Gå til innhold

Grunn nok til sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks 25 uker på vei. Og jobber nesten 100%. Jobber også i helgene + søndager. Har en frihelg i mnd. Har presset meg selv til å jobbe lenge nå. Og nå begynner jeg å bli både fysisk og psykisk utslitt.

Føler at jeg ikke gjør annet enn å jobbe. Har ingen tid til meg selv eller venner lengre. Når jeg er ferdig på jobb er jeg så sliten at jeg ikke greier særlig mye. Jeg er så redd for at jeg skal være utslitt til babyen kommer. Og jeg ønsker å kunne gjøre ting før barnet kommer, dette er min første, jeg er 19 år, og har jo lyst til å dra ut med venner og slikt. Men har jo aldri tid til det. er jo bare 3-4 mnd til babyen kommer, og da kan jeg jo ikke gjøre så mye spontant lengre. Har lyst på litt "meg-tid" før termin.

Nå har jeg begynt å fått mye vondt i korsryggen, nakken og skuldrene. Har jobbet veldig mye overtid denne helgen. Det har vært krise på jobb, og jeg er den eneste som har kunnet jobbe mest. Var på jobb i fra klokken 10-18 i dag, så dro jeg hjem å slappet av i 3 timer før jeg måtte på jobb igjen kl 9 på kvelden, og helt til klokken 12. Når jeg la meg på sofaen, brukte jeg 20 minutter på å kommer meg opp igjen, fordi kroppen var så vond.

Beina verker.. på jobben har vi betonggulv, så det gjør vondt å stå å gå lenge. Før jeg dro på jobb igjen dro jeg til barnefaren som hadde en kompis på besøk, jeg var så sliten at jeg plutselig begynte å gråte, klarte ikke å stoppe heller.. du kan tro jeg følte meg dum der jeg satt :P

Men i ihvertfall.. syntes dere dette er grunn til sykemelding? Tror dere jeg får det? Har ikke råd til å gå ned i stilling, og jeg har egentlig ikke så lyst til å bli sykemeldt, men jeg føler liksom at jeg må det nå.. For det psykiske del, og for babyen i magen sin del.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke jeg de rette til å avgjøre, men du bør ihvertfall ta opp med arbeidsgiveren din at du ikke kan jobbe så mye overtid. Prøv kanskje å få til litt mer ordnede forhold. 40 timer i uka er mer enn nok når man er gravid.

Skrevet

sier som ho over meg: dette er ikke noe jeg kan avgjøre!!

Men eg ville ha snakket med arbeidsgiver, for han/hun er pliktig i å tilrettelegge arbeidet for deg. er ikke greit å være så sliten , og jobbe så mye overtid/ekstra

som du selv sier, er d ikke bare d fysiske d går utover, men oxo d psykiske. og d er like viktig d!!!

er selv 19+3 ca, og merker at min 60 % stilling er nok (jobber på skole/sfo). hadde sikkert klart mer, men skal oxo ha tid til dattera mi (13 år) utenom jobb. og ikke minst samboeren min.

når kvelden kommer, er eg så trøtt at eg sovner før hodet treffer puta omtrent.

du kan oxo bare forhøre deg med lege, og høre hva han eller hun mener om din arbeidssituasjon.

du skal ikke bruke opp all energien din før nurket kommer.

ble oxo mor i ung alder. var 18 når når eg fikk dattera mi. men uansett hvor ung man er, og hvor mye energi man tror man har, er d alltid greit å litt ekstra i bakhånd.

Skrevet

Jobben er ganske tilrettelagt for meg nå, slipper å gjøre de tyngste tingene.. Men jobber på kiosk, så da må jeg stå veldig mye. Og er jo tungt bare det, hehe.

Føler meg som den sytebøtta. Men var godt å få det ut en plass som på dette forumet.

Takk for svar iallefall :)

Skrevet

Det kommer nok også litt an på legen din. Han jeg var hos gjennom hele forrige svangerskap nesten kastet sykemeldinger etter meg lenge før jeg i det hele tatt hadde tenkt på at jeg trengte det. Venninna mi, som nok var både dårligere i ryggen, mer sliten og trengte det mer fikk aldri sykemelding av sin lege, med beskjed om at graviditet ikke var en sykdom, og man måtte tåle litt plager.

Men jeg ville snakket med legen om det, evt en gradert sykemelding, sånn at du ikke ble så innmari sliten. Man skal jo tross alt fikse hverdagen når småen kommer til verden. Det er ingen garanti for at man får en rolig baby som sover mye.

Skrevet

Jeg er 16+5 i dag og vært frem til 2 uker siden 100% sykemeldt pga enormt kvalme og kastet opp hele døgnet..

Men så fort det ga seg fikk jeg 50% og føler at det er mer enn nok for meg akkurat nå for jobber på småbarns avdeling i barnehage og blir ganske sliten etter en dag på jobb. Jobber fulle dager når jeg jobber og fri dagen etter så får slappet godt av.

Du kan jo høre om du kan få noe sånt? Be om redusert arbeidsmengde? Iallefall 80% eller 60% da får du 1 til 2 dager fri i uka.

Men du må huske at du får nok ikke sykemelding på bakgrunn av at du vil ha mer "meg-tid" sånn funker det nok dessverre ikke. Men vis kroppen verker så skal det være grunn til å få litt redusert arbeidsmengde i allefall..

Snakk med legen din og forklar smertene og at du jobber veldig mye å du orker ikke like mye lenger.. Lettere å få redusert enn full sykemelding.

Og vis ting blir værre etterhvert med resdusert så er det bare til å få enda mer.. :D

Skrevet

Jeg er 16+5 i dag og vært frem til 2 uker siden 100% sykemeldt pga enormt kvalme og kastet opp hele døgnet..

Men så fort det ga seg fikk jeg 50% og føler at det er mer enn nok for meg akkurat nå for jobber på småbarns avdeling i barnehage og blir ganske sliten etter en dag på jobb. Jobber fulle dager når jeg jobber og fri dagen etter så får slappet godt av.

Du kan jo høre om du kan få noe sånt? Be om redusert arbeidsmengde? Iallefall 80% eller 60% da får du 1 til 2 dager fri i uka.

Men du må huske at du får nok ikke sykemelding på bakgrunn av at du vil ha mer "meg-tid" sånn funker det nok dessverre ikke. Men vis kroppen verker så skal det være grunn til å få litt redusert arbeidsmengde i allefall..

Snakk med legen din og forklar smertene og at du jobber veldig mye å du orker ikke like mye lenger.. Lettere å få redusert enn full sykemelding.

Og vis ting blir værre etterhvert med resdusert så er det bare til å få enda mer.. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...