Livmoren trekker seg raskt sammen, tror den var nærmest tilbake til normal bare etter en eller to dager, uten at jeg husker helt. Så er det en renselsprosess med blod og gørr i noen uker. Noen blør mer, andre mindre. Jeg blødde ikke noe særlig. 9. Det er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, eller fra fødsel til fødsel. Her finnes det ingen fasitsvar. Jeg hadde absolutt ingen pause den siste halvtimen. Jeg hadde bare en stor SMERTEFULL ri, så jeg fikk ikke konsentrert meg om verken pust eller noe som helst. 10. Jeg tviler på at jeg gikk med 3 cm åpning i flere dager, for jeg hadde svake rier før det virkelig satte i, og det var nok modningsriene. 11. Vet ikke noe om åreknuter. Jeg fikk ikke det. Men de kan jo opereres bort om de blir til en plage. 12. Har ikke opplevd å treffe på jordmorstudent annet enn på svangerskapskontroll. Veldig trivelig. Hun var mer forsiktig. Jeg tror det kommer mer an på personen. Noen jordmorstudenter kan sikkert være mye lettere å forholde seg til, enn en jordmor som har lang erfaring i gamet. 13. Har ikke merka noen særlig forandringer i puppene i noen av mine svangerskap. De har kanskje blitt litt større, men bruker samme bh-størrelse som før. De ble gigantiske et par dager etter fødsel derimot. Da ble de fylt med melk og det sprengte på, men de ble litt redusert igjen når ammingen kom skikkelig igang. 14. Jeg fikk litt etter-rier når jeg ammet de første par dagene. De var litt ubehagelige, men langt ifra så vonde som vanlige rier. Det sies at de blir vondere for hvert svangerskapet. 15. For min del var det litt ubehagelig når morkaka skulle ut, fordi den ikke kom ut av seg selv. Jeg fikk heller ikke til å presse den ut, så jordmødrene måtte opp med hendene sine og hente den ut. Jeg var så glad for at fødselen var overstått, at jeg tenkte ikke noe over der og da. Det var ikke vondt, men hadde den ikke kommet ut, så måtte jeg muligens ha blitt lagt i narkose, også måtte de ha operert den ut. Man er litt i ørska etter en fødsel, men jeg tror babyen ble holdt av pappen. Lykke til !
Lille" Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2010 kan ikke annet enn å takke for så mange gode svar!! Dere hjalp kjempemye:D Sist jeg var hos jordmora hadde jeg et helt ark med spørsmål hehe, men klarte ikke å spør alle spørsmålene. Da er det så bra at man kan spørre på et sted som dette med like gode svar fra folk som kan dette og folk som har vært igjennom det. Lo litt av kommentaren, "hadde ikke brydd meg om det var et helt fotball-lag eller om Brad Pitt var inne å så på fødselen" hehe.. du har vel rett i det. Man er vel litt inni sin egen lille boble under fødselen. Vet ikke hvorfor jeg nevnte åreknuter når jeg i utgangspunktet spurte om spørsmål relatert til fødsel.. mente åreknuter i graviditeten. Må dere ha masse lykke til dere andre:) Sjøl er jeg begynt å nesten bli litt klar til fødsel, begynt å lengte etter å møte den lille:) Men det beste er vel at babyen blir i magen litt til. 35 uker på vei "bare". Igjen takk for at dere tok dere tida til å svare:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå